رقصيدن جايز است؟

اسلام با رقاصي و سايركارهايي كه موجب تحريك غريزه جنسي مي شود مانند آوازخواني به دور از عفت و پخش و فروش عكس هاي مبتذل و هرشغلي كه موجب اشاعه فساد باشد، مبارزه مي نمايد و آن را به كلي رد مي كند هر چند بعضي از مردم اين نوع كارها را هنر و چنين اشخاصي را هنرمند مي نامند و برخي ديگراين كارها را نشانه پيشرفت مي شمارند.
اسلام هرگونه ارتباط جنسي كه بر پايه زناشويي نباشد حرام نموده و هر گفتار و رفتاري را كه به ايجاد علاقه نامشروع بين زن و مرد كمك كند حرام كرده است.
(حلال و حرام در اسلام)

خداوند مي فرمايد: و لاتقربوا الزني انه كان فاحشة و ساء سبيلا. ( سوره اسراء آيه 32)
يعني به زنا نزديك نشويد، همانا زنا عملي است بسيارقبيح و راهي است خيلي بد.
ملاحظه مي شود كه خداوند قبل از نهي كردن از زنا، مسايلي را كه موجب نزديك شدن به آن مي شود مورد نهي قرار مي دهد، چون كسي كه از ارتكاب مقدمات زنا از قبيل نظر و گفتن كلمات نامشروع و … دوري جويد مسلماً از ارتكاب آن به دور خواهد ماند.

بنابراين، رقص هم يكي از همانا وسايلي است كه غريزه جنسي را برمي شوراند و تحريك مي كند، چه آنكه اين رقص از طريق فيلمها ديده شود و چه آنكه دختر در حضورتو برقصد، و يا مرد در حضور زنان  رقص نمايد.
اما بدبختانه اين موضوع در ميان مسلمانان به يك امر عادي و ساده تبديل شده است كه دختران و پسران حتي مختلط مي رقصند و خانواده ها مشترك به رقص زنان و مردان از طريق تلويزيون ها و سي دي ها به مشاهده مي پردازند كه اين خود زمينه فساد اخلاقي جوانان را اعم از پسر و دختر فراهم مي سازد. و طبق شهادت دوستي كه در يك محفل عروسي درهوتل باغ بالا حضور داشت، دختري با بسيار ناز و كرشمه در حضور مردان و زنان مي رقصيد، پدر دخترشادمان كنان ايستاده شده براي حاضرين محفل گفت كه مردم مي گويند كه افغانستان ترقي نكرده است، آيا اين نيست ترقي كه فلانه جان چه قدر زيبا رقصيد و چه حركات زيباي را تمثيل داد؟!
و شما تصور مي كنيد چنين فكراز كجا دروجود پدر اين دختر ترزيق شده است كه رقص را رمز ترقي مي پندارد و به آن افتخار مي كند؟

به مثل اين شخص، اين فرهنگ در ميان عده بيشتري تعميم يافته است كه موسيقي و توسعه افلام مبتذل و رقص و پايكوبي را اسباب رشد و تكامل جامعه مي دانند.

علامه اقبال  در رد چنين طرز تفكرچه زيبا سروده است:
قوت مغرب نه از چنگ و رباب
ني زرقص دختران بي حجاب
ني زعريان ساق و ني از قطع موي ست
ني ز سحر ساحران لاله روست
محكمي او نه از لاديني است
ني فروغش از خط لاتيني است
قوت مغرب از علم و فن است
از همين آتش چراغش روشن است
علم و فن اي جوان شوخ  و شنگ
مغز مي بايد نه ملبوس فرنگ

واقعاً چنين است كه اين همه تلويزيون ها و راديوها و انواع رقص ها و آرايشگاه ها و رشد ستاره ها افغان هيچگاه وسيله ترقي و قوت اين كشور شده نمي تواند و نقطه ختم بربحران كنوني نمي گذارد. دامن علم و دانش را گرفتن ، مي تواند  آرزوهاي اين ملت را به كرسي عمل بنشاند.

ویدیو ذاکر نایک درباره موسیقی و رقص:

استاد حميدزاد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب