اسلام آوردن زنان در کشور سویدن

تخمین زده می شود که امسال ماه مبارک رمضان حدود چهارصد هزار نفر مسلمان در سویدن عید فطر را جشن گرفتند. از این تعداد در حدود پنج هزار نفر تازه مسلمان بودند که بیشتر آنها از گروه زنان می باشند.

“هلنا بنادوا” یکی از اعضای مهم ترین انجمن غیر مذهبی، به دین اسلام روی آورد و به عنوان رئیس هیأت مسلمانان سویدن گماشته شد. با این حال او تنها یکی از صدها هزار زن سویدنی می باشد که قدم در راه معنویت گذاشته است.

خانم بنادوا می گوید که مصاحبت با جوانان مسلمان در مسجد جامع سویدن باعث شده تا او را وادار کند که بیشتر به اسلام نزدیک شده و سرانجام به سوی مسلمان شدن سوق دهند. “ترجمه ی قرآن به زبان سویدنی را می خواندم، اما آن تنها ترجمه بود چرا که تفسیر قرآن چیزی ورای ترجمه ی کلمه به کلمه ی قرآن می باشد. زیرا ما نمی توانیم به زبان عربی صحبت کنیم و به راحتی اسلام را بشناسیم، با این حال باز هم کمک زیادی به ما می کند”.
خانم بنادوا بیان داشت که با نگاهی به گذشته او سفر معنوی خود به سوی اسلام را از سال های نوجوانی آغاز نموده است. “از وقتی که نه ساله بودم، می خواستم نماز عصر بخوانم ولی نمی دانستم چگونه این کار را انجام دهم، بنابراین دنبال پاسخ سؤالاتم گشتم و پاسخ منطقی آنها را در اسلام پیدا نمودم”.

خانم بنادوا گمان می کند که سویدنی های زیادی به دین اسلام روی آورده اند که بالغ بر پنج هزار نفر می باشند، بقیه به خاطر دلایل شخصی دین خود را نگه داشته اند. بدون شک او معتقد است که مهاجرت مسلمانان به کشور سویدن باعث شده است تا بر سویدنی ها تأثیر بگذارد. این مهاجرت ها در کل چشم و گوش سویدنی ها را به سوی اسلام باز نموده است.

بسیاری از سویدنی ها در جستجوی زندگی پر محتوا و معنوی می باشند. حتی کسانی که ضد مذهب هستند به سوی آن کشیده شده و شروع به مطالعه اسلام نموده اند. در کل مردم این جا از دین می ترسند چون از مرگ هراس دارند به همین دلیل آنها به ادیان مختلفی روی آورده تا بلکه در آخرت جواب گوی اعمالشان باشد.

وی می گوید: “ترس از دین تنها درمورد سویدنی ها صدق نمی کند بلکه در سراسر اروپا بدین گونه می باشد. دین در بسیاری از بخش های این قاره با فساد، ظلم و فریب اذهان و افکار مردم همراه شده است.

تاریخچه ی اسلام در سویدن به موج مهاجرت مسلمانان به این کشور برمی گردد. از سال 1900، دوره ی مسلمان شدن سویدنی ها آغاز شد و این به خاطر سفر دیپلمات ها و مسافران به این کشور بوده است.

بر اساس گفته “مادلین سلطان سجاویست”، که مقاله دکترای خود در دانشگاه “اپسالا” درمورد مسلمان شدن زنان سویدنی نوشته است؛ بعضی از زنان افکار خود را به روی بازتاب و تأثیرات آنچه که از معنی دین برداشت کرده اند باز نموده در همان حال به جستجوی پاسخ درست گشته تا جایگاه جنسیت، خانواد، جامعه و دین را مستحکم نمایند.

“ایمان گراناث” دیگر زن سویدنی است که تازه مسلمان شده است خطاب به مردم می گوید که از دید غیر عرب به اسلام نگاه کنید، زیرا اسلام دین جهانی است. علاقه ی خانم گراناث به اسلام در پی صحبت های علاءالدین آغاز شد. “من همیشه به فرهنگ های مختلف علاقه داشتم، مسافرت و آموختن زبان های گوناگون را دوست داشتم. وقتی که بچه بودم لباس های عربی می پوشیدم و احساس می کردم شاهزاده ی عربی هستم”.
“مهمترین دلیل اینکه چگونه تا این حد صادقانه، بی ریا و مسئولیت پذیر بار آمده ام به زمانی بر می گردد که به طور واقعی شروع به مطالعه دین اسلام نمودم، احساس کردم که از بدو تولد والدینم اینگونه مرا تربیت کرده اند”.

خانم گراناث بعداً در دانشگاه استکهلم به مطالعه ی زبان عربی پرداخت و در سن بیست سالگی به دین اسلام مشرف شد و با یک مرد مسلمان فلسطینی ازدواج نمود. وبلاگی که در این باره راه اندازی کرده است پر بیننده ترین وبلاگ در خاورمیانه می باشد. وی اضافه نمود که “ما از لحاظ فرهنگی تفاوت های زیادی با هم داشتیم، البته با هم عقاید مشترکی نیز داشتیم اما اغلب چیزهایی که همسرم دوست داشت و برایشان ارزش قائل بود با مال من کلی فرق داشت”.

در سویدن مانند بسیاری از جاهای دیگر، به وضوح آشکار است که تازه مسلمانان به خاطر نحوه پوشش از طرف جامعه طرد می شوند. مانند خانم گراناث و بنادورا که بر خلاف تحقیقات دانشگاه اپسالای سویدن که حدود پنجاه درصد از سویدنی ها می خواهند جلوی پوشش اسلامی در مدارس، محل کار و غیره گرفته شود، حجاب می گیرند. نمی شود گفت که مردم راجع به طرز لباس پوشیدن آنها قضاوت نمی کنند.

ما تازه مسلمانان به این فکر می کنیم که باید چگونه باشیم و باقی عمرمان را چگونه سپری نماییم، همچنین باید نسبت به دیگران مودت و محبت داشته باشیم.

باسپاس از سایت مهتدین

۲۰۱۴ م

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب