مختصر سوانح ام المومنین خدیجة الکبرا (رضی الله عنه)

وی بانوي بزرگ قريش، مادر مومنان؛ خدیجة بنت خویلد (رض) است که نصب وی در جد بزرگش «قصی بن کلاب» با نسب پیامبر (ص) یکی می شود. زني بود كه در ميان قومش به عفاف و پاکی معروف بود وبانو وسرور زنان قريش لقب يافته بود.

وی که قلبی پاک و چشمی با بصارت داشت، همین که از اخلاق و برجستگی های محمد بن عبدالله شنید، شیفتة از دواج با ایشان شده و خود اقدام به خواستگاری با آن جناب نمود و افتخار اولین همسری پیامبر(ص) را از آن خود کرد و بیش از 20 سال با وفاداری تمام با رسول الله (ص) زندگی کرد.. تا وی زنده بود پیامبر(ص) با زنی دیگر ازدواج نکردند.. او اولین کس در این امت بود که ایمان آورد..

با آن اخلاق والا و مهر و عطوفت ویژه و عقل و خرد بی نظیرش چنان جایگاهی را نزد پیامبر (ص) بدست آورده بود که هیچ یک از همسران پیامبر(ص) به مقام او نرسیدند.. تا آنجا که پیامبر(ص) وی را یکی از چهار زن ممتاز دنیا خواندند.. در صحیح البخاری نقل است که باری جبرئیل امین به پیامبر(ص) فرمود: «اين خديجه است كه با ظرفي پر از غذا به سوي تو مي آيد، وقتي نزد تو آمد از طرف من وپروردگارش به او سلام بفرست، و او را مژده بده كه خداوند در بهشت برايش خانه اي از جواهرات نفيس درست نموده كه مزاحمت و رنج و خستگي در آن خانه وجود ندارد»..

پیامبر(ص) به وی چنان محبتی داشتند که حتی سال ها بعد از وفات وی نیز نام و یاد او را فراموش نمی کردند.. تا آن جا که گاه مایة رشک سایر همسران پیامبر(ص) قرار می گرفت.. حتی اگر در خانة پیامبر(ص) گوسپندی ذبح می شد، دوستان خدیجه را از آن یاد می کردند.. او مادر تمامی فرزندان پیامبر (ص) –به جز ابراهیم- است که همگی از وی بدنیا آمدند.. پیامبر(ص) در راه دعوت شان او را چون وزیری دانا و بازوی توانا یافته بودند که هم با جان و مالش و هم با فکر و عقل بلندش از رسول خدا حمایت می کرد..

وی در تحمل مشکلات طاقت فرسای که از جانب مشرکان مکه بر پیامبر(ص) تحمیل می شد، با سعة صدر مشارکت داشت و همواره چون مرحمی بود که سبب التیام زخم ها و درد های رسول مبارک اسلام قرار می گرفت.. او که روز ازدواجش با رسول خدا، یک سرمایه دار مطرح در مکه بود، چنان در راه اسلام فداکاری و جانفشانی نمود که روز رحلتش مانند یک فقیر زاهد دنیا را ترک گفت..

و سه سال تبعید در شعب (دره) ابی طالب که سخت ترین دوره بر پیامبر(ص) و بنی هاشم بود، محرومیت ها و آفتاب سوزان آن دره را در کنار پیامبر(ص) با جبین باز تحمل کرد و همان سختی های جانکاه، سبب بیماری و در نهایت مرگ وی قرار گرفت.. وفات او برای پیامبر(ص) چنان سنگینی می کرد که سال وفات او در تاریخ اسلام به نام «سال حزن و اندوه» نام گرفته است.. سرانجام درسن 65 سالگي جان به جان آفرين تسليم نمود و در دامنه كوهي در قسمت بالاي مكه بنام «جبل الحجون» در مقبره خانواده خود به خاك سپرده شد و رسول اكرم – صلى الله عليه وسلم – او را با دست هاي خود در قبر گذاشتند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد!

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب