معایب استفاده از کود های حیوانی تازه و نپوسیده

کود حیوانی اصلاح، غنی و کمپوست شده کود با ارزشی است که ضمن اصلاح خواص فیزیکی، کیمیایی و بیولوژیکی خاک بیش از 10 عنصر غذایی را نیز در اختیار ریشه گیاهان قرار می دهد.
● کود حیوانی تازه و نپوسیده می تواند مشکلاتی برای رشد و نمو گیاهان زراعی و باغی بوجود اورند.
● کود حیوانی تازه در حین پوسیدن در خاک گاز سمی امونیا تولید می کند که این کود در ریشه و بذر گیاهان موجب سوختگی می گردد.
● کود حیوانی تازه به مقدار کافی نمک دارد که استفاده مستمر از این نوع کود موجب تجمع نمک در خاک محیط ریشه درختان و گیاهان زراعتی می گردد که در شرایط زیاد شدن نمک، ریشه درخت قدرت جذب آب و عناصر غذایی خود را از دست می دهد و به تدریج برگ درختان زرد و خشک می شوند و امکان دارد کود حیوانی تازه به مقدار زیاد نایتروجن وارد خاک نماید که می تواند تعادل رشد رویشی و زایشی خاک را بهم بزند.
● کود حیوانی تازه به مقدار زیاد بذر علف هرزه دارد این بذر ها با سبز شدن در اطراف ریشه درختان و گیاهان زراعی موجب کاهش قدرت رویش درخت و گیاه زراعی می شوند و در نهایت درخت ضعیف شده و برگ درختان زرد و خشک می گردد.
● کود حیوانی تازه دارای مواد بستر مال مانند کاه گندم و جو می باشد که این مواد نسبت کاربن به نایتروجن بالا دارند که در نتیجه ازاد سازی آن از این کود حیوانی تازه در خاک برای مدتی کاهش شدید نایتروجن قابل جذب برای ریشه درخت و گیاه زراعی بوجود می اید که گیاه زراعی و باغی را دچار کمبود نایتروجن می کند.
● کود تازه حیوانی ممکن است حامل میکروب های مضر برای انسان و گیاه باشد که امکان دارد میوه درختان به این میکروب های مضر آلوده شوند و مصرف آنها برای انسان زیان آور است.

گرد آورنده: وحید رحمانی

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب