زندگی نامه مختصر مأمون الهضیبی

منبع: شبکه جهانی الجزیرة (1)

مترجم: م. خ. (ملکزی)

مأمون الهُضیبی یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین بوده، و در طول زندګی خویش به حیث قاضی و نائب پارلمانی مصر ایفای وظیفه نموده هست، و از جمله مرشدین ، مُشاورين و رهبران بزرګ جماعت اخوان المسلمین به حساب می رود.

وی در بسیاری از مبارزات سهم فعال داشته، و همیشه به خاطر قطع دائره خشونت در کشور کار میکرد، و دو بار به حبس محکوم شده بود. بار اول هنګامی که در خیزش مردمی ضد نیروهای اشغالګر اسرائیل اشتراک نمود، دستګیر و به زندان محکوم شد، و بار دوم هنګامیکه رسماً به حرکت اخوان المسلیمن مُنتسِب شد، به جرم اینکه چرا در این حرکت فعالیت داشته، از طرف حکومت مُستبد مصر که سایست دوګانه را به پیش می برد، محکوم به حبس شد. بعد از ګذشت چندین سال در حبس، هنګامیکه رها شد، دوباره به منصب قضا تعین و این وظیفه را مُتقبل شد.

سال و محل تولد:
مامون الهضیبی به تاریخ 28/ ماه می/ سال 1921 میلادی در یکی از قریه های ولایت سوهاج، منطقه صعید مصر مُتولِد شد. وی فرزند حَسن الهُضیبی می باشد، که دومین رهبر جماعت اخوان المسلمین بود . هُضیبی در خانواده رشد کرده بود که؛ بر اساس محبت و احترام متقابل پایه ګذاری شده بود، و حتی پدر اش در همان اوائل طفولیت اش به نظریات و آراء مامون هضیبی احترام فائق داشته، در حالیکه مادر اش براي مامون هُضیبی بهترین الګوی ادب، اخلاق، و تسامح بود (2).

رشته تحصیلی:
مامون الهضیبی از دانشکده حقوق فارغ تحصیل بوده و تحصیلات خویش را در همین رشته کسب کرده بود.

وظائف و مسؤولیت ها:
بعد از تکمیل نمودن رشته تحصیلی خویش، به حیث وکیل نیابتی محکمه در مصر مقرر شد. به همین منوال رشد و ارتقاء نموده، تا اینکه به حیث رئیس محکمهء نقض تعین ګردید، و در سال 1956 به حيث رئییس محکمه غزه نیز تعین شد. و همیشه هنګامیکه اسراییل نوار غزه را آماج حمله خود قرار می داد، با کمال جسارت از مقدسات و قبله اولی خویش دفاع می کرد. بعد از آن به کشور سعودی سفر کرده و مدت زمان در آن سپری کرد. چندی بعد دوباره به مصر برګشت و این بار برای ګسترش و تسریع فعالیت های حرکت اخوان المسلمین در مصر دست به کار شد.

تجربه و سیاست :
مامون الهضیبی در طول زندګی خویش، همیشه در وسط مردم و در کنار متنفذان قومی زندګی کرده، و در سال 1956 میلادی در قیام و خیزش مردمی که علیه تهاجمات اسرائیل بوده، اشتراک نمود، و بالآخره به زندان محکوم شد، و بعد از ګذشت چند سال که در آن سپری نمود، از زندان رها شد.

ده سال بعد، بار دوم در سال 1965 میلادی هنګامیکه در یک اجتماع بزرګ اشتراک کرده بود، با پدر خویش (حسن الهضیبی) محکوم به یک سال حبس شد، و به این سلسله به خاطر همین انتساب اش که با حرکت اخوان المسلمین داشت، بر اساس فیصله های خود سرانه اپوزیسیون شان از منصب قضا نیز برکنار شد، و به تعقیب آن از طرف حکومت مُستبد مصر، حکم حبس وی، این بار به پنج سال دیګر تمدید یافت.

بعد از اینکه از زندان رها شد، این بار به حیث نائب و نامزد مستقل ولسی جرګه در شهر قاهره مصر انتخاب
شد، و حتی به حیث یک عضو فعال و سخنګوی حرکت اخوان المسلمین در پارلمان وظیفه خویش را به پیش می برد. مأمون الهضیبی بعد از مریضی شدیدیکه به مرشد و رهبر پیشین حرکت اخوان المسلمین (استاد مصطفی مشهور) که عائد حال اش شده بود، و تخصص در هواشناسي داست، بالآخره عهده زعامت و رهبری این حرکت را، در سال 2002 ميلادی به عهده ګرفت، و به حیث رهبر و زعیم حرکت اخوان المسلمین مصر تعین شد.

سال وفات :
مامون الهضیبی به سال 2004 میلادی به تاریخ 9 جنوری، شب جمعه در حالیکه 83 سال عمر داشت __ این دنیا فانی را وداع گفته و به حق پیوست. (إِنا لله و إِنا إِلیه راجِعون).


(1): (https://www.aljazeera.net
(2): https://www.ikhwanwiki.com

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب