درد معده چیست ؟

  چی وقت باید به داکتر مراجعه نمود؟ عوامل آن کدام ها هستند؟ عوامل سوزش معده ؟ درمانهای درد معده؟ معده عضو کلیدی سیستم هاضمه است. در این عضو موادغذایی تحت تأثیر اسیدهای معده هضم و به اجزا خوردتر تبدیل و برای سوخت و ساز بدن آماده می شوند به صورت طبیعی هضم موادغذایی بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد.  امابه دلایل مختلف و متعددی، برخی موادغذایی بسیار سخت هضم می شوند و باعث مشکلات هاضمه و درد معده می شوند که اغلب اوقات ریشه عصبی دارد.
  ازکجا مطمئن شویم درد معده داریم ؟؟   چون خیلی وقت ها درد های عضای دیګر مثلا قلب یا جګر را مردم بادرد معده اشتباهی میګیرند. “درد معده: درد به ویژه بین جناغ سینه و ناف، پس از مصرف غذا به وجود می آید. درد به طور سوزنده تکرار می شود.”

  چه موقع باید به داکتر مراجعه کرد؟

  اگر معده درد همراه با یکی از علائم زیر بود، فورا به داکتر مراجعه کنید: – تب – عدم توانایی معده در نګه داشتن مواد غذایی برای چند روز – استفراق خونی – مدفوع خونی – مشکل در تنفس – دفع ادرار دردناک – درد معده در طول دوران بارداری -اگر با لمس کردن شکم احساس درد دارید – اگر دردتان برای چند روز به طول می انجامد

  کدام عوامل باعث بروز درد معده می شود؟

یا علل بروز درد معده چیست؟؟ -التهاب معده که اکثرا توسط هیلیکو بکتر پایلوری ایجاد میګردد -سوء هاضمه -قبضیت -درد قاعدګی -مسمومیت غذایی -حساسیت غذایی -نفخ معده -عدم تحمل قندها بالخصوص لکټوز -زخم معده -بیماری التهابی لګن -چُره(herina) -سنګ های صفراوی -سنک کلیه -عفونت اداری -رفلاکس معده به مری -آپاندیسیټیټس(Appendicitis) -به همه اینها باید فشار های روحی وروانی را نیز اضافه باید کرد . معمولا درد معده، مشکل جدی نیست و قابل تشخیص و درمان می باشد، اما ګاهی اوقات ممکن است بیماری خطرناکی در پس معده درد نهفته باشد که باید جدی ګرفته شود و آن در حالتی است که نشانه های ذکر شده در قسمت علایم درد معده بیشتر از چند روز به طول انجامد.

و عوامل اصلی که منجر به سوزش معده می شوند چیست؟

  – کافئین مثلا خوردن زیاد قهوه. – غذاهای چرب وروغنی. چون غذا های چرب 3 الی 5 برابربیشتراز غذاهای سالم زمان برای هضم شدن نیاز دارد -سیروبادنجان رومی محصولات اساسی اند که موجب بازګشت اسید میشوند. این نوع غذاها همچنین ماهیچه های حلقوی مری را شل میکنند.  – سیګرت کشیدن – مصرف زیاد الکل.

راه های درمان :

  در قدم اول باید سعی ګردد که علت معده دردی تشخیص ګردد. مثلا عوامل که در بالا ذکر گردید اګر باعث معده دردی می شود باید علت ها را درمان کرد.   اما رعایت کردن روش تغذیه نیز بسیارمهم می باشد در پیش ګیری از عوارض معده.   که چند روش درست را اینجا ذکر می نمایم. 1_ازخوردن غذای های سرخ شده ، مرج دار،تروشی ، ازغذای شخ هضم ،تخم مرغ، سبزیجات تازه، کچالو،…پرهیزکنند. 2_ازنوشیدن دوکلاس آب نیم ګرم هرصبح وقت یک ساعت پیش ازچای صبح به مدت چند ماه میتوانید امراضی معده خودرا علاج کنید. 3_نوشیدن نیم ګلاس آب گرم باآب لیموقبل از غذا . 4_نمک وشکر درمقادیرمساوی دریک ګیلاس آب مخلوط کرده درفواصل منظم مصرف کنند. 5_میتوانیدازمیوه های آب دارشیرین مانندمالته وانګور که درسوءهاضمه وسوزش معده بسیارموثر است استفاده کنید.

و در کنار آن می توانید بعضی درمانهای خانګی را نیز بخاطر بسپارید:

1_درمان درد معده بانعناع:  می توانید به شکل سبزی تازه و اګر معده تانرا اذیت می کرد می توانید از روغن نعناع در غذا ها و همین طور برای استفاده خانګی به کسانی که از معده درد رنج می برند، نوشیدن چای نعناع می تواند بهترین پیشنهاد باشد.
2_استفاده از ګشنیز : به شکل سبزی تازه و یا در هنګام آشپزی.
3_زیره سبزویا مصرف نان زیره: که یک ګیاه ه بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم است.
4_هل : جویدن دانه های هل پس از صرف غذا به هضم و هاضمه بهتر غذا کمک می کند ونیز می تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد.
5_ دارچین: باید یک قاشق ماست خوری دارچین را به مدت 10 دقیقه در آب به حجم یک ګیلاس جوشاند و بعد نوشید. 6_زنجبیل : زنجبیل را می توان به نوشیدنی خود اضافه کرده و آن را با چای نوشید،که برای از بین بردن حالت تهوع بسیار موثر می باشد
7_درمان درد معده با عسل: با آرد ګندم ، عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.
8_ ګذاشتن کیسه آب گرم یا کیسهای که محتوی سیاهدانه یا جو باشد, روی معده برای رفع درد معده مفید است.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب