امام شهید حسن البناء، بزرگترین مبلِغ پیام بیداری

درست شصت و دو سال قبل از امروزآفتابی از جهان اسلام غروب نمود که دیگر جهان اسلام در قلمرو خود این گونه آفتاب را که روشنی آن جان بخش باشد در خود ندید. شخصیتی که ذکرنام آن انسان را به یاد مسلمانان صدر اسلام می اندازد. شخصیتی که جهان کفر واستعمار از شنیدن نام با هیبت او به لرزه می افتید.

معرفی مختصر امام شهید

امام شهید حسن البنأ بنیان گذار بزرگترین جنبش جهانی اسلامی (اخوان المسلمون) می باشد. امام بزرگوار این جنبش مبارک را فقط برای تبیین حقایق اسلام که اسلام دین هر عصر است برخلاف آنانی که مسلمانان را مرتجع مینامیدندو احیای دوباره عظمت از دست رفته جهان اسلام که همانا خلافت اسلامی می باشداساس گذاری نمود که پایه های تعالیم وراهکارهای این جنبش مبارک وآزادی خواه اسلامی مانندهدف آن براساس دستورات پاک و مطهر قرآنکریم واحادیث نبوی صلی الله علیه وسلماستوار بودوهیچگونه پیشنهاد مخالف قرآن وحدیث را درمورد امت اسلامی نمی پذیرفت.

امام شهید در سال (1906 م) در کشور مصر چشم به جهان هستی گشود. تعالیم ابتدایی را در نزد پدر بزرگوارش آموخت. امام شهید در خورد سالی قرآنکریم را حفظ نمودودر همان خورد سالی گروه های دعوتی را اساس گذاری می نمود که ازجمله میتوان به جمعیت منع محرمات اشاره نمود.

امام شهید ازهمان خوردسالی در مسایل اسلامی حساس بود وی ازهمان آوان متقی،پرهیزگار وآراسته به صفاتی بود که شایسته یک داعی میباشد.قصۀ معروفی درمورد ایشان است که روزی درهنگام کودکی امام شهید درکنار رود نیل مشغول گشت وگذار بودناگهان متوجه شد که کشتیبانی در کشتی خودمجسمۀ عریانی را نصب نموده است جناب امام بیدرنگ نزد پاسبانی که درهمان نزدیکی هابود رفت و واقعه را برای وی بیان داشت پاسبان که ازغیرت و حمیت دینی این طفل درحیرت فرورفته بود فوراً کشتیبان را امر نمودتا مجسمه را بپوشاند.

به هرحال این محدوده گنجایش اوصاف قرآنی جناب ایشان را ندارد وبنده هم خودرا ازذکر اوصاف ایشان عاجز میبینم بناءًبرمیگردیم به اصل موضوع که شخصیت جناب امام شهید در حالت خیلی ها رنج آور پرورش یافت وایشان از نزدیک شاهد حال اسلام عزیز بودند که چگونه سردمداران کفر ونفاق عزت وحیثیت اسلام ومسلمانان را زیر پانموده وهر آن دشمنی خود را با این دین مبین تقویت می بخشیدند. تا اینکه یگانه مظهراتحاد مسلمین یعنی خلافت عثمانی به دست مزدوری ازمزدوران کفر کمال اتاترک سقوط داده شد(1924م).

your ads

بناء امام شهید خاموش نشستن را دراین حالت بیغیرتی وبی دینی شمرده وقوای ایمانی خودرا به کار انداخت.چهارسال بعدازسقوط خلافت اسلامی یعنی سال(1928م)جنبش عظیم اخوان المسلمون را پایه گذاری نمود.این جنبش ایمانی وطوفانزا با اندیشۀ خیلی ها بزرگ ومبارک واردمیدان مبارزات اسلامی گردیدکه لحظه به لحظه طرفداران بیشتر وهواخواهان زیادی را بخود جلب مینمود.

این جنبش مبارک شاهکارهای بزرگی از خودرا ثبت صفحات تاریخ اسلامی نموده است.که میتوان از جملۀ آنها حمایت از فلسطین قبلۀ اول مسلمین را برشمرد.واز شاهکارهای فعلی قیام برعلیه دولت مستبد وغیراسلامی حسن نامبارک.

اینگونه حرکت طوفان زاباعث وحشت دشمنان بشریت گردیده و آنها را دست و پاچه نمود. بناءً کفاربه عمل زبونانه که عبارت ازترور میباشد رجوع کردند تااین خورشید جهان اسلام را غروب بدهند. تا اینکه درسال (1948م) جناب مبارک امام شهید هنگام بازگشت از دفترمرکزی جمعیت شبان المسلمین مورد اصابت گلولۀ حرص وکدورت مزدوران استعما رقرارگرفته وجان مبارک خودرا به جهان آفرین تسلیم نمود.

انا لله وانا الیه راجعون

شهید سید قطب درمورد دعوت اخوان می فرماید که: آنگاه که ظالمان و طاغوتیان اخوانیان را دربرابر جوخۀ آتش قرار دادند فرصت از دست رفته بود، ساختمانی که امام شهیدحسن البنأ علیه الرحمه بنیان گذاری نموده بود ویرانی و از هم فروریختن نداشت و به مفکوره ای تحول نموده بود که با آهن و آتش نمیتوان تخریبش کرد، آهن و آتش هیچگاهی نتوانسته است مفکوره ای را ازبین ببردنبوغ در بنیان گذاری جنبش علیه طاغوت پیروزی یافت.

طاغوت از بین رفت ولی اخوان باقی ماند.

بجاست که نظریه امام غزالی مصری را نیز در مورد شخصیت امام شهید نقل کنیم که فرموده است: (بدون شک علمای اسلامی شخصیت امام شهیدرا مجدد قرن چهاردۀ هجری پذیرفته اند.)

بناءً خداوند جباررا سپاسگذاریم که روشنی مشعل امام شهید نسل اندر نسل فروزان است چنانچه شاهد استیم که هرجنبش اسلامی که تاحال اعلام موجودیت نموده است دنباله رو این مرد بهشتی است.وخداوند قهار را سپاس گذاریم که تاحال رایت این جنبش را به اهتزاز در آورده است و آنرا از فرو افتیدن نگه میدارد.

همچنان از جمعیت مبارک اصلاح افغانستان سپاس گذاریم که این گونه موضوعات را برای جامعۀ محروم افغانستان روشن می سازد تا جوانان کشور به این آگاه شوند که جهان اسلام اینگونه بزرگمردان را در خود پرورانیده است. واخلاق وعادات خود را مطابق حال و احوال این بزرگان نمایند تا جهان اسلام را ازاین حالت نا بسامان به عون خداوند بزرگ وتوانا نجات بدهند.و سپاس گذاریم که این جمعیت مبارک برای ما موقعی را مهیا ساخت تا صدای خود را در حمایت از این دعوت مبارک بلند نماییم تا جهانیان این را بفهمند که جوانان اسلام هنوزهم بپا ایستاده اند وامادۀ دادن هر نوع قربانی همچون اسلاف خود در راه اسلام می باشند.

به امید پیروزی این دعوت مبارک و بی آلایش

نویسنده: فهیم “عمر”

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب