به جوانان مسلماني كه در ممالك غير اسلامي به سر مي برند

جوانان مسلمان، ميدانم كه شما امروز در سرزمين به سر ميبريد كه در آن بيگانه ايد، بيگانه با شخصيت آنها، بيگانه با دين آنها و بيگانه به فرهنگ و زنده گي آنها. اگر در مورد زندگي خود بينديشيد خواهيد ديد كه در یک جای بسیار عجیب و غریب زندگی میکنید، جائی که هر حرکت شما مورد بررسي دقيق قرار دارد، جائی که شما از دور و نزدیک نظارت میشوید، جائی که میل شما در لباس، غذا، کتاب، هنر….. همه و همه برهم خورده است، جائی که مسلمان بودن شما برای همه مردم و دوستانت مایه نگرانی است و بالاخره جائی که شما انتخاب نجات یافتن و یا هم غرق شدن را در دست خود داريد!

متاسفانه در شرايط كنوني اوضاع  چنين شده است كه اصطلاحات زیادی مانند عقب ماندگی، افراط گرايي، بنیاد گرائی، تمایل به خشونت…. همه و همه به دین ارتباط داده میشود، در حالیکه چنین نیست.

امروزه در هر معركه که به بحیث مسلمان به آن داخل شويد زندگی شما قبل ازینکه بسوى بهتر شدن برود، شما را به چالش های گوناگون مواجه میسازد.

اگر شما در بین آن جامعه غير مسلمان خود را مسلمان معرفی کنید چه خواهد شد؟ آیا شما خود را مغلوب احساس میکنید و یا هم در مقابل جریان قدرتمند که به ضد اسلام و مسلمانان جریان دارد خواهید جنگید؟

به اسلام خود افتخار نماييد

شما میدانید که امروز یگانه راه  آسان براى جوانان كه مانند شما در ممالك غير اسلامي به سر ميبرند و در زير هجوم هزاران سوال او استهزاى غير مسلمانان قرار دارند، آن است که خود را مسلمان معرفي ننمايد چون خود را به حیث مسلمان معرفی کردن به او مشکلاتی زیادی را به بار می آورد. اما بايد هم او بداند و هم شما كه  اين بدترين موقف براى يك مسلمان است. آيا همين راه حل است؟ آيا اسلام واقعا ديني است كه بالايش خجالت خورد؟ اگر چنين است پس چرا به چنين دين چسپيده ايم كه از ابراز نام آن خجالت مي شويم؟

اما این راه حل است؟

اگر به واقعیت برگردیم، پنهان کردن اسلام خود، برای ما راه حل بوده نمی تواند. پس اگر شما خود را به مردم مسلمان معرفی کنید چه واقع خواهد شد؟ قعطاً چیزی واقع نمی شود، بجز این که شما و کسانیکه به دور شما هستند بالای شما افتخار کنند که شما مسلمان هستید، نه تنها در یک شعار بلکه بخاطر عقیده شما، عبادت، سلوک، رفتار و اخلاق شما، شما بايد براى آنها عملا ثابت سازيد كه مسلمان بودن يعني چي؟ شما بايد تصوير دقيق اسلام را با اعمال تان به آنها ارائه نماييد تا آنها درك كه از اسلام چه برداشت ناقص و غلط داشته اند

الله تعالی در قرآن پاک برای ما صفت مسلمان راستين را چنین بیان می کند:

(و سخن کی نیکوتر است از شخصی که دعوت کرد مردمان را بسوی خدا (ج) و کار شائسته کرد و گفت هر آئینه من از مسلمانانم) “سوره فصلت آیه 33”

لازم است تا این آيه را به دقت مطالعه نمائیم، خصوصاً در زندگی غربی جائی اکثر مردم آن غير مسلمان اند. درين آيت سه نكته است كه اگر بدان عمل كنيد هم سخن تان بهترين سخن خواهد بود و هم شما بهترين انسان

1.    دعوت بسوى خدا

2.    عمل به اسلام

3.    افتخار به مسلمان بودن

چیزی که بسیار مهم به نظر میرسد، مشاجره شما با جوانان مذاهب دیگر است که شاید اکثراً به وقوع میپیوندد. طوری که در بالا تذکر یافت جوانان و نوجوانان غير مسلمان همیشه مسلمانانی که به نام اسلام کار های خشونت آمیز، دهشت افگنی و غیره را انجام داده اند یادآوری خواهند کرد.

خجل نباشید

متاسفانه در چنین بحث های که اسلام را تحقیر و توهین می کنند، بعضی از مایان بجای این که از دین و مذهب خود دفاع و یا طرفداری کنیم، از خود عار می نمائیم که چرا مسلمان هستیم. شرمیدن از مسلمان بودن به چندین شکل و صورت بوده میتواند. مثلاً کسی در ماه رمضان روزه دار است و یک شخص غیر مسلمان به وی دعوت صرف غذا می نماید. درین جا شما چگونه ميتوانيد آن سه نكته را هم زمان عملي سازيد؟ بهترين جواب شما اينست”نخیر تشکر، من روزه دار هستم” درين جا شما با او با اخلاقي اسلامي رفتار نموديد، به اسلام خود افتخار كرديد و بالاخره با اين جمله و شيوه سخن او را به اسلام دعوت كرديد.

بدبختانه امروزه اکثراً جواب از طرف جوانان مسلمان ” نخیر تشکر، ميل ندارم” است و بس. اصلا بحث در مورد اينكه چرا من نمي خورم، روزه چي است، چه فوايد براي انسان  دارد…. وجود ندارد. چنین جوابی معلوماتی را در رابطه به روزه که چقدر یک عمل زیبا و مفید میباشد به سوال کننده ارایه نمی کند.

به هر اندازه که مردم با مفاهیم و کردار اسلامی آشنا شوند، چانسی اينكه شما بيشتر به دين خود خدمت نماييد و از خجالت ديگران براييد بيشتر است، اگر آنها در مورد روزه بدانند و شما را درين حالت ببينند خواهند پرسيد:آیا شما روزه دار هستید” یا اگر شخص میداند که مسلمانان روزه میگیرد و نمی داند که شما مسلمان هستید، او به شما خواهد گفت که ” معذرت میخواهم، من نمی دانستم که شما مسلمان هستید”، و یا هم اگر شخص نمی داند که روزه چیست، درینصورت او از شما پرسان خواهد کرد که “روزه چیست؟” مهم نیست که شخص چه میگوید، ولی هدف ما باید پخش و نشر مفاهیم اسلامی باشد.

سخن اخیر

با گذشت هر روز به سطح بین المللی موضوعات جدید به میان میاید و به خواست الله مسلمین همیشه علمبرداران، حامیان و غمخواران اصلی فلاح بشريت شناخته خواهند شد.

شما به حیث یک جوان مسلمان مسوولیت دارید تا در معرفی اسلامی به پيروان مذاهب دیگر کمک نمائید که درين راه شايد مشکلاتی زیادی را متحمل خواهید شد، اما  ما ضرورت داریم تا شما را کسانی دریابیم که از هر نگاه اسلام را شناخته باشید، در عقیده تان نهایت کوشا و قوی باشید، از فرهنگ اسلامی خود لذت برده و به آن افتخار کنید و در بخش و نشر اسلام از مهارت خاص برخوردار باشید.

نه شما حق اين را دارید که از مسلمان بودن خود بشرمید و نه هم جامعه اسلامی برداشت این سخن شما را دارد.

به کمک و هدایت الله (ج) شما قادر به تکمیل و عملی ساختن روش ها و عادات اسلامی در زندگی تان خواهید شد و بالاخره افتخار خواهید کرد که به مردم با صداى رسا بگوييد:من مسلمانم

نوشته: الطاف حسین

ترجمه: نثار احمد اسلام مل*

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب