قوت ظاهر وقوت باطن

بايد بدانيم که قوت به دو جنبۀ ظاهر وباطن تعلق مي گيرد؛ و در هردو زمينه ارزشمند است. کسي که جسمي سالم وبدني قوي دارد از سلامت رواني بيشتر وتوازن عصبي بهتر برخوردار است.

به اين دليل بايد انسان مسلمان به صحت وسلامت خود توجه کند وبه وقايه وحفاظت خود ازبيماري ها اهميت دهد. پيامبر اسلام صلی الله علیه وسلم در دعاهايش مي فرمود: (اللهم عافني في بدني، اللهم عافني فی سمعي، اللهم عافني في بصري) يعني : بار الها! بدنم را به سلامت بدار، بار الها! شنوائيم را به سلامت بدار، بار الها! بينائيم را به سلامت بدار. اين روايت نشان مي دهد که بايد انسان مسلمان به سلامتی خود اهميت قايل باشد؛ زيرا وي با داشتن بدني سالم بهتر مي تواند هم به عبادت خداوند بپردازد وهم در خدمت وخير رساني بندگان خداوند سهم بگيرد.

اما مهم تر از قوت جسمي نيرومندي اراده است؛ زيرا تحقق بخشيدن به آرمان هاي بلند ملي، ديني وانساني به داشتن ارادۀ استوار وخلل ناپذير بستگي دارد. کساني که نمي توانند بر تصميم خويش پايداري کنند واهداف خود را با جديت پيگیری نمایند اشخاصي ضعيف وشکست خورده اند که سودي به حال ملت هاي شان نخواهند داشت.

انسان های ضعیف و سست اراده تابع و پیرو و بنده عرف غالب مردم اند و بر کارهای آنها عادت حکم فرما است، هرچند که این عرف و عادات اشتباه و خطا باشد و رنج و سختیهای دنیا و آخرت را با خود همراه داشته باشند. اما مؤمن حقیقی به چیزی که سند محکمی در دین نداشته باشد اهمیتی نمی دهد و برای آن ارزشی قائل نیست و با شهامت وجرأت با عرف و آداب و رسوم برخورد می کند و با دشواریها رو به رو می شود ولیکن نباید در راه خدا و حق از ملامتی ملامتگران ترسید و باید به سوی هدف حق خویش گام برداشت و از انتقاد شدید و بیجا و زخم زبانها بیم وهراسی به دل نباید راه داد.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب