ای پدر و مادری که نکاح را دشوار و ناممکن ساخته ای!

پیام یک خواهر مسلمان برای والدین:
قوانین نافذه کفار در سرزمین های اسلامی از یک سو و فرهنگ و معیارات مزخرف خانواده ها از سوی دیگر، جوانان را مخمصه قرار داده است.

ذاکر نایک حفظه الله میگوید «نکاح را آسان بگیرید تا زنا مشکل شود». حالانکه امروزه نکاح را سخت گرفته اند و این منجر به شیوع فحشاء و زنا بین جوانان مسلمان شده است.

جوانان ما از روابط نامشروع، از زنا، از سایت های مستهجن، از روسپی خانه ها، از چشم چرانی و از شر افسردگی فریاد میزنند.

خود اقرار میکنند که بارزترین دلیل اعمال نامشروع شان، همانا گزاف بودن مصارف نکاح است. دختران ما، معلمان و سازندگان نسل آینده ما به دم بختی میرسند، عمر گرانبها و لیاقت هایشان در مجردی ضایع میشود. پسران مؤمن و فقیر ما بجای آرام گرفتن نزد همسران شان و بکار بردن توان شان در امورات واجبی و ضروری امت، فقط در جهاد بالنفس مشغولند؛ انرژی شان در حفظ نگاه و عفت شان تمام میشود. فقط بخاطر اسراف و شوق بیجای والدین دختر، جوانان تا چه سنی باید مدام روزه بگیرند! چه تعداد چنین کنند! ملیون ها!

ای پدر و مادری که نکاح را دشوار و ناممکن ساخته ای!
اگر شما ها در سرزنش نفس تان مهارت دارید و مسله نکاحِ فرزندان تان برای تان اهمیتی ندارد گمان نبرید که ایمان، توانایی و تفکر فرزندان تان نیز همانند شما است! اگر فرزند تان در برابر شما سخن نمیراند یا از ابراز خواهشات و نیاز هایش ابا میورزد به این معنی نیست که او فاقد احساسات و شهوات است!

آیا نشنیده اید که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «بهترین (پربرکت ترین) نکاح همانست که مصارفش (مهرش) کم باشد» (بیهقی). پس مصارف گزاف نامزدی، شیرینی خوری، شب حنا، عروسی، تخت جمعی، چندین صد گرم طلا، ده ها لک طویانه، بهترین و قیمیتی ترین هتل، هزاران مهمان و صد ها تحفه جبری آخر برای چه! آیا اجازه ی اسرافت را از آدرس اسلام گرفته یی! آیا دخترت حیوان است که مصارف بزرگ کردنش را از شوهرش میستانی! آیا قدر و عزت را از همین طریق برایش کسب میکنی! واللهی که هیچ یک از این ها تو و دخترت را خوشبخت نخواهد کرد!! آن هم در عصری که بیکاری در کشور بیداد میکند، جوانان تحصیل کرده ولی معتاد؛ فحشاء و بی بندباری در اوج خود؛ با این حال چگونه است که توقعاتتان را پایین نمیاورید! اسلامیت و انسانیت تان کجاست!

چگونه میپسندید دوستان او طفل دار باشند و دختر شما در حسرت بسوزد! چگونه میپسندید دخترتان تمام عمر بار قرض و طعنه شوهرش را به جان بخرد! چرا بجای مصارف گزاف و تقلید کورکورانه از جاهلان، فرزندان تان را به سهم گیری در امورات خیریه تشویق نمیکنید، چرا برای زندگی زناشویی آینده آنها ثروت را پس انداز نمیکنید! چرا زندگی آن ها را به چند شب کوتاه محدود میسازید! شوق و هوس شما پایان خواهد یافت ولی بار تقاص اسراف را آن دو سالیان سال خواهند پرداخت.

روایت است که «زنی خودش را به پیامبر صلی الله علیه وسلم عرضه کرد و گفت: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم من را به عقد نکاح خویش در آور و خیلی آن جا ایستاد، مردی از یاران پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم اگر شما تمایلی به ازدواج با ایشان ندارید، او را به ازدواج من درآورید؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: آیا چیزی داری به عنوان مهریه پرداخت نمایی؟ آن مرد گفت: البته این ایزار دارم. پیامبر صلی الله علیه وسلم به او گفت: ایزارت به چه درد می خورد؟

اگر آن را بپوشی، چیزی برای تو نمی ماند؛ آن مرد گفت: یا رسول الله صلی الله علیه وسلمَ! چیزی ندارم؛ پیامبر فرمود: چقدر قرآن بیاد داری؟ فلان و فلان سوره را یاد دارم و چند سوره را بر شمرد، پیامبرَ فرمود: او را در مقابل قرآنی را که یاد دارد، به نکاح تو در می آورم.» (بخاری و مسلم). اگر به این حدیث دقت شود پیامبر به صحابه نگفت باید صد ها درهم مهریه بیاوری یا خانه یی را در مهرش قرار بدهی، بلکه به یاد دادن چند آیه محدود قرآن بسنده کرد.
اضافتا، منظور این نیست که مَهر از نکاح حذف شود بلکه با در نظر داشت وضعیت و حالت خواستگار، اقدام شرعی صورت بگیرد.
در پایان بیان حق فرموده الله سبحان است که باید در زندگی تطبیق شود نه فرهنگ و معیارات کفار: وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿النور/۳۲﴾ ترجمه: بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند الله آنان را از فضل خويش بى ‏نياز خواهد كرد و الله گشايشگر داناست.

حسینه عبدالله

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب