جويريه بنت الحارث (رضي الله عنها)

 

جويره بن بنت الحارث بن ضرار بن حبيب بن خزيمه خزاعي و مصطلقي، سال پنجم در غزوه‌ي بني المصطلق (المريسيع) اسير شد و در سهم ثابت بن قيس افتاد و او را مکاتبنمود، رسول الله (ص) مالي را که جويريه بايد در برابر آزادي خود مي‌داد، پرداخته و با او ازدواج نمودند، او پيش از آن همسر مسافع بن صفوان بود که در همان معرکه کشته شد، و مسلمانان به خاطر وي صد خانواده از اسيران را آزاد نمودند. بنابراين، جويريه براي قوم خود مايه‌ي برکتي عظيم بودند، وي در سال پنجاه هجري درگذشت.

فضايل وي

۱-   بسيار عبادتگزار و ذاکر بود.

امام مسلم از طريق عبدالله بن عباس از جويريه ل نقل کرده است که رسول الله(ص) صبحگاه پس از نماز فجر از منزل خارج شدند و وي در محلي که نماز خوانده بود، نشسته بود، و ذکر مي‌کرد. رسول الله (ص) چاشتگاه به منزل بازگشتند و او همان جا نشسته بود، فرمودند: از همان وقت که من رفته‌ام در همين جا نشسته‌اي؟ گفت: آري، فرمودند: من پس از تو چهار کلمه را سه بار تکرار کرده‌ام اگر با آن چه تو امروز ذکر کرده‌اي مقايسه گردد، بيشتر خواهد شد: «سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ»

your ads

۲-   قبلاً نام او برَه بود و رسول الله )ص) او را جويريه ناميدند.

لیکواله : عایشه

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب