اثر عقاید بت پرستی وفلسفهء آن بر مسیحیت

مسیح علیه السلام بسوی مردمان خرافاتی و گمراه بنی اسرائیل فرستاده شد وی همیشه به پیروانش تأکید می کرد تا در قریه های مجاوری که غیر از یهودیان زندگی دارند نروند، مگر بعد از گذشت زمان آنها اوامر مسیح علیه السلام را نادیده گرفتند و به مردمان بت پرست روم و یونان و فارس وغیره رو آوردند. از اینجا واضح میگردد که باهم آميختن و خلط شدن مسیحیان با مردمان بت پرست و عدم جهانی بودن دیانت مسیحیت، نه تنها نتوانست بر دیگر امت ها غالب آید بلکه رنگ بت پرستی را بخود گرفت و دین تحریف شده ای بیش باقی نماند .

علمای ادیان و تاریخ معتقد اند که مسیحیت رنگ و روش دیانت های شرکی و بت پرست را بخود گرفت، لذا عقیدهء (تثلیث یا سه جوهری که همه خدا اند) و عقیدهء (به دار کشیدن خدا بخاطر محو گناهان بنی آدم) وعقیدهء (خدا به شکل جسمی از زن پاکدامنی متولد گردید –والعياذ بالله-) همهء این اعتقادات در دیانت های ماقبل یهود و مسيحيان وجود داشت. این اعتقاد نزد هندوها، بودائیها، مصر قدیم، فارس، یونان، روم، آشوری ها، وینیقی ها، اسکندنوی ها، و تتارها، مردمان مکسیک و کانادا نیز رائج بود.

چنانکه افکار و معتقدهای امپراطور روم (قسطنطین) تأثیر قوی بر دیانت مسیحیت نمود. قسطنطین که مرد بت پرست و در عین وقت بی خبر از دیانت مسیحیت بود، توانست مسیحیان را از ظلم وجور وستم یهودیان رومانی نجات دهد، ولی اختلافات مسیحیان وی را مجبور ساخت تا انجمنی را در سال 325م تشکیل دهد، وی در این انجمن به نظریات مردمانی که به خدا بودن مسیح علیه السلام معتقد بودند میلان داشت لذا افکار ومعتقدات شرکی تصویب گردید وهر کسی که مخالف آن بود به وسيلهء زور سلطان با وی معامله صورت می گرفت، حالا واضح شد که مسیحیت اعتقاد به سه خدا دارند و با زور سلطان منتشر گردیده است. چنانکه انجمن های مسیحیت که در سالهای ما بعد تشکیل یافت، اساس دین مسيحيت را مطابق هوی و هوس شان گذاشتند وهر کسی با آنها مخالفت می نمود مورد تکفیر قرار می گرفت .

طوایف مسیحیت
بعد از اینکه امپراطور روم انجمن نیقیه را تشکیل داد مسیحیان به دو فرقهء بزرگ منقسم گردیدند. یکی فرقهء اریوسیه که آنها معتقد به بشر بودن و مخلوق بودن مسیح علیه السلام بودند، وفرقهء دومی پاولزی بود که ادعا داشتند که مسیح علیه السلام پسر خداوند متعال است. این فرقه به سه مذهب مختلف تقسیم شد که عبارت اند از: کاتولیک، ارتودکس و پروتستانت که بارز ترین عقاید این سه گروه را خدمت تان ذکر می کنیم.

اول: فرقهء کاتولیک:
این فرقه پیروان پاپ در روم هستند و مهمترین معتقدات شان قرار ذیل است:
• معتقد اند که روح قدس (جبریل) علیه السلام از پدر و پسر بیرون آمده است.
• خوردن گوشت حیوان خفه شده و خونش را مباح میدانند.
• پاپ در واتیکان رئیس عام همهء کاتولیک های جهان است.
• طلاق را حرام قرار دادند حتی در حالت زنا.
این فرقه در اروپای غربی و امریکای جنوبی زندگی دارند.

دوم: فرقهء ارتودکس:
این فرقه پیروان کلیسای شرقی در قسطنطینیه می باشند که مهمترین معتقدات شان قرار ذیل است:
• روح قدس تنها از پدر بیرون آمده است.
• طلاق را حرام قرار می دهند مگر در حالت زنا جائز میدانند.
• زیر یک پرچم یا رئیس جمع نمی شوند بلکه هر کلیسا خود مختار و مستقل است.
این فرقه در اروپای شرقی و روسیه منتشر است.

سوم: فرقهء پروتستانت (انجیلی ها):
این فرقه منسوب به مارتن لوثر می باشد که در اوایل قرن 16 میلادی در آلمان ظاهر گردید، وی می خواست تا اصلاحاتی را در کلیسا ها به وجود آورد. و مهمترین معتقدات این فرقه قرار ذيل است:
• سند های مغفرت همه دروغ و افترا است و گناهان بجز از توبه و ندامت بخشیده نمیشود.
• هر کسی حق دارد و میتواند انجیل را بخواند و بفهمد بدون رجوع به کلیسا.
• آویختن تصاویر و مجسمه ها در کلیسا حرام است، زیرا این کار از پدیدهء بت پرستان است.
• رهبانیت وگوشه نشینی ممنوع است.

• در مورد غذای مقدس (شکرانه) که بخاطر یاد بود از آویخته شدن مسیح علیه السلام برپا می دارند و ادعای مسیحیان بر اینکه خوردن نان و نوشیدن شراب به خون و گوشت مسیح علیه السلام مبدل میگردد، آنها این ادعا را انکار و تقبیح نمودند.

• کلیساها رئیس مشخصی ندارد تا پیروی تام از وی صورت گیرد.
این فرقه در آلمان و برطانیه و امریکای شمالی وجود دارد ( ).

علاوه بر این سه مذاهب وفرقهء بزرگ مسیحیت، فروعات دیگری نیز وجود دارد که به ذکر نامهای آن اكتفا می کنیم: فرقهء مارونی، فرقهء جزویت، فرقهء مورمون، فرقهء اپوس دی و فرقهء مونیه و غيره .


ماخذ

3 – انجیل متی 10/ 5.

1- دراسات فی الأدیان صـ: 360.

2- مرجع سابق.

1- دراسات فی الأدیان صـ: 363.

1- دراسات فی الأدیان صـ: 374- 376 و الموسوعة المیسرة 2/ 583.

[1]– الموسوعة المیسرة 2/ 262.


از کتاب (مسیحیت را بشناسید)

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب