فهم درست از اسلام اولين ويژه گی دعوتگر

دعوتگر در حقیقت مسوولیت نجات جامعه ها را به دوش خود می گذارد، احساس مسوولیت در ضمیر هر مسلمان راستینی را که هدف رضامندی خداوند تبارک وتعالی را داشته و زندگی خود را به اساس فرموده های الهی عیار می سازد، او در حقیقت بهترین دعوتگر است که می خواهد به عملی نمودن فرامین الهی به همه ثابت سازد که اسلام تنها راه نجات بشریت از گرداب ضلالت وگمراهی بوده وناگزیر هر انسان باید برای به دست آوردن آرامش روان وخاطر خود به الله بی نیاز رجوع کند، با ذکر بعضی از مواصفات این دعوتگران از خداوند میخواهم همه مسلمانان را به اساس این ارزشهای والا توفیق عمل دهد 

فهم همه جانبه از اسلام
نخستین ویژه گی کسانیکه قدم به راه دعوت میگزارند فهم درست و دقیق از اسلام است . بر یک داعی لازم است تا  آگاهی کامل وفهم درست از اسلام داشته باشد، تا دراین مسیر درست حرکت نماید، كسي كه فهم صحیح از دین مقدس اسلام نداشته باشد باعث این میشود که در زاویه قرار گرفته و گمان میکند که تنها خودش برحق بوده ودیگران همه به بیراهه وبه سوی باطل میروند، وکسانی را که با او اختلاف نظردارند متهم به جهل ونادانی وپیروی ازهوی وهوس میکند، آنانیکه به اوهم فکر نیستند به نظر فسق وعصیان مینگرد، وخود را معصوم وبی گناه وقول خود را حق وسخن دیگران را باطل می پندارد.

خودپسندی
این همان تعصب گرایی وخودپسندی است که به آرای دیگران هیچ قیمت وارزشی قائل نشده وتنها رأی ونظرخود را حق میداند، چنین شخص با جمود فکری که دارد بنفس خود اجازه نمیدهد تامصالح دیگران را بشنود واز مقاصد آنها آگاهی کامل حاصل نموده وضرورت های عصر خویش را درک نماید، و یا از دلائل وآراء دیگران اطلاع حاصل نموده وبا میزان عدل وانصاف در میان آراء تحقیق نماید وهر کدام آن که خوبتر به نظر میرسد انتخاب نماید. تعصب کورکورانه زمانی به اوج خود میرسد که آراء دیگران را بدون تحقیق رد نموده تنها رآی خود را حق بداند، بدیهی است که این پدیده زمانی به وجود می آید که اصحاب آن در گرداب جهل ونادانی یا به تکفیر دیگران فرورفته وبدون در نظرداشت معیار وسنجش، همه را به خروج از اسلام ویا عدم دخول در آن متهم نماید چنانچه بعضی ها دارای چنین نظریه هستند، این گونه عملکرد درجه ای انتهایی در تعصب گرائی را نشان میدهد که هوا دارانش را در یک وادی وسائر مردم را در وادی دیگری قرار میدهد.
این همان حقیقت است که مسلمانان رمز وحدت وقوت خودرا از دست دادند.
همه علماء ومفکرین امت به این اتفاق دارند که سخن هر فرد قابلیت قبول ورد را دارد مگر قول معصوم [محمد صلی الله علیه وسلم]بدون چون وچرا پذیرفته میشود.

فهم درست از آراء دیگران
مهمترین چیزیکه برای  دعوتگر لازم است فهم درست از آراء دیگران است . زیرا اگر شخصی جاهل به آراء دیگران باشد، درآن صورت چگونه رأی خود را صحیح واز غیر را باطل می پندارد؟ آیا قاضی که نسبت به احکام قانون جاهل باشد، میتواند در قضایای که برایش پیش میشود فیصله نماید؟ آیا معلم که موضوع درس را نمیداند میتواند قناعت شاگردان را در آن مورد فراهم نماید؟.
بنابراین برهرمسلمانی که باقافله دعوت اسلامی مصدرخدمت میشود لازم است تا فهم کامل وشامل ازاسلام داشته و از آراء و نظریات مختلف علماء خود را آگاه نماید، زیرا با مطالعه ای چند کتاب ورساله نمیتواند از تمام اسلام آگاهی پیدا کند ، یا آراء یک مذهب را به خود لازم بدارد ودیگران را در نظر نگیرد.

پذیرفتن اسلام به عنوان برنامه کامل زندګی
از این سبب بعضی مسلمانان اند که جزء یا بخش از اسلام را گرفته وگمان میکنند این همه ای اسلام است وقسمت های دیگری را رهاکرده اند.
مانند همان حکایت انسانهای جاهل از حقیقت وجود فزیکی فیل می باشد که یکی از آنها جسم فیل را لمس کرد وقتیکه از او درباره ای فیل پرسیدند گفت: فیل حیوان بزرگ ونرم وچهار پا است،  دیگری به شکم وی دست زد وگفت: فیل هیکل بزرگ است، وهمچنین دیگری به خرطوم وی دست زد وگفت: فیل دارای جسمی دراز است درحالی که واقعا فیل فقط آن قسمت که او لمس کرده بود نبوده بلکه همه آن اجزاء باهم ساختمان یک فیل را تشکیل می دهند.
درباره اسلام نیز انسانهای وجود دارند که دچار چنین اشبتاه شده وفقط آنچه از اسلام می دانند ، اسمش را اسلام کامل نهاده و ظرفیت پذیرش ویا به عنوان دیگری نمی خواهند فهم اصیل اسلام را بیاموزند، وبه ظن ایشان از همه اسلام پیروی میکند، گروهی اسلام را از نظر عقیده می خواهند بدون عبادت ودیگری عبادت را بغیر خلافت ویاحکومت را بدون اخلاق، ومیگویند قلبت را پاک کن واخلاقت را نیکو این بسنده است، اما اسلام شامل عقیده وعبادت، اخلاق وقوانین، نظام وحکومت بوده و همچنان که زندگی افراد را به سوی رستگاری سوق می دهد تضمین کننده صلاح جامعه های بشری بوده و در دوران حاکمیت اسلام شاهد این نمونه های بارز را هستیم .

حامد شاه حماد

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب