جواناني که مدنیت و پیشرفت را در غیر اسلام می پندارند دراشتباه اند

نویسنده :شهاب لیوال

اگر نګاهی ګذرا به تاریخ داشته باشیم در می یابیم که ‘هر دوره ای یکی ازملت ها ‘از لحاظ علمی.صدر اقوام وملت های دیگر بوده است.

مانند ‘یونایان ، بابلی ها وایرانیان ، و دوران خاص که عصر طلایی اسلام بوده است ، جامعه اسلامی در اوج پیشرفت وتمدن بوده وتمام بشریت از تمدن اسلامی سوده می جسته اند، اما متاسفانه بعضی جوانان  مغلوب فکری ما پیشرفت و تمدن بشر را تنها وتنها از آن غربی ها می دانند درحالیکه چنین چیز واقعیت ندارد’

اګر غربی ها پیشرف چشم ګیر در عرصه تمدن دارند از آن دین وعقیده شان نیست بلکی از ابعاد دشمنی با اسلام بوده که آنها را مجبور به کار وزحمت بیشتر نموده وبه اوج تکنالوجی رسانیده اند ‘در مقابل مسلمانان از احکام ونصوص قرآن روی گردانیده حکام جاهل را بر سر خویش تعین و از فتواهای غلط شان استفاده وخود را به تباهی کشانیدند .

نظر به حدیث رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که چنین می فرماید :

your ads

عبدالله بن عمرو بن عاص رضي الله عنهما مي گويد: از رسول الله ﷺ شنيدم كه فرمود: «خداوند علم را از سينة بندگان خود محو نمي كند، بلكه با وفات علما آنرا از بين مي برد. و وقتي كه علما از بين رفتند، مردم، جاهلان را رهبر خود قرار مي دهند و مسائل خود را از آنها مي پرسند. رهبرانشان نيز از روي جهالت، فتوا مي دهند كه هم خود گمراه ميشوند وهم ديگران را به گمراهي مي كشند». صحيح البخاري.

مسلمان در قرن ۱۸ که قرت پیشرفت وتمدن برای بشریت به شمار می آید ‘ درعیشوعشرت به سر بردند، اکثر علما هم در ورطه مذهب جنګی وفرقه ګرای بودند ، بی خبر از اینکه برای جامعه اسلامی کاری بکنند ، جونان مسلمان را منسجم کنند، در عرصه علم وتمدن تشویق  کنند، از یک سو خود مسلمانان هم  زمان خویش را به تباهی کشیدند، ولی برعکس کفار در سدد سلاح سازی علیه اسلام شدند، که این بغض وحسادت و دشمنی علیه اسلام سبب شد کفار را به قلعه های بلند تمدن برسانند .

داشتن دشمن توانای همچون اسلام که در سال ۱۱۴ هجری فرانسه را تسخیر ودیگر ممالک کفری را مجبور به دادن خراج به حکومت اسلامی نموده بود  کفار را مجبور به پیشرفت فکری کرد ولی غافلا ملت مسلمان تنها به شمشیر تکیه دادند و آنها در مقابل شمشیر تفنگ ودر مقابل اسپ ماشین تولید کردند’ حقیقت تلخی که باید پذیرفت اینست، که  نسل امروزی و جوانانی که لاف روشنفکری می زنند، می پندارند که در صورت وداع با فرهنگ واعتقاد خودی میتوانند همچون مردم مغرب زمین مخترع ‘خلاق وپیشرفته باشند ‘حال آنکه دسترسی غرب به قلعه های بلند  علم ودانش’وتکنالوجی مادی محصول تلاش های خستگی ناپذیر آنها در راه کسب دانش است نه وداع با دین و فرهنگ وسنت اصیل واخلاق فاضله شان .

کفار را دشمن مشترک که از طرف کلیسا ها ومعابد  برای شان منتخب شده بود، به اوج تمدن رسانیدند وبرعکس مسمانان را فرقه گرایی وترک احکام وحدود شرعی ونه داشتن دشمن مشترک به اوج ذلت رسانید.

مرض خطیر که جامعه امروزی بلخصوص جوانان ما دچار آن شده اند مدنیت دروغین است که جوانان را از اصل قرآن ودین به دور کرده اند .

مدنیت در اصل:

مدنیت :عبارت از ساختار های اقتصادی وراهکارهای رشد تکنالوجی مکانیزم های توسعه و پیشرفت مادی یک مملکت یا ملت در ابعاد مختلف زندګی است

مدنیت در افغانستان  بی دینی ترک حجاب، مجالس مختلط دختر وپسر جوان، مجالس سازوسرود، تشویق وترغیب فاحشه های بین المللی در کشور های اسلامی، آزادی بیان فقد برای رسانه های کفری، ازبین بردن هویت مسلمانان، کنیز کردن دختران وغلام کردن پسران، این است مدنیت در ممالک اسلامي، جوانان ما را از هویت دین شان بی باور و اصلاً نمی دانند هویت دیني یعنی چي دین را منتهی به مساجد وختم های قرآن در فاتحه خانی ها کرده اند.

هویت دینی ما مسلمانان عبارت از فرهنگ وتمدن اين است که زاده ی هدایت ورهنمایی تعالیم وحیانی (قرآن +سنت) ودست آورد های اجتهاد وعقل بشری است.

اسلام زینه ی برای قلعه های بلند تمدن وپیشرفت است، غرب و  دیموکراسی از انسان کالای تجارتی ساخته وهویت اصیل دینی ‘اجتماعی وانسانی را ازش می دزدد.

لاله ی این چمن آلوده به رنګ است هنوز

سپرازدست نینداز که جنګ است هنوز

ای که آسوده نشستی لب ساحل برخیز

که تورا کار به ګرداب ونهنګ است هنوز

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب