رازهای سه گانه سعادت و خوشبختی

بدان که سعادت و خوشبختی تو در دست خودت است نه در دست دیگران.

سخنش را با من این گونه آغاز نمود: من در یک زندگی بسیار مرفه و متمولی به سر می برم، تمام آن چیزهای را که دیگران تمنا و آرزو می کنند در نزد من به وفور موجود است، من مالک یک مسکن بسیار زیبایی هستم و موتر ویژه ی دارم، و با اهل خانواده ی خود زندگی می کنم، وظیفه ی بسیار عالی، نیکو و راحتی دارم و معاش آن نیز خوب است و پس انداز خوبی نیز از آن می شود و در ضمن دارای یک شخصیت اجتماعی خوبی هم هستم و مردم مرا دوست دارند؛ و اما بر خلاف همه اینها من یک شخص خوشبخت و سعادتمندی نیستم و علت عدم خوشبختی ام را نمی دانم!!

من چیزی نگفتم و سکوت اختیار نمودم، سپس به طرفم نگریست و ادامه داد: من در این مورد بسیار فکر نمودم و لیکن علت عدم خوشبختی ام را در زندگی ندانستم؛ حتا زندگی دیندارانه را نیز در یک برهه ی زمانی تجربه نمودم، نمازم را می خواندم و روزه ام را می گرفتم و با وجود آن هم احساس خوشبختی نمی کردم؛ آیا تو کدام تفسیر و تحلیلی در این مورد داری؟

به طرفش نگریستم و سپس با خود گفتم: سکوت اختیار نما، تا بیشتر سخن گوید؛ زیرا که زیادی سخن جزءی از علاج است؛ سپس با دستش بر روی میز کوبید و گفت: از زندگی ناامید شدم و احساس می کنم که زندگی برایم بسیار بیهوده و بی مفهوم شده است، حالتی بر من دست داده که از مردم گوشه گیری می کنم و بر اساس همین احساسی که به من دست داده و با تو سخن گفتم، از آدمیان دوری می کنم. سپس در یک سکوت طولانی فرو رفت.
سکوتش را با این سخنم شکستم: بگذار برای تو چیز مهمی را توضیح دهم، تمام آن چیزهای را که فرمودی مثل ثروت، منصب، خانواده و ارتباطات اجتماعی و وسایل با ارزش که مالک آنها هستی تمامی آنها را ما زرق و برقها و تجملات زندگی می نامیم، در حقیقت اینها به تنهایی نمی توانند خوشبختت نمایند ولی می توانند در خوشبخت کردنت سهمی داشته باشند. اگر نزد تو قوانین سعادت باشد تو را به خوشبختی میرساند. از سخنم تعجب نموده و گفت: منظور تو از قوانین سعادت و خوشبختی چیست؟!

گفتم: برای این که خوشبخت باشی بایستی قبل از هر چیزی رازهای سه گانه ی سعادت را کمایی نمایی؛ و این رازهای سه گانه عبارت اند از: اهتمام به جسم و جان؛ توجه به روح و روان و اهتمام به عواطف و ارتباطات زندگی می باشد. گفت: چگونه؟ برایش گفتم:

your ads

نخستین گامی که برای سعادت جسم و جان خود بر می داری این است که در زندگی خود بایستی هدف داشته باشی و هدفمند زندگی نمایی و برای تحقق اهداف خود سعی و تلاش ورزی، زیرا هدف است که برای زندگی طعم و معنای خاصی می بخشد، دچار شدن آدمی به خستگی، دل تنگی و فشار روانی، ناشی از نبود هدف در زندگی می باشد که بایستی برای تحقق آن تلاش ورزید، زیبایی دنیا در چالشها، تحرکات و تلاش ورزیدنها برای رسیدن به کامیابی ها است و از جمله اهتمامات به بدن، استراحت، خواب، تمرینات ورزشی و تأمل ورزی است، زیرا که رعایت این حقوق سهمی در سعادت مند نمودنت دارند.
اما توجه نمودن به روح و روان: رابطه محکم با الله سبحانه و تعالی بر قرار کردن به وسیله ی نماز، ذکر و پناه جستن به ذاتش هنگام مشکلات، زیرا هر اندازه که ارتباط تو محکمتر و استوارتر باشد باعث ایجاد نیرومندی، یقین و ثباتت در موقف گیری هایت می شود. و بعد احساس رضایت و خوشبختی می کنی به ویژه هنگامی که باور تو نسبت به قضا و قدر ازدیاد یابد.

اهتمام و توجه به عواطف و ارتباطات زندگی: باید که ما احساسات و عواطف مان را کنترل نماییم و از آنها به روش درستی تعبیر نماییم؛ اکثر اوقات هنگامی که احساس نا رضایتی می نماییم، علت آن بر می گردد به ارتباط نا درست و یا تصرف اشتباه ما با دیگران.

پس باید ما احساسات و مشاعر مان را کنترل نماییم، زیرا که آنها بسیار با ارزش اند؛ نباید آنها را به وسیله عصبیت و انتقام و حبطه کردن، از بین ببریم. بایستی آنها را در جهت محبت، گذشت و عفو به کاربندیم؛ اما ارتباطات اجتماعی مدیریت آن کار آسانی نیست بلکه محافظت از آن بسی دشوار است، به ویژه هنگامی که این نوع ارتباط با دوستان و نزدیکان با اختلاف سلایق همراه شود و هر یک از ما می خواهد که موقف خود را تثبیت نماید، سپس صداها بلند می شود و عناد و سرکشی ازدیاد می یابد، اگر ما بتوانیم در این حالت از سلامت صدر و استمرار مودت و دوستی بیرون آیم همانا در ارتباطات اجتماعی خود بسیار موفق و کامیاب خواهیم بود.

سپس لحظه ی سکوت نمودم و بعد سخنم را چنین ادامه دادم: بعد از تحقق سعادت سه گانه اگر دارای منصب، مال، دوستان و یا خانواده بودی، آنها می توانند در ازدیاد سعادت و خوشبختی تو سهمی داشته باشند؛ زیرا که تو در تعامل خود با نفس، روح و عواطف کامیاب شده ای، اما کسی که به این سعادت سه گانه توجه نورزد و از دیگران خواستار سعادت شود، او هرگز طعم سعادت را نخواهد چشید.

برایم گفت: بی گمان این سعادت سه گانه که تو در مورد آن سخن گفته ای می بینم چارچوپی است که آدمی را توانایی می بخشد تا به سعادت و خوشبختی در دنیا برسد. برایش گفتم: بلی این صحیح است، اگر آن چه را گفتم تو در زندگی خود عملی بسازی هر روز تو روز جدیدی است که برایت فرصت می دهد تا زندگی خود را بهتر بسازی و گامهای استوارتری به سوی زندگی برتر و سعادت مند تر بر داری، این که آرزوی سعادت و یا طمع رسیدن به آن را داشته باشی کافی نیست بلکه لازم است تا یک باور عمیق و ایمان راستین داشته باشی به این که بایدکاری انجام داد، سپس خواهی دید که نفس تو، تو را به تحرک واداشته و احساسات تو را بر می انگیزد و ارتباطات اجتماعی نیز تو مساعدت و یاری می نماید تا به فلاح و رستگاری تمام خواسته ها و آرزوهایت برسی. این رازهای سه گانه را نباید فراموش کنی و از دست بدهی.

لبخندی زد و گفت: از هم اکنون شروع خواهم نمود، هدفی رادر زندگی خود تعین خواهم نمود که تمام سعی و تلاشم را جهت تحقق و رسیدن بدان را به کار اندازم و سپاس از این رهنمایی جهت رسیدن به رازهای سه گانه زندگی.

برایش گفتم: بدان که سعادت و خوشبختی تو در دستان خودت است نه در دستان دیگران. و السلام.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: مجله ی معرفت – نشریه ی زون غرب جمعیت اصلاح

نویسنده: دکتر جاسم المطوع

بر گردان: نعمت الله سبحانی

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب