قدر یک دقیقه را بدانیم !

وقت،  عمر انسان است.! و مهم ترین و بزرگترین چیزی است که فرد از آن مواظبت می کند و نمی گذار که بیهوده بگذرد؛ و آن را ظرفی برای اشیای ناچیز و سخنان سخیف قرار نمی دهد. بلکه آن را با اعمال صالح که باعث رضایت الله تبارک و تعالی می گردد و به مردم نفع می رساند؛ پر می کند.

پس هر دقیقه از عمرت را می توانی برای زیاد کردن سنگ های بنایی باشکوه قرار دهی.

در یک دقیقه می توان کارهای خیر بسیاری انجام داد و اجر زیادی را کسب نمود. یک دقیقه که در نظر تو شاید خیلی کم باشد اما همان دقیقه باعث زیاد شدن عمرت، بخشش، فهم، حفظ، و نیکی هایت می گردد و و اگر بدانی چگونه این یک دقیقه را بگذرانی بدان که اعمال همان یک دقیقه نیز در دفتر اعمالت نوشته می شود.

پس بسیار مهم است که بدانیم در یک دقیقه واقعا چه کارهای نیکی می توانیم انجام دهیم و اجر بسیاری کسب کنیم؟

در پاسخ می گوییم:

در یک دقیقه می توانیم سه بار سوره ی فاتحه را پشت سرهم بخوانیم. و اگر کمی در تعداد حسنات آن فکر کنیم در می یابیم که حسنات یک بار خواندن سوره ی فاتحه برابر با ۶۰۰۰ حسنه است پس اگر سه بار بخوانیم؛ بیشتر از ۱۸۰۰ حسنه را به دست خواهیم آورد آن هم فقط در یک دقیقه.

در یک دقیق می توانیم سوره ی اخلاص (قل هو الله احد) را ۲۰ بار بخوانیم. و همانطور که می دانیم خواندن یک بار سوره ی اخلاص برابر با یک سوم قرآن است. پس اگر ۲۰ بار بخوانیم؛ یعنی ۷ مرتبه قرآن را خوانده ایم.

در یک دقیقه می توان یک صفحه قرآن خواند.

در یک دقیقه می توان یک آیه ی کوچک از قرآن را حفظ کرد.

در یک دقیقه می توانیم ۲۰ بار (لا إله إلا الله وحده لا شریک له الملک وله الحمد وهو علی شیء قدیر) را تکرار کنیم.

در یک دقیقه می توانیم ۱۰۰ بار (سبحان الله وبحمده) بگوییم؛ و هر کس این ذکر را بگوید گناهانش ولو که به اندازه ی کف دریا باشد؛ بخشیده می شود.

در یک دقیقه می توانیم ۵۰ بار (سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم) را تکرار کنیم. و می دانیم که این ذکر همان طور که در صحیح بخاری و مسلم آمده: دو کلمه ی سبک و آسان بر زبان؛ اما سنگین در ترازوی اعمال، و محبوب نزد الله تعالی است.

رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیث می فرمایند: (سبحان الله ، والحمد لله ، ولا إله إلا الله، والله أکبر را بیشتر از طلوع خورشید دوست دارم). و در یک دقیقه می توان این کلمات را ۱۸ بار تکرار کرد. و این کلمات از محبوب ترین کلمات نزد الله سبحانه و تعالی است. و بهترین کلماتی است که در ترازوی اعمال سنگینی می کند؛ چنان که در احادیث صحیح آمده است.

در یک دقیقه می توانیم (لا حول ولا قوة إلا بالله) را بیشتر از ۴۰ بار تکرار نمود. و این کلمات از گنج های بهشتی است همانطور که بخاری و مسلم روایت کرده اند. همچنین باعث تحمل کردن سختی ها و بهره مند شدن از اعمال بزرگ می شود.

در یک دقیقه می توان (لا إله إلا الله) را تقریبا ۵۰ بار تکرار کنیم و این بزرگترین و عظیم ترین کلمه است؛ زیرا کلمه ی توحید و طیب و سخنی ثابت است که اگر کسی در هنگام مرگ آخرین سخنش این کلمات باشد وارد بهشت می شود.

در یک دقیقه می توانیم بیشتر از ۱۵ بار بگوییم: (سبحان الله وبحمده ، عدد خلقه ، ورضا نفسه ، وزنة عرشه ، ومداد کلماته). و این کلماتی است که گفتن آنها باعث اجر و ثواب بسیاری می شود.

و در یک دقیقه می توان بیشتر از ۱۰۰ بار (استغفر الله) گفت. و فضیلت استغفار بر هیچ یک از ما پنهان نیست. می دانیم که استغفار کردن باعث بخشیده شدن و داخل بهشت شدن و قوت زیاد و دفع مصیبت ها و بلاها و آسان شدن امور و باران و یاری شدن با اموال و اولاد و…. می شود.

با گفتن سخنی کوتاه در یک دقیقه ممکن است الله عزوجل درِ خیر و خوبی هایی را برایت باز کند؛ که هرگز به ذهن تو خطور نکرده است.

در یک دقیقه می توان ۵۰ بار بر رسول الله صلی الله علیه و سلم صلوات بفرستیم؛ آن هم با صیغه ی (صلی الله علیه و سلم). و در مقابل هم الله عزوجل ۵۰۰ بار بر تو درود می فرستد؛ زیرا فرستادن یک صلوات برابر با ۱۰ صوات است.

در یک دقیقه می توان قلب را به حمد و سپاس از پروردگار، و محبت، و تقوا، و امید برانگیخت. و بدین ترتیب مراحل عبودی را پیمود در حالی که در آن دقیقه یا بر رختخواب در حال استراحت هستی و یا در حال راه رفتن هستی.

در یک دقیقه می توان دو صفحه از کتابی را که فهم آن آسان است؛ مطالعه کرد.

در یک دقیقه می توانی مهربانی و دلسوزی ات را از طریق تلفن به دیگران برسانی.

در یک دقیقه می توانی دستت هایت را بالا ببری و هر دعایی که می خواهی بکنی.

ـ در یک دقیقه می توانی به چند نفر سلام کنی و به آنان دست بدهی.

ـ می توانی در یک دقیقه نهی از منکر کنی.

و در یک دقیقه می توان امر به معروف کنی.

می توانی در یک دقیقه به برادرت نصیحت کنی.

می توان در یک دقیقه یک شخص غمگین و ناراحت را  دلداری بدهی.

در یک دقیقه می توان چیزی که باعث ضرر و زیان است را از راه بلند کنی.

خواهر عزیزم

اگر قدر یک دقیقه را بدانیم مطمئنا قدر تمام وقت و عمر را خواهیم دانست.

و در آخر می گوییم: به اندازه ی اخلاص و مراقبتت اجر و ثوابت زیاد و حسناتت بسیار می شود.

و نکته ی مهم این است که بدانیم اعمالی را که ذکر کریم ما را به چیز زیادی مکلف نمی کند؛ و طهارت هم لازم ندارد و تو را خسته نمی کند و سعی و تلاش زیادی هم نمی خواهد بلکه حتی آنها را می توانی در حالی که قدم می زنی یا در حال رانندگی هستی و یا نشسته و ایستاده و حتی وقتی که در انتظار هستی انجامشان دهی

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب