زن حايضه مي تواند قرآن بخواند؟

سوال:

پرسش من اين است که درست است در هنگام عادت ماهوار روزه و نماز جواز ندارد، اما سوره های که از حفظ داریم خواندن آن جواز دارد یا خیر؟ بعضی ها بر این باورند که جواز دارد بعضی ها میگویند که بالاتر از خواندن سوره فاتحه لازم نیست اما خواندن این سوره های که از حفظ داریم صرف به زبان و قلب صورت می گیرد نظر شما در این مورد چی است؟
من منتظر پاسخ های شما استم
تشکر

جواب:

وعليكم السلام
برادر عزيز در مورد سوال شما مي شود كه فتواهاي  كه در كتاب هاي بزرگ فتاوي در زمينه  آمده است براي شما نقل كنم كه طرف اعتماد است.
نزد امام ابوحنيفه، امام شافعي و  امام احمدبن حنبل قرائت قرآن مسلسلاً بدون وقفه براي زنان حائض جايزنيست، بنابر حديث رسول الله كه ايشان مي فرمايند: لايقرأ الجنب و لاالحائض شيئاً من القرآن. (ترمذي و ابن ماجه)
يعني شخصي در حالت جنابت و حيض چيزي از قرآن را قرائت نكند.

تعليم قرآن براي ديگران:

در مورد تعليم قرآن در حالت حيض فقها چنين مي فرمايند: زنان آموزش دهنده قرآن ضرورتاً مي توانند كلمه به كلمه به صورت تنفس و وقفه بعد از هر كلمه به دانش آموزان خود، قرآن را تعليم دهند البته به قصد تعليم باشد نه قرائت قرآن، ولي يك آيه را تكميل نخوانند. (محمود الفتاوي)

قرائت قرآن به قصد دعا و نيايش:
قرائت قرآن به قصد دعا و نيايش و خواندن اوراد معتاده و معهود در مكان هاي وارده براي زنان حايض جايز است. (رد المختار)
ولي آياتي كه معناي دعايي را ندارند، به قصد ديگري نمي تواند بخواند. (رد المحتار)

حكم شنيدن قرآن:
استماع و شنيدن قرآن كريم براي دانش آموزان دختر در حالت حيض و زنان حايضه جايز است، زيرا رسول الله صلي الله عليه وسلم در حالي قرائت مي فرمودند كه سر مبارك آن حضرت صلي الله عليه وسلم در دامن همسرمطهره اش حضرت عايشه رضي الله عنها بوده و ام المؤمنين با وجود حايضه بودن، قرآن را مي شنيد.
( المفصل في احكام المرأة و البيت المسلم به نقل از صحيح مسلم و فتح الملهم)

حكم دست زدن به قرآن:
دست زدن به قرآن براي آنان جايز نيست مگر اين كه با غلافي كه جدا از قرآن باشد. (رد المحتار)

شنيدن ترجمه و تفسير قرآن:
براي دختران دانش آموز در حالت حيض جايز است كه قرآن را به فارسي و … ترجمه كنند، و يا در ورق امتحان جواب دهند، به شرطي كه آيات قرآن مجيد را كاملاً شفاهاً نخوانند.
و در وقتي كه زن حايضه آيت سجده را مي شنود بر او سجده تلاوت لازم نمي شود. ( محمود الفتاوي)

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب