آبا معناي وفاداري را ميداني؟

آغاز با یک پرسش

آیا تو وفادارهستی؟!
می بینم که از خود جسارت نشان داده و می گویی: معلوم است که من وفا دارم، من هرگز کار نیکی را از یاد نمی برم.
این ها پاسخ های خوبی است که امیدوارم خداوند آن را در ترازوی نیکی هایت  قرار بدهد، ولی از تو می خواهم که کمی فکر کنی، چون می خواهم پنج سوال دیگر از تو بپرسم و بعد از آن دوبازه همین پرسش را مطرح خواهم کرد: آیا تو وفا داری؟!
وفا کلمه ای است که گوش، عاشق شنیدن آن است، کلمه ای که قلب آن را دوست دارد و به احساسی که در برابر شخص وفاداری به ما دست می هد، توجه کن،احساس امنیت، احساس راحتی، احساس آرامش؛ احساس می کنی که اخلاق وفاداری سوپاپ امنیتی ای در رفتار با مردم می باشد.
تو نمی توانی چای را بدون قند بخوری، این طور نیست؟! گویی که چای، دنیاست و وفاداری قند است، بدان که تو بدون قند نمی تونی چای بخوری!

وفاداری و پنج پرسش

خلاصه ی اخلاق وفاداری در پنج سوال است، پس اگر با” بلی” به همه ی آن ها پاسخ دادی، انسان وفاداری هستی و اگر با “نه” جواب دادی…!
این پرسش ها عبارتند از:

اول: آیا به خداوندمتعال وفادار هستی؟

دوم:  آیا به رسول الله( صلی الله علیه وسلم) وفادار هستی؟

سوم: آیا در تعامل با مردم وفادار هستی؟

چهارم: آیا نسبت به کسی که به تو نیکی کرده است، نسبت به تو بزرگوار بوده است، وفادار هستی؟

پنجم: آیا نسبت به کسانی که در سفر زندگی با آنان آشنا شده ای وفادار هستی؟

می بینم که خیلی عادی این سوال ها را می خوانی و بزرگوارانه از کناشان عبور می کنی؛ هدف تنها خواندن آن ها نیست، بلکه پاسخ گویی به آن هاست، زود باش دوباره پرسش ها را بخوان و همین حالا به آن پاسخ بده؛ بلی، تو.
می شنوم که می گویی: ولی من مقصود این مواد ها رانمی فهمم.
پس، باقلب و عقلت با ما باش ونیتت از خواندن این صفحات با وفا بودن باشد ــ إن شاء الله ــ آیا تو آماده ای؟!

رسول الله( صلی الله علیه وسلم)  فرمود:
” لا دین لمن لا عهد له”
ترجمه: کسی که به عهد و پیمانش وفادار نیست، دین ندارد.
خدایا! این یک حدیث تند و صریح است، مقصودش نفی اسلام از کسی که به عهدش وفا نمی کند، یا این که اودیگر مسلمان نیست، بلکه مقصود عدم بکامل ایمان می باشد.
پس ای کسی که خاین بودی! ای فریبکار! ای بی وفا! مواظب باش! چون ایمانت تنها  با وفاداری تکمیل می گردد، پس شعار ما در اخلاق وفاداری این باشد: ( کسی که عهد و پیمان ندارد، دین ندارد.)

اسلام قابل تجزیه نیست

بیا تا با هم اولین سوال را از خودمان بپرسیم: آیا تو نسبت به خداوند متعال وفادار هستی؟
قبل از پاسخ، آیا چیزی توجهت را جلب نکرد؟!
ما در هر اخلاقی راطه ی شگفت انگیزی را در می یابیم؛ رابطه ی هر اخلاقی با خداوند عزوجل : پس احسان را با خدا در ارتباط می بینی، هم چنین امانت داری را در آن چه خداوند به تو ارزانی داشته است می یابی و به همین ترتیب؛ سبحان الله! اخلاق بخش جدا ناپذیر عقیده ی اسلامی است، بنابر این اسلام کل تجزیه ناشدنی است، نمی توان قسمتی از آن را گرفت و قسمتی دیگر را رها ساخت.
به کسانی که بخشی از اسلام را گرفته اند، نگاه کن، آن ها را اشخاصی کج و نا منظم خواهی یافت، چه دین بزرگی است که بزرگان را می سازد.

وفاداری با خداوند

وفاداری به دستورات خداوند، یکی از بزرگ ترین انواع وفاداری است ؛ می بینم که می گویی: “به چه وفادار باشم؟! چون من نسبت به چیزی برای خدا قسم نخورده ام، عهد و پیمانی با خدا نبسته ام.”
ولی تو اشتباه متوجه شدی برادر عزیزم!
آیا نعمت های خدا بر خود را فراموش کردی؟!
به نعمت های خدا بر خود نگاه کن.

ببین چه قدر زیاد است؟ آیا این نعمت ها شایسته ی وفادری نیست؟!
” وما بکم من نعمة فمن الله”  نحل / 53
ترجمه: هر نعمتی که دارید از خداست.

تصور کن که پدر و مادر ی تمام نیازهای فرزنداشان را برآورده می کنند و هیچ چیز از او دریغ نمی کنند، با این وجود فرزند به آنان پشت می کند!

این شخص را چگونه توصیف می کنی؟! چگونه می بینی؟! خداوند دارای والاترین صفات است، چون نعمت های خدا بی حد و بی شمار است و با وجود این انسان در حق این نعمت ها وفادار نیست، می بینی که نمازها را در وقتش ادا نمی کند، می بینی که حجاب را رعایت نمی کند، وفاداری با خدا کجاست؟! آیا منظور را فهمیدی؟!

چگونه با خدا وفادار باشی؟!

اکنون می بینم که می پرسی: چگونه با خدا وفادار باشم؟
این پرسش دلیلی بر بیداری و هوشیاری است؛ برای وفادار بودن با خدا باید چه چیز داشته باشی؟

1- ایمان به او.
2- عمل خالصانه برای او.
3- عمل به دستورات او وترک منهیات او.
اگر این سه ویژگی در توبود، پس تو به خداوند عزوجل، وفادار هستی.
آیا اکنون به من قول می دهی که به صورت جدی با این سه مورد برخورد کنی! خداوند متعال می فرماید:
“إن الذین یبایعونک إنما یبایعون الله ید الله فوق أیدیهم فمن نکث فإنما ینکث علی نفسه و من أوفی بما عاهد علیه الله فسیوتیه أجرا عظیما”  فتح/ 10
ترجمه: بی گمان کسانی که با تو پیمان می بندند در حقیقت با خدا پیمان می بندند و در اصل دست خدا بالای دست آنان است! هر کس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان شکنی من کند وآن کس در برابر پیمانی که با خدا بسته است و فادار بماند و آن را رعایت کند خدا پاداش بسیار بزرگ را به او عطا می کند.زود باش واز همین حالا بنده ی مومن، مخلص و عمل کننده با دستورات و بازدارنده از منهیاتش باش.

خلاصه ی وفاداری با خداوند:

1- ایمان به او.
2- انجام اعمال خالصانه برای او.
3- عمل به دستورات و پرهیز از منهیاتش.

اکنون از ده نمره چند می گیری؟ به خودت نمره بده و این مسئله را جدی بگیر؛ همین حالا به خودت نمره ای بده، اگر الآن در وفاداری به خدا، از 10، 5 بگیری، پس از مدتی إن شاءالله  7 و سپس9  و سپس از 10نمره، 10 می گیری.
إن شاءالله، مهم این کارست که تو در وفاداری با خداوندمتعال، از خودت راضی باشی؟! کسی که دنبال خیر باشد، به او داده می شود.

تهيه: نقيب الله

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب