برخورد رسول الله صلی الله علیه وسلم با خطا کار

حضرت عمر بن خطاب  رضی الله عنه  می‌گوید: در زمان حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  مردی بود که عبدالله نام داشت و به لقب «حمار» معروف بود، و (با گفتارش) حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم  را به خنده می‌انداخت، حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  به جرم شرابخواری او را شلاق زده بودند، روزی او را آوردند و به خاطر ارتکاب مجدد همین جرم او را شلاق زدند، مردی از میان جمیعت گفت: خدا نفرینش کند، چندین بار است که او را شلاق می‌زنند، (اما باز هم از این کار دست نمی‌کشد) حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  فرمودند: او را نفرین نکنید، مگر نمی‌دانید که او خدا و رسولش را دوست دارد([1]).

حضرت ابوهریره  رضی الله عنه  می‌گوید: مردی را که (بر اثر نوشیدن مسکرات) مست بود نزد حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  آوردند و ایشان دستور دادند که او را شلاق بزنند، یکی از حاضرین گفت: خدا رسوایش کند، او را چه شده؟! حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  فرمودند: شیطان را علیه برادرتان مساعدت نکنید([2]).

و نیز از ایشان روایت شده که می‌گوید: مردی را که شراب نوشیده بود، نزد حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  آوردند، ایشان دستور دادند که او را بزنند، برخی از ما با دست و برخی با کفش و برخی با چادر او را زدند، و هنگامی که او برگشت مردی گفت: خدا تو را رسوا کند، حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  فرمودند: چنین نگویید و شیطان را علیه او یاری نکنید([3]).

و در روایتی دیگر آمده که حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  به اصحاب گفتند که او را سرزنش و ملامت کنید، مردم به او روی آورده و گفتند: از خداوند نترسیدی، از رسول خدا  صلی الله علیه وسلم  حیا نکردی …، و سپس رهایش کردند، حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  در آخر فرمودند: (برایش دعا کنید و) بگویید: پروردگارا! او را ببخش، پروردگارا بر او مرحمت فرما، بعضی مردم با کلماتی افزون بر این نیز برایش دعا می‌کردند([4]).

در روایتی دیگر آمده: هنگامی که آن مرد برگشت، برخی گفتند: خدا تو را رسوا کند، حضرت پیامبر  صلی الله علیه وسلم  فرمودند: چنین نگویید، شیطان را علیه او مساعدت نکنید، بگویید: خدا بر تو رحم کند([5]).

از مجموعه این روایات برداشت می‌شود که مسلمان گرچه به معصیتی مبتلا گردد، اما باز هم اصل اسلام و اصل محبت خدا و رسول با او باقی می‌ماند و نباید آن را از او نفی نمود، و همچنین نباید بر او چنین دعایی کرد که شیطان را علیه او مساعدت کند، بلکه باید برای او دعای هدایت، مغفرت و رحمت نمود.

برگرفته شده از کتاب:شیوه های نبوی در برابر اشتباهات مردم


([1])- رواه البخاری، فتح: 67780.

([2])- فتح: 6781.

([3])- فتح: 6777.

([4])- ابوداود کتاب الحدود، باب الحد فی الخمر 4 / 620، ش: 4478، صحیح سنن ابی داود، ش: 3759.

([5])- مسند احمد 2 / 300، احمد شاکر در باره این حدیث گفت: اسناده صحیح المسندات: احمد شاکر، ش: 7973.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب