خواهرم! ازين اعمال خلاف اسلامي خود داري كن

الف- درزمينهء پوشش و حجاب شرعی

1.    رعایت نکردن حجاب شرعی درست و پایبند نبودن به شرایط کامل آن که عبارتند از:

–    حجاب تمام بدن را بپوشاند.

–    جلب توجه نکند.

–    نازک و شفاف نباشد.

–    تنگ و بدن‌نما نباشد.

–    همانند لباس مردان نباشد.

–    معطر نباشد به گونه‌ای که بوی آن به مشام مردان بیگانه برسد.

–    همانند لباس زنان نامسلمان نباشد، بلکه نمایانگر هویت اسلامی او باشد.

–    لباس مد و فخرفروشی نباشد.

2.    بیرون رفتن از منزل خلاف شئونات اسلامی: همانند رعایت نکردن حجاب شرعی درست، استفاده از لوازم آرایشی و عطرهایی که چه بسا مردان را به فتنه انگیزد. اختلاط و همنشینی با نامحرمان و خلوت با آنان در اماکن مختلف.

3.    پیروی از مد در پوشش، شکل مو، استفاده از لوازم آرایشی و عطر و دیگر وسایلی که معمولاً مورد توجه و اهتمام زنان واقع می‌شوند. همچنین خرید و مطالعه‌ی کتب و نشریاتی که حاوی مطالب، تصاویر و مدل‌هایی است که مشوق هرزگی و فروگذاشتن حجاب شرعی می‌شوند و موجب می‌شوند تا رفته‌رفته به سبب پیروی از زنان نامسلمان لباسی نامناسب، تنگ و نازک بپوشند که مصداق این فرموده‌ی پیامبر صلى الله عليه وسلم است:

«چه بسا زن پوشش‌داری در دنیا، در آخرت برهنه باشد». [روایت بخاری].

همچنین ممکن است زن مسلمان در شکل مو و اصلاح آن از زنان کافر تقلید کند، تا جایی که برخی از آنان به آرایشگاه‌های غیراسلامی می‌روند تا موهایشان را همانند موهای زنان نامسلمان اصلاح نمایند.

پیامبر صلى الله عليه وسلم فرموده است: «دو گروه از اهل دوزخند که هنوز آن دو را ندیده‌ام: گروهی که تازیانه‌هایی با خود دارند همانند دم‌های گاو که به وسیله‌ی آن‌ها مردم را می‌زنند، و زنانی نیمه برهنه که خود گمراه بوده و دیگران را نیز به گمراهی می‌کشانند، سرهایشان مانند کوهان شتر بختی (نوعی شتر قوی و دراز گردن) کج شده است، اینان نه به بهشت وارد می‌شوند و نه بوی آن را حس می‌کنند در حالی که بوی آن از مسافت این قدر و این قدر حس می‌شود». [روایت مسلم].

همه‌ی این رفتارها در واقع نشان‌دهنده‌ی ضعف شخصیتی و فقدان هویت اسلامی و دوری از آموزه‌های عزت آفرین اسلام است و موجب می‌شوند تا در راه آن‌ها ثروت‌های زیادی تباه گردد.

خواهر مسلمانم! شما که می‌کوشید تا با زیباترین و بهترین شکل و قیافه در برابر دوستان خود ظاهر شوید تا درباره‌ات بگویند: شما در انتخاب لباس‌های مد و اصلاح مو، خوش سلیقه و باذوق هستید؛ به این واقعیت نیز آگاه باش که از این دنیا هرگز بیش‌تر از یک کفن با خود نخواهی برد، و همه‌ی آنچه در آن‌ها زیاده‌روی کردی و در خرید و تصاحب آن‌ها حرص ورزیدی برجای خواهی گذاشت.

پند و اندرز:

خواهر مسلمانم به هوش باش که ملک الموتی که جان کسانی جز تو را گرفته است، جان تو را نیز خواهد گرفت. پس برای مرگ و رنجوری آن، و صراط و باریکی آن، و حساب و سختی آن آماده شو. و برای توبه‌ی نصوح و کار نیک شتاب کن و از باقی‌مانده‌ی عمر محدودت بهره برگیر و آن را بیهوده تباه نساز! از خداوند بزرگ برای حرکت در راه درست یاری بخواه. باید دوست و همنشین نیکوکاری برای خود برگزینی که دستت را بگیرد و چون خداوند را از یاد ببری تو را یادآور شود و هرگاه از او غافل شوی تو را آگاه گرداند و آنگاه بسیار دعا و استغفار نمایی.

ب- در زمینه‌ی اعتقادی

1.    رفتن به پیش ساحران و پیشگویان و شعبده‌بازان مرد یا زن:

برای اهدافی چون بیماری، سحرزدگی و چشم‌زدگی، یا تنها برای سؤال از اینکه آیا او یا شوهرش سحرزده است؟ یا برای اینکه از آنان بخواهد تا کاری کند که شوهرش او را دوست بدارد. این کار حرام و بلکه حتی تأیید کردن آنان کفر است.

پیامبر صلى الله عليه وسلم فرموده است: «کسی که به نزد فالگیر یا پیشگویی رود و آنگاه او را در گفته‌هایش تصدیق کند، قطعاً به آنچه بر محمد صلى الله عليه وسلم نازل شده کفر ورزیده است». [روایت ترمذی، ابن ماجه، ابو داود].

همچنين او صلى الله عليه وسلم درباره‌ي كساني كه فقط از اينان سؤال مي‌كنند، بدون اينكه تصديقشان كنند، فرموده است: «كسي كه نزد پيشگو و فالگير رود و از او درباره‌ي چيزي سؤال كند، چهل روز نمازش پذيرفته نمي‌شود». [روايت مسلم].

ج- در بيرون رفتن از منزل، بدحجابي و اختلاط با مردان

1.    استفاده از عطر و خوشبويي به هنگام بيرون رفتن از منزل به گونه‌اي كه بوي خوش آن به مشام مردان برسد. اين از كارهاي بسيار ناپسندي است كه خيلي از زنان آن را دست‌كم مي‌گيرند.

خواهر مسلمان!

‌ آيا مي‌دانيد كه پيامبر صلى الله عليه وسلم اجازه نمي‌دهد زنان با استفاده از عطر و مواد خوشبو، به مسجد آيند، و فرموده است: «هر زني كه به خود عطر زند و سپس به مسجد رود نمازش پذيرفته نمي‌شود تا اينكه غسل نمايد». [روايت ابن ماجه]..

خواهر گرامي!

وقتي در حق زني كه براي گزاردن فريضه‌ي نماز قصد خانه‌ي خدا دارد، اين گونه است، پس در حق كسي كه خود را معطر مي‌كند و آنگاه از منزل به قصد بازار يا مراسم جشن يا ديدن بستگان و يا به محل كار بيرون مي‌رود و بدين وسيله در راه مرداني را به فتنه مي‌انداز، چگونه است! بدون شك در چنين حالتي تحريم شديدتر و عذاب سخت و دردناك‌تري خواهد داشت؛ پيامبر صلى الله عليه وسلم مي‌فرمايد: «هر زني كه به خود عطر زند و سپس از مرداني گذر كند تا بوي آن را حس كنند، زناكار است». [روايت ابو داود ونسايي].

د- در رفتارهاي عمومي و مهم براي بانوان مسلمان

1.    نافرماني از پدر و مادر: به صورت بلند كردن صدا و پرخاش در برابر آنان و گوش ندادن به سخنان‌شان.

خداوند بلند مرتبه مي‌فرمايد: «و پروردگار تو مقرر كرده كه جز او مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد. اگر يكي از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنان [حتي] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنان سخني شايسته بگوي». [اسراء: 23].

يكي از موارد نافرماني از پدر و مادر كمك نكردن دختران به مادرانشان در كارهاي خانه است.

2.    ترك امر به معروف و نهي از منكر و دعوت به سوي خدا در محافل زنانه.

سبب اين كار ممكن است يا شرم داشتن از زنان اطراف باشد و يا ترس از آنان به ويژه هرگاه از نظر اجتماعي بزرگ‌تر باشند. همچنين مي‌تواند به دليل اين اصل باشد كه مي‌گويد: «مردم را به خدا واگذار».

اين اسباب همه از وسوسه‌هاي شيطان است، خداوند بلندمرتبه مي‌فرمايد: «مردان و زنان با ايمان، دوستان يكديگرند، كه به كارهاي پسنديده وا مي‌دارند و از كارهاي ناپسند باز مي‌دارند، و نماز را برپا مي‌كنند و زكات مي‌دهند، و از خدا و پيامبرش فرمان مي‌برند، آنانند كه خدا به زودي مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد، كه خدا توانا و حكيم است».

از راه‌هاي دعوت به سوي خداوند، مي‌توان به پخش نوار و كتب اسلامي و سخنراني‌هاي هدفمند و نصيحت‌هاي مؤثر در مجالس زنانه اشاره كرد.

3.    انتشار انواع آفت‌هاي زبان در مجالس زنانه. از جمله اينكه زني از روي بي‌دانشي به ديگري فتوا دهد و بگويد: اين كار حرام است و آن حلال. همچنين نپذيرفتن سخن علما و مشغول شدن به غيبت، سخن چيني، تهمت‌زني، دروغگويي و ديگر كارهايي كه از آفت‌هاي زبان به شمار مي‌آيد.

ترتيب: مليحه مشعل “قاريزاده”

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب