خطرناکترین اثرات بیدار خوابي

در جامعه مدرن امروزی  که انسان ها با هزاران مشغله سر و کله می زنند، بی خوابی یک امر طبیعی به شمار می رود. این موضوع باعث شد تا ما نگاهی به خطرناکترین اثرات که بی خوابی باعث آن ها می شود، بیاندازیم.

۲۵) افزایش خطر ابتلا به سرطان (به ویژه خطر سرطان سینه و پروستات)

در حقیقت ارتباط بین بی خوابی و سرطان به قدری قوی است که سازمان جهانی بهداشت و سلامت، از مواردی نظیر” شیفت های مختلف کار ” به عنوان عامل سرطان زا یاد می کند.

سرطان

۲۴) افزایش وزن

اگر شما به فکر کاهش وزن هستید، یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، خواب به مقدار کافی است! افرادی که خواب آلود هستند، گرسنه تر اند و دوست دارند در طول روز ۱۰۰ کالری بیشتر انرژِی دریافت کنند.

افزایش وزن

۲۳) التهاب بدن

خود این افزایش التهاب، تبدیل به یک فاکتور خطرناک برای ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی می شود.

التهاب

۲۲) بروز افسردگی

با آنکه کمبود خواب یکی از عوامل مستقیم ایجاد افسردگی نیست، ولی عوارض جانبی آن زمینه ناهنجاری های روانشناختی را فراهم میکند.

افسردگی

۲۱) کنترول احساسات سخت تر می شود

افراد خواب آلود همواره بر روی کنترل احساسات خود تمرکز کمتری دارندو در کشمکش های روزانه، زودتر دچار عصبانیت می شوند.

کنترول احساسات

۲۰) درک عواطف دیگران، سخت تر می شود!

نه تنها کنترل احساسات شما سخت می شود، بلکه در درک احساسات دیگران هم به مشکل بر می خورید و ممکن است که دوستان و اطرافیان شما از این مسئله رنج ببرند.

عواطف دیگران

۱۹) تضعیف سیستم ایمنی بدن

کم خوابی شما را در برابر عوامل بیماری زا به شدت ضعیف می کند. پس اگر در روز کمتر از ۷ ساعت می خوابید، جای تعجبی ندارد که هر چند روز یکبار به سرماخوردگی مبتلا شوید!

تضعیف سیستم ایمنی بدن

۱۸) افزایش خطر ابتلا به دیابت

کمبود خواب باعث افزایش مقاومت بدن شما نسبت به انسولین می شود. برای آن دسته از افرادی که زیاد به مباحث طبی آشنا نیستند، این امر یعنی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر می شود.

خطر ابتلا به دیابت

۱۷) آسیب به پوست

زمانی که شما به اندازه کافی خواب نداشته باشید، بدن شما هورمون کورتیزول بیشتر ترشح می کند. جدا از عوارض خیلی ترسناک آن، این هورمون باعث شکستگی کلاژن پوست می شود، پروتئینی که نگهدارنده ظاهر و طبیعت زیبای پوست شما است.

آسیب به پوست

۱۶) باعث ” کثیف” شدن مغز شما می شود!

بعضی از تحقیقات اخیرا نشان داده اند، خواب باعث پاک شدن ضایعات عصبی از مغز می شود.در نتیجه اگر شما دچار کم خوابی هستید، ضایعات عصبی به خوبی از بین نمی روند.

از بین رفتن ضایعات عصبی

۱۵) طول عمر کوتاه تر

با توجه به موارد گفته شده، این امر نباید زیاد جای تعجب داشته باشد! افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می خوابند، ۴ برابر احتمال مرگ زودتر آن ها به نسبت افراد دیگر بیشتر است.

مرگ زودرس جوانان

عایشه

 

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب