آموزش چهار اصل مهم دین

بدان كه آموختن چهار چیز بر ما واجب است:

اول: علم، كه عبارت از شناخت خداوند و شناخت پیامبرش ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ و شناخت دین اسلام با دلایل است.
دوم: به آن عمل كردن.
سوم: به سوی آن دعوت نمودن.
چهارم: صبر در برابر مشكلاتی كه در این راه پیش خواهد آمد.

دلیل آنچه گفتیم این فرموده خداوند متعال است: )بسم الله الرحمن الرحیم: و العصر، إن الإنسان لفی خسر، إلا الذین آمنوا وعملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر(. «سوگند به روزگار، كه بیگمان انسان در زیانكاری است،  مگر كسانی كه ایمان آورده اند، وكارهای شایسته كرده اند، و همدیگر را به حق سفارش كرده اند و همدیگر را به  شكیبائی سفارش     كرده اند».

امام شافعی رحمة الله علیه می فرماید: اگر خداوند جز این سوره هیچ برهان دیگری بر مخلوقاتش فرود نمی آورد همین سوره برای آنان كافی بود.
امام بخاری رحمة الله علیه در صحیح بخاری می فرماید:  باب: العلم قبل القول و العمل.  این باب در بارة آموختن علم قبل از گفتن و عمل كردن است، زیرا خداوند متعال می فرماید: )فاعلم أنه لا إله إلا الله و استغفرلذنبك(. «پس بدان كه جز خدا هیچ معبود برحقی نیست و برای گناهانت طلب مغفرت كن». می بینیم كه  قبل از گفتن و عمل كردن به فرا گرفتن علم امر فرموده است.

خدا رحمتت كند،  بدان كه آموختن مسائل سه گانة ذیل بر هر زن و مرد مسلمان واجب است:
مسألة اول: اینكه خداوند ما را آفریده و پرورش داده و روزی داده اما بیهوده نگذاشته است؛ بلكه برای هدایت ما پیامبری فرستاده است كه هر كس از او پیروی كند داخل بهشت، و هر كس نافرمانی اش كند وارد دوزخ خواهد شد. لذا خداوند متعال می فرماید:
إنا أرسلنا إلیكم رسولا شاهدا علیكم كما أرسلنا إلی فرعون رسولا فعصی فرعون الرسول فأخذنه أخذا وبیلا المزمل 15-16
«ما به سوی شما پیامبری فرستاده ایم كه بر شما گواه است همچنانكه به سوی فرعون هم پیامبری فرستادیم، اما فرعون از آن پیامبر نافرمانی كرد، لذا او را به گیر و داری سخت فروگرفتیم».
مسألة دوم: اینكه خداوند هرگز راضی نخواهد شد كه هیچ بنده ای در عبادتش،  احدی را با او شریك گرداند، نه فرشتة مقرب و نه پیامبر مرسلی را، لذا می فرماید:
و أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا( الجن 18
«و اینكه همة مسجدها خاص خداوند است، پس باخداوند هیچ احدی را ( به عنوان پرستش ) مخوان».
مسألة سوم: كسی كه خدا را به یگانگی بشناسد و از پیامبرش اطاعت كند، هرگز برای او جائز نیست كه با كسانی كه با خدا و رسولش دشمنی می كنند دوستی بر قرار كند. اگر چه نزدیكترین خویشاوندانش باشند.

لذا خداوندمتعال می فرماید:
لا تجد قوما یؤمنون بالله و الیوم الآخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم أو إخوانهم أو عشیرتهم أولئك كتب فی قلوبهم الإیمان و أیدهم بروح منه، ویدخلهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها، رضی الله عنهم و رضوا عنه، أولئك حزب الله ألا إن حزب الله  هم المفلحون( المجادلة 22
«قومی را كه به خداوند و روز آخرت ایمان داشته باشند نیابی كه با كسانی كه با خداوند و پیامبر او مخالفت می ورزند دوستی كنند، و لو آنكه پدرانشان یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خاندانشان باشند، اینانند كه (خداوند)در دلهایشان (نقش) ایمان نگاشته است، و به فیضی از جانب خویش استوارشان داشته است، و ( ایشان را) به بوستانهایی در آورد كه جویباران از فرودست آنها جاری است، جاودانه در آن هستند، هم خداوند از آنان خشنود، وهم آنان از او خشنودند، اینان لشكرخدایند، بدانیدكه لشكرخدا همانان رستگاران هستند».
خدایت به طاعتش راه بنماید بدان كه دین حنیف ابراهیمی این است كه خدا را به یگانگی و با اخلاص و یكرنگی بپرستی این است آن هدفی كه خداوند همه مردم را برای تحقق آن آفریده و بدان امر فرموده است، چنانكه می فرماید: ) وما خلقت الجن و الإنس إلالیعبدون( الذاریات 56
«جن و انس را جز برای آنكه مرا بپرستند نیافریده ام».
معنی «یعبدون »در آیه «یوحدون» است، یعنی مرا به یكتایی بپرستند، بزرگترین و مهمترین چیزی كه خداوند بدان امر فرموده توحید است، و توحید یعنی خدا را به یكتایی پرستیدن، و بزرگترین چیزی كه از آن باز داشته شرك است، و شرك یعنی شخص یا چیزی را با او به عنوان ﭗرستش خواندن، لذا خداوند متعال می فرماید: )و اعبدوا الله و لا تشركوا به شیئا «و خدا را بپرستید و چیزی را با او شریك نكنید». النساء 36

اگر از تو پرسیده شود: سه اصل بزرگ كه شناخت آن بر هر انسانی واجب است چیست؟
بگو :1- شناخت پروردگار 2- شناخت اسلام كه دین پسندیده پروردگار است. 3- شناخت پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب