در کشور اروپايي هستم، دخترم به چه کسی بدهم؟

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
برادران گرامی من یک سوال دارم. امیدوارم سوالم را به زودی و رهنمایی از نظر دین مبین اسلام پاسخ دهید. چون یک مادر هستم بسیار تشویش دارم.

ما در یکی از ممالک اروپایی زندگی داریم، ومن دختری دارم که دو ماه بعد ۲۱ ساله می شود. والحمدالله دخترم هم مثل خود ما پایبند ارکان اسلامی خود است واقعا که یک دختر مسلمان وافغان است.با وجودیکه ۵ سال داشت که این جا آمده.

فعلآ فامیل افغانی خواستگار دخترم است. اما تفاوت زیادی از نگاه پوشیدن لباس های آزاد بین فامیل ما و فامیل پسر وجود دارد. یعنی مادر و خواهران پسرلباس های آزاد و باز می پوشند.

من چندین بار از فامیل خواهش کردم که از این کار صرف نظر کنید که تفاوت زیادیبین ما وشما وجود دارد اما پدر پسر می گوید که صلاحیت خانم ودختر هایم را من دارم نه پسرم.
مگر پسر خودش آزادی را خوش ندارد، می گوید که هر لباس را که دختر شما بپوشد من خوش دارم، پسر می گوید که من مخالف نظر پدرم هستم و به همین خاطر من فامیل شما را انتخاب کردیم.

با آن پسر من وشوهرم صحبت کردیم، پسر خوب معلوم می شود و حتی به مادرش می گوید که چادر و لباس با ستر بپوش اما پدرش می گوید که صلاحیت زن و دخترم را من دارم، نه خودت.

your ads

من سه بار استخاره کردم اما هنوز هم نمی توانم تصمیم بگیرم. پس امیدوارم شما برادران متدین از نظر دین مبین اسلام به خواهر مسافر تان رهنماهی نماهید، چون مسئله حیات جگر گوشه ام است.

من خیر دنیا و آخرت دخترم را می خواهم نه تنها از دنیای دخترم را و دخترم هم می گوید تصمیم من مربوط تصمیم شما است، شما والدین من هستید شما بهتر از من می دانید.
خدا حافظ و روز خوش داشته باشید.

راستی فامیل پسر عقیده اسلامی دارند و مسلمان هستند . مگر در نماز خواندن سست هستند. بر عکس پسر شان نماز می خواند، روزه می گیرد.
فقط منتظر رهنماهی شما هستم که چه کنم.

جواب
الحمد لله، والصلاة والسلام علی رسول الله، وبعد:
الله جل جلاله شما را توفیق دهد تا همین گونه پابند دین بوده ودر دیار غیر اسلامی امور دینی را بوجه خوب به جا آورید.
مواردی را که شرع در ازدواج و انتخاب شریک زندگی مد نظر داشته، از همه اولتر اعتقادات و میزان پایبندی طرف مقابل به مسائل شرعی است، و هر قدر که دیندارتر و با اخلاقتر باشد، مسلما گزینه ی خوبی برای زندگی مشترک می باشد.
نزدیکی فرهنگ دو خانواده به همدیگر و تشابه فکری و اخلاقی آنها ..اهمیت زیادی در زندگی آینده آنها میداشته باشد.
و سپس مواردی از قبیل ظاهر و سطح معلومات و آگاهی و غیره اهمیت پیدا می کنند.
و در مورد معیار انتخاب همسر، نصیحت ما همان نصیحت پیامبر صلی الله علیه و سلم میباشد که فرمودند: « تُنْکَحُ المَرْأَةُ لأَرْبع: لِمالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَلِجَمَالِهَا، ولِدِینِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّینِ تَرِبَتْ یَدَاک» (متفقٌ علیه)
یعنی: زن برای چهار چیز به نکاح گرفته می شود: به خاطرمالش، حسب و نسبش، زیبائیش و دینش. و تو برای بدست آوردن زن دیندار اقدام کن، دستهایت خاک آلوده شود (یعنی شاد و خرم زندگی میکنی، و یا نوعی نفرین است که اگر زن دیندار را نگیری دستت به خاک کشیده شود یعنی فقیر شوی).
پس در درجه اول باید دین و اخلاق همسر را در نظر گرفت، و یکی از حکمتها و علل آن اینست که هر گاه زوجین اهل دین باشند، به هنگام اختلافات به مرجع دینی و آسمانی خود یعنی قرآن و سنت رجوع می کنند، که این از نصیحت و علاج داکتران و روانشناسان مفیدتر خواهد بود و میتوانند به علت اشتراک در این مراجع دینی به توافق و تفاهم برسند. و پس از آن باید مسائل دیگر مانند اخلاق، نسب، تعلیم و غیره را در نظر گرفت.
اما اگر پسر هم پابند دین نه باشد، نکاح دخترت با آن شخص درست نیست وآینده خوبی نخواهد داشت، الله متعال می فرماید: « الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ» (نور 26).
یعنی: زنان ناپاک برای مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک برای زنان پاکند.
دیگر اینکه نماز ستون دین است واکثره علماء شخص بی نماز را مسلمان نه میداند، وکسی که نماز نه می خواند، که رکن دوم اسلام است، پس چگونه دیگر ارکان اسلام را بجا خواهد آورد.
ولی اگر پسر واقعا شخص مسلمان و دین دار باشد، و در آزادی از فامیل خود پیروی نمی نماید، و در آینده بیم آن نمیرود که تحت فشار فامیل برود، پس ازدواج دختر شما به آن پسر کدام مانع ندارد.
ولی بهتر این است که با فامیلی خویشاوندی کنید که آن فامیل وپسر همه دیندار باشند، چون این کار به آینده اولاد دخترت تاثیر مثبت دارد، چون اطفال اگر در فامیل آزاد و بی دین تربیه شوند، ولو ارتباط اندک با آنها داشته باشد، تحت تاثیر می روند و حتا خود دختر با گذشت زمان، به زندگی در یک محیط و خانواده از دیگران متاثر می شود و رنگ و بوی آنها را می گیرد.
والله اعلم

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب