آیا کارکردن در بانکهای سودی جایز است؟

سوال: ایفای وظیفه در بابکهای سودی چگوه است؟

من به اساس نياز و ضرورت در بانكي به حيث محاسب كار ميكنم تابدين وسيله بتوانم نيازمندي هاي و حوايج خانواده ام را رفع و بدين وسيله امرار معاش نمايم و خداوند مي داند كه من از ناحيه اقتصاد، در تنگنا و دشواري قرار دارم، وطوري كه ميدانيد معمولاً در بانكهاي معاملات به اساس سود وربا پيش مي رود، شما لطف فرماييد كه حكم كاركردن در همين گونه بانكهاي سودي را برايم بيان فرماييد؟

 پاسخ:

خداوند متعال بندگان خود را مكلف نموده است كه  رزق را از راه و روزنه حلال به دست آورند و ترغيب داده است تابدين وسيله نيازمندي هاي خود را برآورده سازند و برايشان حرام نموده است كه ازمنابع ناروا و نادرست رزق به دست آورند كه به دين شان ضرر رسانده و انسان را مكلف نموده است كه در زمينه دست يابي رزق حلال تلاش نمايند و همت به خرچ دهند و خداوند راه ها و منابع درآمد حلال را به روي بندگان خود باز گذاشته است نياز برده نمي شود كه پي جستن رزق از منافذ حرام بروند.

ايفاي وظيفه و كاركردن دربانكهاي سود جايز نيست، چون اين امر، گونه يي كمك كردن و ياري رساندن بانك در گناه و تجاوز از امر خداست، برابراست كه انسان در آنجا محاسب باشد يا كاتب و… بر مسلمان واجب است كه از ايفاي خدمت و كار درآنجا اجتناب ورزند و دوري گزينند. خداوند مي فرمايد: و تعاونوا علي البر و التقوي و لاتعاونوا علي الاثم و العدوان. (سوره مائده)

يعني در كارهاي نيك و تقوا با همديگر خود ياري رسانيد و از ياري رسانيدن باهمديگر در امورگناه و تجاوز اجتناب نماييد.

پس تعاون و كمك كردن با بانكهاي سودي  و با رهزنان و دزدان و خيانت پيشگان و رشوت گيرندگان در واقع تقويت جبهه گناه و معصيت است كه اسلام عليه آن مبارزه كرده و آن را حرام قرار داده است.

برادر عزيز! آنچه كه قبلاً با كاركردن خود به دست آورده ايد، چون به اساس نافهمي بوده است و بعد ازاينكه دانستيد كه كار در آنجا جايزنيست، اجازه نداريد كه در آنجا ايفاي وظيفه نماييد.

your ads

و آنچه كه از اين طريق به دست آورده ايد بهتراست كه در راه خير صرف نماييد و براي فقرا و مساكين انفاق كنيد و از كار حرام و از ياري رساندن به اثم و معصيت توبه كنيد.

حديثي صحيحي از رسول الله صلي الله عليه وسلم روايت شده: انه لعن آكل الربا و موكله و كاتبه و شاهده  و قال (هم سواء) (روايت مسلم)

يعني رسول الله لعن گفته براي كساني كه سود مي گيرند و وكيل در اين مورد مي شوند و كساني كه  نويسنده و شاهد درمسايل سود هستند و ايشان فرمودند همه شان( درمعصيت) برابراند.

و برمؤمن است كه از سود گرفتن اجتناب ورزند و اگر چنين نمايند خداوند دروازه رزق حلال را به روي شان مي گشايد: و من يتق يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب. يعني كسي كه از خداوند بترسد خداوند مخرجي و منبعي را به روي شان باز مي گرداند و اور ارزق ميدهد ازان منافذي كه هيچ تصور نمي كند.

تووقتي كه از خدا بترسي و از منهياتش اجنتناب نمايي، خداوند دروازه و منابع رزق حلال را براي تو باز مي سازد و زمينه هاي درآمد حلال را برايت فراهم مي سازد.

پس برتوست وظيفه ديگري جستجو نماييد گرچند، عايد و مزدش كمتر باشد، و خداوند درآن بركت مي اندازد كه با همان معاش و مزد كم مشكلات و نيازمندي هايت رفع گردد آنگاه كه از رسول الله صلي الله عليه وسلم پرسيده شد كه كدام كسب و كار بهتر و پاك است؟ فرمودند: عمل الرجل بيده، يعني كار كردن انسان به دستش.

بناء، لازم است خودتان زحمت بكشيد و از منابع درست و حلال پول به دست آوريد و  از كار كردن در بانكهاي سودي خود داري ورزيد.


شیخ عبدالعزیزبن باز مفتي اعظم سعودي عربستان و یکی از برجسته ترین مفتی های اهل سنت در عالم اسلامی بوده که از دنیا رحلت کرده اند.

مولوي نقيب الله حميد مسئول بخش فتوا اصلاح آنلاين ميباشد

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب