بیماری سگ دیوانه چیست؟

افزایش واقعات بیماری سگ دیوانه‌ ( رابیس ) در لایت کندهار نگران کننده گفته شده است. به اساس گزارش های مقام های صحی این ولایت، در هر ماه در حدود ۳۰ بیمار مبتلا به این بیماری به مراکز صحی آن ولایت مراجعه می کند.

رابیس یا بیماری سگ دیوانه چیست؟ رابیس یک بیماری ویروسی قابل جلوگیری میباشد. این بیماری در اثر گزیدن حیوانات پستاندار دیوانۀ ملوث با این ویروس به ویژه سگ به انسان سرایت می کند. ویروس رابیس سیستم عصبی را مصاب ساخته و در نهایت سبب مرگ انسان می گردد.

زمانیکه سگ مبتلا به رابیس انسان را بگزد پس از آن ویروس این بیماری ذریعه لعاب دهن سگ داخل بدن انسان شده و در ابتدا نزد شخص سردردی،ضعف، درد بدن،خارش و تب پیدا می شود.

اعراض و علایم این بیماری افزاریش لعاب دهن، مشکلات در بلعیدن، ترس از آب،بی خوابی، اضطراب، فلج قسمی اعضای بدن، گیجی، ترس، پریشانی میباشد. اگر شخص مصاب به این ویروس تا چند روز محدود واکسین بیماری را دریافت نکند، بلاآخره از بین خواهد رفت.

باشندگان شهر کندهار مانند اکثر شهر های دیگر افغانستان شکایت دارند که سگ های ولگرد در آن شهر افزایش یافته و بعد از تاریک شدن هوا به کوچه ها و جاده ها برآمده و بر افراد رهگذر حمله می کنند. باشدندگان ولایت کندهار خواستار جمع آوری سگ های ولگرد و بیمار از کوچه و پس کوچه های شهر هستند.

پس از آنکه سگ انسان را میگزد چه باید کرد؟

در این حال باید محل زخم با آب و صابون شسته شود و بیمار فوراً به شفاخانه انتقال داده شود.

واکسین سگ دیوانه:

تطبیق این واکسین در چهار مرحله صورت می گیرد، نخستین دوز هر چه زودتر از گزیده شدن فرد و دوز های بعدی در روز های سوم، هفتم و چهاردهم داده می شود.

قابل یاداشت:

تنها سگ های ولگرد به این بیماری مصاب نبوده بلکه پستانداران خانگی بخصوص سگ های خانگی همچنان ناقل این بیماری بوده می توانند. قابل ذکر است در صورتیکه به فرد مبتلا به ویروس رابیس فوراً واکسین تطبیق نشود، در جریان ۵ تا ۱۰ روز می تواند منجر به مرگ وی شود.

خبیب

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب