آیا بزرگداشت از روز کریسمس جائز است؟

سوال : آیا ما مسلمانان در خوشی های کریسمس شرکت نموده وآنرا به عیسویان تبریک گفته می توانیم ؟ و هدیه دادن در این روز چه حکم دارد؟

جواب : درباره خوشی و تبریک گفتن کریسمس به یک دیگر و یا به نصارا علمای کرام دو دسته اند :

الف)   گروه اول :

امام ابن تیمیه و شاگردش امام ابن قیم رحمهما الله معتقدند که اگر شخصی به ایشان تبریک بگوید مانند آن است که به کفرشان راضی باشد، و اگر کسی به کافر بودنشان رضایت بدهد، خود کافر می شود.

ابن قیم در کتاب”احکام اهل الذمه” بیان می دارد، علما متفقند که تبریک جشن کریسمس و میلاد مسیح به کفار حرام می باشد. او می فرماید: “علماء متفقند که تبریک شعائر مخصوص کفار، مانند تبریک عید یا روزه ی ایشان، حرام است. اگر بگوید: عیدتان مبارک باد، یا نسبت به عیدشان ابراز شادی نماید، قائل به این سخن اگر کافر نشود، در واقع کار حرامی را انجام داده است. مثل این است که به شخص در حال سجده بردن برای صلیب تبریک بگوید، بلکه گناه این کار پیش الله عظیم تر ازوقتی است که شراب خواری کند، یا بی گناهی را به قتل برساند، و یا عمل زنا انجام دهد و به او تبریک گفته شود. بیشتر اشخاصی که دین برایشان اهمیتی ندارد دچار این گناه می شوند، و نمی دانند که چه عمل زشتی مرتکب شده اند، کسی که به سبب گناهی یا بدعتی و یا کفری، به شخصی تبریک بگوید، خود را مورد خشم و غضب خداوند قرار داده است.” سخن ابن قیم رحمه الله در اینجا به پایان می رسد.

يكي از علمای عربستان سعودی (ابن عثیمین) میگوید : تبریک گفتن اعیاد دینی به کفار به این علت حرام است، چون باعث ثبات و ماندگاری ایشان بر شعائر کفر و رضایت بدان می شود. هرچند شخص مسلمان راضی به آن کفر نباشد، برای مسلمانان حرام است که نسبت به شعائر کفر راضی باشد یا به غیر مسلمانان تبریک بگوید. سپس می گوید: همچنین برای مسلمان حرام است که با برگزاری جشن (بدین منظور) و هدیه دادن و هدیه گرفتن از آنها، و پخش شیرینی و مهیا نمودن سفره و تعطیل نمودن کار و…. خود را بدیشان شبیه نماید.

وروى البيهقي بإسناد جيد عن عبد الله بن عمرو أنه قال : (من مَرَّ ببلاد الأعاجم فصنع نيروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتى يموت وهو كذلك حشرمعهم يوم القيامة).

بیهقی از عبد الله بن عمرو روایت می کند که او گفت : (کسیکه به کشورهای غیر مسلمان برود ودر نوروز و دیگر اعیاد و خوشی های دینی آنها شرکت کند و مانند آنها خود را بسازد و در همان حالت بمیرد ، در روز قیامت با آنها حشر خواهد شد).

همچنان ابن تيمية در کتاب خود (اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم) می گوید : “مشابهت و خوشی در عیدها (وروزهای مخصوص غیر مسلمین) آنها را قلبا خوش می سازد وفکر کی می کنند که این دین باطل ما حق است دین باطل خود را دیگر هم محکم می گیرند و این کار برایشان جرأت می دهد که مسلمانان ضعیف الایمان و بی بندوبار را به سوی دین باطل خود بکشانند”.

در مذهب حنفی نیز، شیخ ابوحفص نسفی حنفی نیز چنین رأیی دارد ، او می گوید : کسی که به منظور بزرگداشت این روز، تخم مرغی را به عنوان هدیه به مشرکی بدهد، او به خداوند متعال کافر شده است.

ابن قدامه حنبلی در”مغنی” بحثی از عید شروع سال نو و میلاد مسیح به میان نمی آورد بلکه در باره حکم شرعی تبریک گفتن مسلمانان به همدیگر بحث می نماید. او رأی و نظر امام احمد رحمه الله را بیان نموده، می فرماید: از امام احمد رحمه الله در باره ی” تبریک گفتن مردم به همدیگر در روز عید و گفتن مقبول الله جل جلاله باشد”سوال شد، ایشان فرمودند  اشکالی ندارد سپس می­گوید: محمد بن زیاد گفته است: با اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم از جمله ابوامامه باهلی بودم، هنگامی که از عید بر می گشتند، برخی به برخی می گفتند: خداوند آن را از ما و شما بپذیرد. احمد فرمود: سند حدیث”جید” است.

دکتور علامه یوسف قرضاوی می گوید : بزرگداشت این روز حرام است ، همچنان او اضافه می کند که حتی تولد عیسی علیه السلام در این روز نه شده، اول اینکه نصاری (عیسویان) در بین خود هم در این رابطه به دو گروه تقسیم شده اند :

گروه اول می گوید که تاریخ تولد عیسی علیه السلام 25 دسمبر است ،
وگروه دوم تاکید می کند که 7 جنوری است ، در حالیکه هر دو گروه به خطا و غلط هستند ، زیرا که تولد عیسی علیه السلام اصلا در زمستان نه بوده بلکه در روشنی قرآن این سخن آنها غلط است ، الله جل جلاله در سوره مریم می فرماید : “وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا” (و تنه درخت‏ خرما را به طرف خود بتكان بر تو خرماى تازه مى ‏ريزد). چون در زمستان خرمای تازه در نخل نه می باشد.

ب) گروه دوم :

از دیدگاه علمای شافعی این مسأله مکروه می باشد. شیخ ابن حجر رحمه الله در فتح الباری، در شرح این حدیث “لکل قوم عید” می فرماید:

از این حدیث استنباط می شود که شادی در عید مشرکین و همانند ایشان عمل نمودن مکروه است. رأی ابن حجر رحمه الله این است که اگر شخص مسلمان در عید مشرکین شادی نماید و همانند ایشان عمل نماید، عملش مکروه می باشد، شیخ ابوحفص نسفی حنفی درباره این مسأله زیاده روی کرده و گفته است : کسی که به منظور بزرگداشت این روز، تخم مرغی را به عنوان هدیه به مشرکی بدهد، او به خداوند متعال کافر شده است ،  اما مشاهده می کنیم که گفته ابو حفص نیز مشروط است به : بزرگداشت و تعظیم و تقدیس عید آنها، نه به خاطر خوبی ها و لطف به آشنای غیرمسلمانش… یعنی : اگر به دلیل تقدیس، بزرگداشت و تعظیم بود، کافر می شود.

پس تبریک گفتن در روز کریسمس به یک دیگر کار حرام است ولی انسان کافر نه میشود ، وبهتر اینست که از این کار صرفنظر نموده او به الله توبه کند رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : (إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ عِيدًا ، وَهَذَا عِيدُنَا) یعني هر قوم عید خود را دارد واین عید ماست (یعني عید فطر و عید قربان)، پس بدون از این دو عید اگر نوروز است یا کریسمس چون هر دو روز روزهای دینی دو گروهی کافر است ، برگذاری این روزها در نز د مسلمانان حرام است.

واگر هدیه عام باشد در این روز ودیگر روزها دادن هدیه کاری خوبی است ، ولی اگر بخاطر بزرگداشت کریسمس باشد ، این کار هم درست نیست وباید از آن خود داری شود.

قابل یاد آوریست که نیکی نمودن ، کمک و ترحم بر غیر مسلمانان من حیث انسان کاری خوب و از دساتیر دین مبین اسلام است ، به شرطیکه آن کافر حربی نه بوده و با مسلمانان در حالت جنگ نه باشد ، و لی در کارهای که به دین آنها تعلق می گیرد و به شکل عبادت آنرا انجام می دهد بآنها همکارِی نمودن حرام است .

والله اعلم

محمد شعیب قریشی

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب