آیا استعمال اشیای تخدیر کننده عقل و دخانیات رواست؟

و معنای واژه دخانیات و مواد تخدیرکننده عقل  چنان وسیع است  که هم شامل شراب و هیرویین و همه آنچه که فکر را تخدیر و برای عقل آسیب رساند می شود و در اینجا نیز به همین معنای گسترده اش به کار رفته است.
در شریعت اسلام ، هر چیزی که به بدن یا عقل یا روح انسان زیان میرساند، بطور کلی ممنوع می باشد، چنانکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه  و سلم فرموده است: إن لنفسک علیک حقا.

یعنی: همانا جسم تو و عقل تو و روح تو برتو حق عظیمی دارند که حتما باید رعایت کرده، آنها را از هر گونه زیان و خطر و آسیبی حفظ کنی.
بدین لحاظ است که قرآن مجید « خمر » یعنی تمام مشروبات الکلی را صریحا تحریم فرموده است، خداوند می فرماید: یا ایهاالذین آمنوا انما الخمر و المیسر …. رجس من عمل الشیطان فالجتنبوه لعلکم تفلحون. یعنی ای مسلمان براستی که خمر( همه اشیای نشه آور و تخدیرکننده عقل) و قمارو … پلیدی اند و از عمل شیطان هستند از ان اجتناب نمایید تا بدین وسیله رستگار شوید. خمر به جسم و روح و عقل انسان ضرر و زیان می رساند. در زمان نزول قرآن مجید، هیچ نوع دخانیات و هیچ گونه مواد تخدیر کننده معمول نبوده و مردم آن زمان، آنها را نمی شناختند. لهذا قرآن کریم آنها را با ذکر نام و نشان تحریم نفرموده، ولی تمام آنها را طبق حکم کلی که شامل تمام انواع دخانیات و شامل کلیه مواد مخدر میشود، تحریم فرموده طبق آیه 157 سوره اعراف در وصف حضرت رسول صلوات الله و سلامه علیه میفرماید: (و یحرّم علیهم الخبائث)

یعنی آن حضرت خباثت را بر مردم حرام میفرماید و خباثت یعنی هر چیز بد و زیان آور که شامل تمام انواع دخانیات و شامل کلیه اقسام مواد مخدر می باشد زیرا هر یک از اینها خبیث و به انسان زیان و ضرر شدید جسمی و عقلی و خسارت مالی می رساند. علاوه بر اینکه دین اسلام طبق آیه فوق و طبق حدیث صحیح نبوی که ذکر شد، آنها را تحریم فرموده است، هر گاه تفکر کنیم و عقل خود را به کار بریم، خیلی خوب و بطور واضح پی می بریم که انسان نباید وجود خود را آلوده به این اشیاء مضر و خبیث نماید. خداوند تبارک و تعالی به انسان نعمت عظیم عقل عطا فرموده و او را با همین نعمت عظیم از سایر حیوانات جدا و برتر فرموده است تا بوسیله عقل خود، زندگانی صحیح و سالم برای خود فراهم کند و از هر گونه خبائث و مضرات جسمی و روحی و عقلی و خسارت های مالی احتراز و اجتناب کند.

بنابراین انسان عاقل اگر تعقل کند هرگز روا نمیداند پولی را که خداوند تبارک و تعالی به او رزق داده است مبدل کند به سیگار یا انواع دیگر دخانیات و آن را آتش بزند. اما ای کاش قضیه به همینجا ختم میشد تا فقط خسارت مالی می داشت، ولی بدتر این است که دود سیگار و غیره استنشاق کرده، آنرا وارد ریه خود کرده و آن را آلوده به دود کرده و خود را مستعد امراض خطرناکی از قبیل سرطان و غیره می نماید. همچنین استعمال هر نوع مواد مخدر که علاوه بر اینکه خسارت مالی دارد، انسان را جسما ناتوان کرده، او را از خصائص و اخلاق انسانی ساقط میکند. حقا اگر اندکی در وجود خسارات مالی و مضرات جسمی و روحی ناشی از استعمال دخانیات و مواد تخدیر کننده تفکر و تعقل کنیم، نه تنها از حیث دین الهی و بلکه از حیث فکر و عقل سلیم هم به خباثت و تحریم آنها پی می بریم.

 

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب