ضرورت اجتهاد در دعوت نسبت به فتوى (قرضاوي)

قطر- علامه دکتور یوسف القرضاوی رییس اتحاد جهانی علمای مسلمانان تاکید نموده اند كه شرایط امروزي مسلمانان قسمی است که نیاز به اجتهاد در مسایل دعوتی بيشتر از اجتهاد در مسایل فتوی است، خصوصا وقتیکه ابزار و وسایل جدید ظهور نموده است، با وجود اینکه نیازمند استنباطات فقهی میباشیم، اما شدیدا نیازمند اجتهاد در دعوت استیم
استاد در سخنرانی نشست مقدماتی در همایشی به عنوان: «اجتهاد در آموزه های اسلامی» در دانشگاه قطر اشاره نمودند: دعوت و فراخوانی ارتباط مستقیم و ناگسستنی با اجتماع های گوناگونی دارد که در حال تغییر میباشند، براین اساس ما نیاز شدید به اجتهاد در قضایای دعوتی داریم تا بر اساس تغیر و پیشرفت های سریع در زنده گی و شرایط مردم همگام باشیم، در حقیقت فتوی ارتباط مستقیم به نص ثابت شرعی دارد در حالیکه دعوت همیشه با تغییراتی که در جامعه صورت می گیرد، درگیر می باشد، این خود نشان دهنده ای ضرورت اجتهاد در مسایل دعوتی را نسبت به اجتهاد در مسایل فتوی به ما نشان می دهد.
در عصر حاضر نسبت به ادوار گذشته بخاطر نزدیک شدن دنیا و ظهور اسباب و وسایل دعوتی جدید، نیاز به اجتهاد بیشتر است و از جانبی دیگر حملات ضد اسلامی که هر صبح و شام بلند شده و اسلام را با نام های افراطگرایی، دهشت و ترور، و اینکه مسلمانان میخواهند که با همه در جنگ و پیكار باشند، چهره ای اسلام را وارونه نشان می دهند.
“با تاسف این افکار در بعضی از کتاب های ما نیز وجود دارد، و مسلمانان بیشتر از این کتب به عنوان احکام ثابت شرعی استفاده میکنند در حالیکه این افکار به صورت عموم بر اساس ثوابت شرعی و وفق روش و منهج اسلامی ناب نیاز به اجتهاد و تجدید دارد.

تجدید دین نه بربادی دین

مقصود از تجدید، ویرانی و بربادی دین نیست، بلکه ساختار و برگرداندن قوت و عزت اسلامی است، (تجدید الشیء) به معنای تخریب و ویرانی چیزی و یا ساختار وی از نو نیست بلکه معنا و مفهوم تجدید برگرداندن چیز به اصل خویش را گویند، بر این اساس تجدید در اسلام دوباره برگرداندن اسلام به زمان اولي اش یعنی زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحاب رضوان الله علیهم می باشد.
استاد بیان داشت: تجدید به معنای ویرانی و نابود کردن ثوابت شرعی، تبدید (ویرانی) شمرده می شود نه تجدید، به ویژه اگر این عملیه بر اثر فشار بیگانه ها صورت بگیرد، استاد به استدال از گفته های ادیب مشهور عرب صادق رفاعی بیان داشت: غرب زده ها تجدید قرآن و سنت و آفتاب و مهتاب را می خواهند در حالیکه خود آنها ویران کننده و نابود کننده ها استند نه مجدد یا تجدید کننده” چنانچه شاعر شرق علامه محمد اقبال می گوید: کعبه هیچ وقت تجدید و آباد نمی شود و از ویژه گی های کعبه اینست که کعبه قدیم و عتیق است و تجدید کعبه به ویران نمودن و دوباره آباد ساختن آن با سنگ های اروپایی هرگز امکان ندارد.
استاد قرضاوی به پای نقد می نشیند: کسانیکه فقط مهارت دارند که ویران کنند و توانایی آباد نمودن یک خشت را هم ندارند، فقط دوست دارند تخریب کنند، و نه چیزی مفید به جامعه تقدیم می دارند در عوض آنچه هدم و ویران میکنند به زعم خود اجتهاد و تجدید می نامند.
استاد سخنان خود را به این جمله ها اختتام نمود: هیچ مانعی وجود ندارد که مسلمانان برای تجدید و بهتر شدن سعی و کوشش نمایند، ما از قرآن کریم و سنت پاك پیامبر دلایل زیادی برای بذل بهترین کوشش و جهود و همچنان انجام اعمال به بهتری وجه اش را داریم.

منبع: پايگاه انترنيتى قرضاوي.نت
برگردان: محمد اکبر مدثر

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب