بمناسبت سالروز شهادت استاد نسل ها شهید سید قطب

امروز 29 اگست، روز شهادت مفکر بزرگ، دانشمند ژرف نگر،مفسر ارجمند،نویسنده فرهیخته،دعوتگر وارسته ،مجاهد راست قامت ، ادیب فرزانه و استاد نسلها سید قطب- رحمه الله تعالی – است.
استاد شهید سید قطب یکی از تاثیرگزارترین مفکرین بر اندیشه و تفکر اسلامی معاصر است.

سخن گفتن از اندیشه و تفکر اسلامی در عصر حاضر، بدون پرداختن به سید قطب وفکر و اندیشه وی تا مکمل و حتی ناممکن می باشد.
نوشته ها و تالیفات استاد سید قطب در اوج مبارزات فکری در جهان اسلام در نیمه دوم قرن بیستم ، همواره تغذیه کننده فکر و اندیشه روشنفکران مسلمان در برابر افکار و اندیشه های وارد شده از غرب؛ اعم از مارکسیزم و گرایش های فکری وابسته به لبرل کپیتالیزم بوده است.

فکر و اندیشه استاد شهید سید قطب نه تنها در جهان اسلام با قوت مطرح است، بلکه حلقات فکری در غرب مانند دانشگاه ها و مراکز تحقیقات تا هنوز روی ابعاد مختلف اندیشه و آثار استاد سید قطب پژوهش و تحقیق انجام می دهند و در نقد نوشته های استاد کتاب و مقاله به نشر می سپارند.
تا کنون در مورد سید قطب و آثار وی صدها کتاب و هزاران مقاله و مطلب بزبانهای مختلف دنیا نوشته شده و آثار و کتابهای استاد به دها زبان زنده جهان ترجمه شده است.

شمار زیادی از رساله های ماستری و دکتورا پیرامون اندیشه و فکر سید قطب در پوهنتون های معتبر جهان اسلام و کشورهای غربی تهیه شده است.
تعداد چاپ اکثر کتابهای استاد سید قطب از شمار بیرون است و درباره بعض کتب استاد سید قطب ، خصوصا تفسیر وزین فی ظلال القرآن مشهور است که هر انتشاراتی که در بیروت نزدیک به افلاس می شد برای بدست آوردن فایده و دفع مفلسی یکبار فی ظلال القرآن را چاپ می کرد.
شناخت عمیق استاد شهید سید قطب از وضعیت جهان اسلام و مطالعه نزدیک و دقیق وی از جهان غرب و بنیادهای فکری تمدن غربی و معلومات ژرف ایشان در مورد اسلام و قوت تحلیل عجیب استاد شهید و نیروی بیان ایشان با زیستن و شهادت سید قطب در راه این فکر و اندیشه سبب شد تا فکر و اندیشه استاد بزودی جهانی شود و مانند روح در نهضت بیداری اسلامی بدمد و به خواب رفتگان غفلت زده را بیدار کند .

در شخصیت سید قطب چند بعد فکر، دعوت،ادب ، التزام به فکر و مبادی و زندگی کردن برای آن و استقامت در مبارزه و جهاد تا سرحد شهادت درخور اندیشیدن و تأمل است.
مانند سایر نقاط جهان ، پرداختن به فکر و اندیشه اسلامی معاصر در افغانستان بدون سخن گفتن از استاد سید قطب ممکن نیست.
آثار استاد سید قطب در شکل گیری فکری نهضت بیداری اسلامی در افغانستان از همان آغاز یعنی دهه چهل هجری شمسی کاملا مشهور و ملموس است.

بخش های چاپ شده و ترجمه های تفسیر فی ظلال القرآن، کتاب ما چه می گوییم،معالم فی الطریق یا نشانه های راه، آینده در قلمرو اسلام،اسلام و صلح جهانی،عدالت اجتماعی در اسلام (که برای نخستین بار در کابل توسط استاد عبدالستار سیرت استاد اسبق شرعیات و بعد ها وزیر عدلیه ترجمه و نشر شده بود) و بعض مقالات ترجمه شده از آثار استاد سید قطب که در نشراتی چون جریده گهیح به نشر می رسید در میان قشر کتابخوان کشور بویژه جوانان طرفداران زیاد داشت و در مواجهه و مقابله فکری با اندیشه های غربی بخصوص کمونستی سنگر فکر و اندیشه اسلامی را استحكام می بخشید.

نظریات تیوریسن های غربی چون مارکس،لینن،دورکهایم،فروید،سارتر و دیگران در برابر قوت استدلال استاد سید قطب و دیگر اندیشمندان مسلمان و نقد علمی ریشه های تمدن و فکر غربی از طرف آنان به چالش کشیده می شد و بریق و جاذبه خود را در برابر فکر و اندیشه اسلامی -که اینبار از موضع و موقف هجوم و نه دفاع – بر فکر غرب می تاخت از دست می داد.
با شدت گرفتن جنگ و مبارزه فکری در سالیان اخیر و کوشش غرب برای نشر و گسترش پدیده ” اسلام امریکایی” زیر نام “روشنفکری و مدرنیزم یا نوگرایی دینی ” که سید قطب نیم قرن قبل آن را شناخته و ازان سخن گفته بود، فکر و اندیشه سید قطب و کالبد شکافی فکر و تمدن غربی از طرف وی باردیگر بشدت مطرح است .

به گمان این نویسنده نیاز حلقه های فکری در جهان اسلام از جمله افغانستان به آن بیشتر می شود.
فکر و اندیشه استاد شهید سید قطب مانند هر دانشمند و مفکر دیگر قابلیت نقد و رد و قبول هر دو را دارد . این کار دانشمندان و روشنفکران و اندیشمندان است که با فهم، تحلیل و نقد اندیشه های استاد شهید سیدقطب او را بهتر بشناسند و از آثار این بزرگمرد تاریخ فکر و اندیشه در غنا مندی فکری و ترشید و تهذیب مسیر و مسیر نهضت بیداری اسلامی بهره بیشتر ببرند.
رحم الله سیدا و تقبله فی الشهداء و حشره مع النبیین و والصدیقین و الصالحین

 

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب