مکلفیت های زنان مسلمان

زنان مسلمان همانند مردان در اجتماع اسلامی و در خانواده مسلمان دارای مکلفیتی ها و وجایبی اند که ادای آن ابزار سعادت خود شان و سلامت جامعه و خانواده قرار می گیرد و اغفال از آن و سر بیرون کردن از ان مسؤولیت ها، بی تردید پیامدهای سوء و خانه برانداز و آسایش ستیز را با خود دارد. اینکه در این مقال مروری گذاری داریم بر مشتی از همان رسالت و مکلفیت یا در حقیقت مواصفات و ویژگی های منحصر به فرد زنان مسلمان در  اجتماع و در درون خانه.
توجه به نظافت و نظام آشپزخانه و رسیدگی به امور منزل:
یکی از مسؤولیت های زنان مسلمان این است که توجه عمیق به نظافت خانه داشته باشند، زیرا، اکثر بیماری ها و امراض از روزنه یی عدم رعایت نظافت داخل خانه و ظروف طعام خوری و بی باکی خود شخص و شخص تهیه گر طعام در برابرپدیدهء مهم نظافت، راه به سرای وجود انسانها پیدا می کند، به همین منظور اسلام توجه خاص به نظافت و طهارت نموده و آن را جزء ایمان قرار داده و تأکیدات فراوان به این موضوع نموده است. و زن مسلمان چون در خانواده مسؤولیت و رسالت امور داخل منزل را بدوش دارد بر وی لازم است که به موضوع نظافت و طهارت خود و آشپزخانه و ظروف طعام و صفایی داخل اتاقهای خواب و نشیمن و… توجه شایسته فرماید، تا این از یکسو باعث سلامتی افراد خانواده، و خودش قرار گیرد و از سوی دیگر رسالت ایمانی خود را ادا کرده، گلدسته سعادت را به دسست آورد.
تحکیم اندیشه امانت داری و مراقبت براسباب منزل:
زن مسلمان در داخل خانه پدر و شوهرش امین  است، چون مردان بر آنان اعتماد کرده همه چیز منزل را به ایشان گذاشته به وظایف بیرون منزل رسیدگی می نمایند، و آنچه که در منزل هست به طور امانت در اختیار زنان قرار می گیرد و بر آنان است که بگونه بایسته از تمام اسباب و متاع منزل مراقبت و نگرانی نمایند و جز آنچه که اجازه استفاده را دارند، از امور دیگر نباید بهره برداری و تصرف نمایند.
 تفسیر کابلی می نویسد:
زنان پارسا و خداترس، شوهران خود را فرمان می برند و در غیاب آنان موافق حکم الهی و رضای شوهر خویش نفس خود و مال شوهر را حفظ می کنند و در آن خیانت نمی ورزند.
همچنان آبرو و عزت شان امانت است، رازهای شوهران امانت است مشورت هایی فامیلی امانت است و اولاد و کسانی زیردست شان  امانت است، نزاکت ها و اختلافات میان ذاتی شان امانت است. شایسته زن مسلمان است که  بر تمام این امانات حافظ باشند و پاسداری فرمایند. و چنان عملی را انجام ندهند که باعث ریختن آبرو و عزت خود شان و شوهران و پدران شان قرار گیرد و مشورتها و نزاکتها و منازعات ذات البینی فامیلی را به بیرون و به دوستان خود عرضه نفرمایند، چون این همه خیانت در امانت شمرده می شود و خداوند دستور داده که امانت به اهل آن سپرده شود و فرمان داده که در امانات تان خیانت نورزید و از آن پاسداری و حراست نمایید.
تربیت و پرورش اخلاقی و فکری فرزندان و زیردستان:
از مسؤولیت ایمانی زنان مسلمان است که در راستای تربیت اخلاقی و فکری فرزندان و زیردستان خود بذل توجه نمایند چون فرزندان در مراحل کودکی و نوجوانی همه وقت در داخل خانه با مادران شان می باشند و آغوش مادران نخستین تربیتگاه آنان است، و پدران به طور معمول بیرون از منزل مصروف می باشند، این جاست که مسؤولیت تربیت فرزندان، بر علاوه پدران، بر مادران نیز متوجه می شود و با استدلال به این حدیث پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم: المرأة راعیة علی بیت زوجها. یعنی زن حیثیت چوپان را در خانه شوهرش دارد. زنان در منزل شوهران شان مسؤولیت تربیت و نگرانی فرزندان را بدوش دارند و تلاش ورزند که برای فرزندان خود اخلاق خجسته اسلامی و آداب معاشرت و زندگی اجتماعی و شیوه برخورد با مردم را تعلیم دهند، عفو، تواضع، برخورد شایسته با هم سالان، مردم، احترام به بزرگان، شفقت به خردسالان، اهمیت راستگویی و راستکاری، مذمت دروغ گفتن، تکبر، جنگ جویی، تندروی و بدمعاشی و ولگردی و… را برای شان بیآموزند و محبت خدا، رسول الله صلی الله علیه وسلم، محبت  دین و دینداران را برای شان بفهمانند، و روحیه پاسداری از ارزشهای دینی و حراست از عفت و عزت انسانی و اسلامی و مبارزه علیه مفاسد اخلاقی و فحاشی را در وجود شان نهادینه سازند و تقویت بخشند و زشتیها و پیامدهای سوء و هستی برانداز و سعادت ستیز نفاق، خیانت، ستم، کلان کاری، حرام خوری، سخن چینی، نزاع و کشمکش و… برای شان بیآموزند آنان را به ادای فراض الهی،اساسات اسلام و ادای حقوق همسایه و بزرگان و اساتید و انسانها و… تشویق و ترغیب دهند و حتی بر  ترک این امور تهدید و سرزنش دهند.
حفظ آرامش و تحکیم نظام در خانه:
واجب دیگر زنان مسلمان این است که تلاش نمایند در داخل خانه نظم و آرامش را برقرار نمایند و آرامش و ثبات حاکم گردد و هیچگاه زمینهء بی نظمی و نا آرامی و اختلافات و نزاعهای فامیلی را مساعد نگردانند. و با زرنگی و هوشیاری جلو شورشها و اختلافات راسد نمایند و به خرده گیری ها و نقدها و تنبیهات سران و مردان فامیل خشمگین نگردند و احساساتی نشوند و دست به عکس العمل نزنند و از شیطنت، سخن چینی و غیبت و کم زنی و تحقیر و توهین دیگران و طعنه زدن و استهزا و اختلاف افگنی در فامیل و جبهه گیری و عناد و ضدیت در برابرپدر و مادر و برادران و خواهران شوهرش اجتناب ورزند، و چنان جوسازی نمایند که خویشتن را محبوب تمام اعضای خانواده قرار دهند، و در برابر موضوعات نازک زنا شوهری و قضایای درون خانواده محتاطانه و هوشیارانه رفتار نمایند و موقف سالم و شایسته را برگزینند که ضامن عزت و پاسدار نظم و مانع بروز کشمکش شود، و فضای خانه را برضد خود هموار نسازند و شوهران خود را دشمن والدین و برادران و خواهران شان نگردانند و آنان را از خانواده ایشان قطع نسازند وآنان را در برابر  شوهران خود  بدگمان و دشمن نگردانند و از رقابت و سیالی با مادر و خواهر و زن برادر شوهرش دوری نمایند و به نصایح و راهنمایی های آنان گوش فرا دهند  و ازآن خویشتن را مستغنی و بی نیاز نینگارند.
آراستن خود به زیور آموزه های اسلام:
زنان مسلمان مکلف هستند که خویشتن را به تمام فرموده ها و آموزه های اسلام آراسته نمایند و به واجبات شرعی پایبند باشند، چون اسلام یگانه دینی است که سعادت جاویدانی را برای پیروانش تأمین می نماید، زنان بسان مردان بر ادای دستورات اسلام و انقیاد عملی بر آن مامور اند، چنان نباشند که ظاهراً خود را مسلمان جلوه دهند یا قلباً مسلمان باشند اما زندگی عملی شان از اسلام عملی و اخلاقی تهی باشد و به نماز توجه ننمایند و به اخلاق زیبای اسلامی اعتنایی نورزند و به قضیه مهم حجاب اسلامی پایبند نباشند، زیرا خداوند متعال فرموده: أفتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض فما جزاء من یفعل ذلک الاخزی فی الحیوة الدنیا و فی الاخرة عذاب عظیم. یعنی آیا شما ایمان می آورید به برخی از احکام کتاب و انکار می ورزید به برخی دیگر آن، کسانی که چنین باشند رسوایی و ذلت دنیا و عذاب روز رستاخیز نصیب شان می شود. بنابراین، راه نجات این نیست که به یک بعد اسلام معتقد و عملاً به آن پایبند باشند و گوشه یی دیگر آن را چون حجاب، اخلاق اسلامی و… را فروگذاشت نمایند.
فراگیری دانش اسلامی و مبارزه علیه جهالت:
طلب علم اسلامی بر همه فرض ااست. زن مسلمان نیز به حکم مسلمان بودنش مکلف هست که علم و دانش اسلامی وآنچه که نیازمندی های اولیه دینی او را رفع می نماید فراگیرند و بدانند که چه اموری بر آنان واجب است و چه عواملی نجات و سعادت شان را تضمین می نمایند و چه انگیزه های آنان را به منجلاب گمراهی و باتلاق ذلت و بدبختی روز قیامت فرو می اندازد؟ و از پیام خدا و قرآن و سخنان گهربار رسول الله و مسایل ضروری فقهی آگاهی یابند.
خواهران عزیز بدانند که مراد از علمی که طلب آن فرض است علم دین و آنچه که نیازمندی های دینی ایشان را رفع می نماید می باشد. و آگاهی از علوم اسلامی ایشان را آماده می نماید که درست زیر چتر اساسات اسلام زندگی نمایند و از امور ناجایز در اسلام اجتناب ورزند تا از افتادن در منجلاب هلاکت و گیر آمدن بدام گمراهی و شقاوت نجات  یابند و خوبتر  توانند که فرزندان خود را تربیت نمایند و به امور منزل و قضایای داخل خانه به طور بهتر توجه فرمایند.
پدران در این مورد مسؤولیت دارند که در آوان قبل از بلوغ دختران، زمینه تعلیم علوم اسلامی را برای شان مساعد گردانند.
اجتناب از تقلید و دنبال روی زنان غربی و فرآورده های تمدن غرب و مبارزه علیه مودها و رواج های غیراسلامی:
در این روزگار پرفتنه قضیه مود پرستی و نمونه برداری از رسوم غرب و افتخار پیروی از زنان غرب و آراستن خود به فرآورده های تمدن و فرهنگ غرب ،دارد مراحل نهایی خود را طی می نماید زنان مسلمان امروز مود پرستی را وجبیه ایمانی خود می شمارند و کاپی گیری از طرز لباس و فیشن و اخلاق و لجام گسیختگی و اختلاط بی محابا و بی باکانه با مردان و تنیدن رشته رفاقت و دوستی عاشقانه با آنان و گریز از قیود پاکیزه و عفت زای ایمانی و انسانی را عامل رشد و ترقی و خصایل انسانی و نشانه متمدن بودن می انگارند و این انگاره از سوی معاندین فرهنگ اسلامی و دستگاه های حاکمهء پابسته شده به زنجیر های غرب آب و تاب داده می شود و زمینه هویت باختگی و فرهنگ ستیزی و خویشتن زدایی فراهم کرده می شود و این طرز پنداشتن و به این مسیر گام زن شدن و به نیت متمدن شدن از این راهبرد استقلال ستیز و عزت ریز، بهره جستن، اشتباه محض است، به رغم این، راهکارهای مزبور جز از دست دادن فرهنگ اصیل اسلامی و باختن شرافت و عزت و عفت انسانی، شیوع فحاشی و عیاشی، تعمیم و گسترش مفاسد اخلاقی، افتادن در دام دستگاه های استعماری، دیگری ثمره یی را به دنبال نخواهند داشت.

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب