آيا لذت زندگي را چشيده ايد؟

هر چه زود تر باید به پا خاست  و از هر جا قایقهای نجات را در آب به حرکت  آورد زیرا نزدیک است که جاهلیت همگی را غرق نمائید.

احمد ارشاد احرار

هدف زندگي چيست؟

یگانه چیزی که امروز جهانیان در مورد آن در حیرت اند و همیشه فکر شان را به خود مشغول ساخته است همین موضوع است که زندگی چه هدفی دارد و چه بسا اوقات همین تفکر باعث خود کشی ایشان گردیده است که به ملیون ها انسان را این تفکر از گلو فرو برده است، کسانی هستند كه پول را در زندگی هدف قرار میدهند اما چون به حد زیاد به دست می آورند دیگر پولداری برایش یک عادي می گردد، کسانی اند که اهداف دیگری را که منحصر به زندگی است برای خود تعین میکند مانند خانه، موتر، زن زیبا، مقام و منصب….. اما چون به آن دست می یابند دیگر برایش به آن كيفيت را ندارد كه او عقبش سرگردان بود. بعدا با خود فکر میکند که این دنیا یعنی چه؟ … من برای چه آفریده شده ام؟  و به کجا میروم ؟ آیا تنها همین دنیا کافی است و یا چیزی دیگری هم است؟……

اينچنین افکار بسیاری از انسانها را به سوی هدف شان رسانیده اما به ملیون ها انسان را قاتل نفس خود ساخته است.

زندگی خیلی بزرگتر از آن است که در دنیا زندانی شود. زندگی دنیا نزد مومن در حقیقت همان هواپیمایی است که کوشش میکند سواری های خود را بردارد و بسوی الله به پرواز آید.  شاید آن سواری اعمال نیک باشد و یا هم اعمال بد،  چون زندگی در دنیا فقط برای همین امتحان است.

your ads

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ  (سوره 67ایه 2)

اینجاست که قرآنکریم آن سوالهای که ملیون ها انسان را قاتل ساخته جواب میدهد:

مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَ فِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى  (سوره: 20 , آیه  55)

خداوند هدف اصلی زندگی را بیان میکند

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ش  ( سوره: 51 , آیه 56)

عبادت مفهوم خیلی وسیع دارد که همه برنامه های زندگی را در بر می گیرد و حتی مومنین در راه رسیدن به این هدف به حدی به پیش می روند که بعدا هر سخن و هر رفتار شان  در عبادت شامل میشود.

هدف زندگي برا مؤمن

یکی از انواع این عبادت دعوت بسوی خدا و سوق دادن بشریت به سوی فلاح و نجات ایشان از جاهلیت است که این هدف خاص زندگی مومن است  و در حقیقت ماموریتی است که خداوند جل جلاله پیامبرش را جهت ابلاغ آن فرستاد و بعدا این وظیفه مقدس را برای امتش داد و این امت را به همین هدف محترم گردانید آنجا که می فرماید:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ (سوره 3 ایه 110)

سوق دادن جهانیان به سوی نیکویی و منع آنها از زشتی ها یکی از ویژگیهای مومن است. و اصلا تمام نیکی ها ویژگی مومن است چون مومن همیشه میخواهد دیگران را آسوده نمائید، چون برای همین هدف برانگیخته شده است اگر چه به ضرر خودش هم تمام شود .

زندگی دعوتی لذت بخش است:

در حال حاضر هنگامیکه بسیاری از غیر مسلمانها نتوانستند هدف زندگی خود را بداند به خودکشی دست زدند اما بعد از سلسله زياد تحقيات که علما روانشانسی غربی کردند یک فورمول برای آنها دادند و آن اینکه شما کوشش کنید برای مردم فایده برسانید تنها همین راه میتواند که شما را نجات بدهد و گفتند که همین زندگی را لذت بخش میسازد که شما به نفع رسانیدن برای دیگران زندگی نمائید.

اما اسلام این را هدف مسلمان قرار داده است، از همان آغاز هنگامیکه صحابه جان برکف  رسول الله براي رسانیدن پيام خداوند خارج شدند، به همین مقصد بود. آنها جان خود را فدا کردند تا نسل آینده را زنده بگرداند و اصلا هیچ باکی نداشتند که مرگ یعنی چه،  چون میدانستند که خوشبخت ترين زندگی آنست که برای دیگران زندگی خود را فدا کنی و بهترين مرگ هم آن است که در راه اعلاى دين خداوند باشد.

اصلا زندگی اسلامی با ایثار ایستاده است.

چه خوش گفته علامه اقبال لاهوری :

به خود باز آ و دامانی دلی گیر

درون سینه خود منزلی گیــــــر

بده این کشت را خونابه خویش

فشاندم دانه من تو حاصلی گیر

شما دانه ها را کشت کنید و بگذارید که دیگران حاصل گیرد بعدا خواهيد دانست که چقدر زندگی لذت بخش میشود.

پس برادرانم!  دیگران بعد از خیلی تحقیقات این واقعيت را دانستند، اما ما از دين خود چنان ميدانيم.

بهتر این خواهد بود که یک بار این لذت را بشكل عملی بچشیم زیرا همین ماموریت ما است و برای همین برانگیخته شده ایم.  پس باید با گرفتن پیام قرآن وارد کار شویم.

چون بار اول برای ما مشکل است که داخل ميدان عمل شويم، لزاتوصیه ميگردد که بار اول به منظور امتحان نمودن لذت این نوع زندگی وارد کار شویم بعدا خود میدانید که این زندگی  خیلی لذت دارد. و اگر پیام را گرفتیم ولی هیچ ما را به حرکت نمی آورد آنگاه باید به قلب خود بنگریم شاید ایمان ما ضربه خورده باشد چون ایثار و فدا کاری و در راه خیر بشریت و رسانیدن پیام قرآنکریم گام برداشتن یکی از ثمره های ایمان و محبت با الله است بنا تا ایمان قوی نباشد مشکل است که این صفات که در حقیقت هدف زندگی است در انسان بوجود بیاید.

یک مادر هر قدر که گرسنه باشد کوشش میکند بهترین غذا را برای فرزندش بدهد چون او را دوست دارد و همان دوستی او را به این امر واداشته که به فرزند خود چنین ایثار نمايد،اگر ما هم محبت بیشتر با الله و کتابش داشته باشیم یقینا ما را هم به ایثار و فداکاری می کشاند.

پس برادر عزیز!

در عصر حاضر همه بشریت در تاریكی بدتر از عصر جاهليت  قرار دارد زیرا هر عرصه زندگی بشریت، از آن زمان بد تر شده است، پس در چنین حالت مسئولیت ما را دو چندان میگرداند.

هرچه زود تر باید به پا خاست  و از هر جا باید قایقهای نجات را در آب به حرکت  آورد زیرا نزدیک است که جاهلیت همگی را غرق نمائید.

از هر سنگری باید استفاده نمود زیرا دشمنان از هر سنگر استفاده کرده اند.

امت را باید متوجه اهدافش نمود و اگر نه زود است که امواج طوفان جاهلیت با خود غرقش نماید.

عزیزانم!  زندگی را باید لذت بخشید، این دین و این نظام الهی را صحابه کرام با خون خود به ما رسانیدند و اگر ما آنرا با خود نگهداریم و از دیگران پنهان کنیم بزرگترین خیانتی را مرتکب شده ایم، اصلا چرا نرسانیم در حالیکه یقین داریم که تنها همین نظام میتواند بشریت را به کامیابی برساند و اگر چنین فکر و عقیده نداریم باید دقیق تر خود را بشناسیم  و دین خود را درک کنیم، نشود که گنج زیر سر ما و ما در جای دیگری دنبال ان میگردیم، بعدا خود را با دیگران مقایسه نمائیم تا این برای ما روشن شود که تنها نظام اسلام عزیز ما میتواند جهان را به کامیابی برساند آنگاه خود به خود به حرکت می آئیم و برای پذیرفتن هر نوع مشکل خود را آماده میسازیم چون دیگر کاملا متیقن شده ایم که ما برتريم نه،  از لحاظ پوست و رنگ و لسان بلکه از لحاظ برنامه و نظام،  در چنین حالتی است که دیگر لذت زندگی را می فهمیم و خود را آماده فداکاری حتی شهادت در این راه مي سازيم. ود .

برادرانم هر چه زود تر بشتابید چون شما برترید!

زود تر بشتابید و جهانیان را از امواج سیاه طوفان نجات دهید!

شما قدم بردارید خداوند شما را یاری میکند!

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب