بی اراده شده ام، نمی توانم خودم را کنترول نمایم

سوال:

من بي اراده شده ام…با اينکه مي دانم فلان مطلبي که مي خوانم برايم مضر است اما ادامه مي دهم! زياد کنجکاوم! و تجربه ثابت کرده با خواندن اين مطالب در آن هفته دچار استمنا مي شوم! حتي اگر ماه ها باشد که ترک کرده بودم.

پاسخ:

اراده به یک بار بوجود نمی آید

دوست خوبم! اراده قوي اين گونه نيست که به طور ناگهاني و يک شبه به دست بيايد. گاه شايد چند سال زمان نياز باشد. ولي نبايد نا اميد شد. شما هر چه فاصله هاي زماني بین گناه را بيشتر کنيد، يک قدم به سوي اراده نيرومند و موفقيت نزديکتر شده ايد .

your ads

زندگي ما سراسر دو راهي و انتخاب است. آکنده از راهروهای یکی در میان دیگر است، اراده قوي يعني انتخاب درست اين راهروها.

مشکل چوقت آغاز می گردد

خودت هم به خوبي مي داني که هر کس در هر موقعيت مي داند که خوب ترين کاري که مي‌تواند انجام بدهد چيست. اما مشکل زماني شروع مي‌شود که انسان نخواهد راه درست و خوب را انتخاب کند. در چنين صورتي او راه را گم کرده. اگر در موقعيت دوم هم انسان نخواهد به خوب تن بدهد، راه تاريک تر مي‌شود و اراده ضعيف تر. وقتي هزار تا انتخاب بد را به جاي انتخاب خوب بر مي‌گزينيم وضع آن قدر آشفته مي‌شود که انسان حتي نمي‌تواند يک قدم هم به جلو بردارد.  شبيه قدم زدن در روز غبار آلود مي‌ماند که با هر قدم که برداري راه وضوح بيشتري پيدا مي‌کند. خوشبختانه هستي آن قدر سخاوت دارد که دائم يک فرصت و يک چانس ديگر به شما مي‌دهد تا دوباره از صفر شروع کنيد . شما هر لحظه مي توانيد اراده خودتان را تقويت کنيد.

حال اگر شما در راهروهاي پيچيده هستيد، در برابر هر موقعيتي، خوب را انتخاب کنيد، راه اندکي وضوح پيدا مي‌کند . طبيعي است که در موقعيت بعدي احتمالاً با شرايط پيچيده‌تري مواجه خواهيد شد که باز هم بايد انتخاب کنيد .

هر انتخاب شما سرنوشت ساز است

اين انتخاب‌ها مثل دالاني هزار دریچه هميشه در مقابل شما قرار دارند. با هر انتخاب سرعت شما بيشتر و بيشتر مي‌شود. هر انتخاب درست شتاب شما را بيشتر  مي‌کند تا آنجا که با سرعت نور هم مي‌توانيد پيش برويد. در مقابل، هر انتخاب بد از سرعت شما کم مي‌کاهد. آنها که دائم به انتخاب‌هاي بد دست مي‌زنند وضع تأسف باري پيدا مي‌کنند. آن قدر کند مي‌شوند که کاملاً متوقف مي‌شوند و بعداً شروع مي‌کنند به فرو رفتن .آن قدر فرو مي‌روند تا اين که به کلي دفن مي‌شوند. براي اين دسته از  آدم ها، البته که فرصت هست اما مجبورند که مدتي را صرف اين کنند تا از اعماق، خود را به سطح برسانند.

ما هيچ چيز نيستيم مگر مجموعه‌اي از رفتار.  وزن معنوي هر کدام از ما مجموع وزن رفتارهايمان است .

پس بيایید تلاش کنيم با انتخاب هاي درستي که پيوسته در زندگي خودمان داريم ولو کوچک و بي مقدار، اراده خود را تقويت کنيم .

اراده با تخیل نیرومند نمی شود

اراده با تخيل نيرومند نمي‌شود، همت عالي مي‌خواهد. هر اراده کوچک ما مي تواند اراده اي بزرگتر را بيافريند و اين ها در مجموع مي شوند يک شخصيت مقتدر که شيطان هرگز نمي تواند به دلش راه بيابد.

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب