قرآن را صحیح و آواز خوش خواندن

صحیح قرآن خواندن:

باید قرآن ر ا صحیح بخوانید. با وصف اینکه قادر به آموزش کامل علم تجوید نیستید ، باز هم سعی نمائید تا کم از کم حروف و واول ها ، باید درست تلفظ شوند..
کوچکترین اشتباه در تلفظ حروف و واولهای زبان عربی در موقع قرآن خواندن باعث میگردد تا معنی آیت تغییر کند ، حتی در بعضی موارد تحریف کامل صورت گرفته و به کفرکشانده شود.
اگر برای یک فرد تعلیم یافته برای یک ماه روزانه یک ساعت ، و یا زیاده ترازآن ، بمنظورقرآن خواندن تعین گردد ، این وقت کافی خواهد بود تا حد اقل مهارت های مقدماتی را باین ارتباط حاصل نماید.
هیچ کسی از سعی و تلاش صادقانه برای آموزش صحیح قرآن خواندن تبرئه شده نمی تواند. اما زمانیکه می آموزید ، دیگر نمی توانید که دلیل آورده و آنرا ترک بگوئید. یک غیرعرب شاید هرگز نتواند بطور کامل بالای علم صحیح خواندن تسلط حاصل نماید و یا ممکن است فرصتی برای آموزش نیابد .
حضرت محمد ص ازین مشکلات آگاهی داشتند ، زمانیکه جبرئیل ع گفت:” من به نزد کسی فرستاده شده ام که او امی ای بود در بین پیره زنان ، پیرمردان ، پسران ودختران و مردمی که هرگز کتابی نخوانده بودند .” ( ترمذی ) بخاطر داشتن کلمات دوباره تضمین دهندۀ او به این ارتباط ، نباید بهانۀ باشد برای دوری و کند ساختن تلاش های تان به آموزش.
و عن عایشة رضی الله عنها قالت:قال رسول الله ص:” الذی یقرأ القرآن و هو ماهر به معاالسفرة الکرام البررة ، و الذی یقرأ القرآن و یتنعنع فیه و هو علیه شاق له اجران ” ( بخاری ، مسلم )
” از عایشه (رض ) روایت شده که محمد ص فرمودند:”کسیکه قرآن میخواند در حالیکه بدان مهارت دارد ، همراه با فرشتگانی است که سفیر بسوی رسل ( علیهم السلام ) بوده بزرگوار و فرمانبردار اند و آنکه قرآن می خواند و در خواندن آن تکلیف (با لکنت زبان بخواند ) براو وارد میشود و تلاوت آن بر او سخت است برای او دو مزد است . “

 با آواز خوش خواندن:

بعد از صحیح قرآن خواندن ، مناسب است تا هنر قرائت خواندن را با آواز خوش و دلنشین وآهنگ و صدای موزون بیاموزیم .
بدین ارتباط حدیث چند وجود دارد:
” قرآن را با آواز های تان زینت دهید .” ( ابو داؤد )
عن أبی هریره رضی الله عنه قال:سمعت رسول الله ص یقول:” ما اذن الله لشی ء ما أذن لنبی حسن الصوت یتغنی بالقرآن یجهر به . ” ( بخاری ، مسلم )
” از ابو هریره (رع ) روایت است که محمد ص گفت:” الله به هیچ چیزی گوش فرا نداده مانند گوش فرا دادن برای پیغمبری خوش صدا که خوش صدایی کند به قرآن و آن را به صدای بلند بخواند .”
و عن ابی لبابة بشیر بن عبدالمنذر ( رض) ، أن النبی ص قال:” من لم یتغن بالقرآن فلیس منا .” ( بخاری ، ابو داؤد )
” کسیکه به قرآن خوش آوازی نکند از ما نیست . “
اما بخاطر داشته باشید که زیبایی واقعی ، زیبایی ایست که از ترس الله ج در قلب انسان بوجود بیاید.
” قرائت و آواز کسی زیباست که وقتی بشنوی ، اینطور فکر نمائی که از الله ج میترسد . ” ( دارمی )

 

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب