نباید انسان عجول و خود کامه باشیم!

این مبرهن و آشکار است که دشمن هیچگاهی از انسانهای عجول و احساساتی که خشم خود را کنترول کرده نمیتوانند نمی هراسد.

چون تجارب ثابت کرده است که عملکردهای احساساتی وناعاقبت اندیشانه بیشترزمینه را برای تطبیق برنامه های خصمانۀ دشمن دریک جامعه فراهم ساخته وبه نحوی راه رسیدن به اهداف شوم دشمنان را کوتاه و کوتاه تر مینماید .

فلهذا به همگان بالخاصة به جوانان برومند ، شجاع و خون گرم این سرزمین که به شکلی از اشکال در میان مردم مسئولیت های فردی واجتماعی را عهده دار شده اند ویاهم درصدد آن میباشند طوری پیشکش مینمایم که در جریان تعامل و برخوردهای روزمره بادیگران ویا انجام وجایب نباید بالجام گسیختگی قهر و غضب و عدم فروکش خشم وبکارنگرفتن هدوء و سنجش سالم شکار توطئه های خطرناک دشمنان انسی وجنی گردید .

یعنی از ایشان به حیث یک مخلص جداَ متقاضی ایم وتأکید میورزیم که به حد تمام حوصله مندی داشته باشید و زود تصمیم نگیرید ، در انجام کارها و کسب نتایج آن تیزی نکنید ، احساساتی عمل نکرده و در مقابل همیشه دور اندیش و خون سرد باشید.

باحوادث و واقعات فردی ، خانوادگی و اجتماعی روزگار که روبرو میشوید با تأمل و تدبر و تعمق کافی برخورد نمائید و بگونۀ لازم راه بیرون رفت و حل مناسب آن را دریابید تامبادا خدا ناخواسته در جالهای عنکبوتی دشمن گیرمانده وآیندۀ تانرا به جهنم مبدل سازید .

وبالفرض هرآن برنامه واقدام کاری را که رویدست میگیرید قبل از آن صد بار نسبت به عواقب آن بیاندیشد و تفکر کنید.

چرا با اندک بی توجهی و تغافلی میشود که تارهای دوستی دیرینه بگسلد و روابط مستحکم اجتماعی سخت آسیب ببیند که درآندم جز مذمت خود و ندامت بدون فائده دیگر ارمغانی بدست نخواهد آمد .

و درعین حال اگربه صورت عام و واضح بگوئیم با انجام عملکردهای ناعاقبت اندیشانه نه تنها خاطر دوستان و عزیزان ماحول شدیداَ متأثر شده و دلهای آنان رنجش پیدا میکند بلکه حیثیت خود شخص موقف گیرندۀ این عمل سوء نیز در میان افراد خانواده ، خویشاوندان و دوستان به حدی صدمه خواهد دید که دوباره برگشت آن به حالت اولی خیلی مشکل حتی در برخی موارد ناممکن میشود ، ودر آن و هله پشیمانی هم کدام دردی را درمان نخواهد کرد .

بنابرین دوستان معزز و هموطنان گرامی اگر در جامعه مستقلانه عمل مینمائیم و یا در نهادهای دولتی وخصوصی موظف هستیم ویاهم به نحوی مسئولیتهای زندگی متوجه ما است هنوز فرصتیست که به حرکات لفظی و برخوردهای یومیۀ مان بادیگران تجدید نظرنمائیم و ماحول زندگی خویش را باپیش آمدهای خود به سائرین طوری بسازیم که چون گلهای رنگارنگ چمن زار حیات دنیوی در برابر زنبورهای عسل بوده و در سلسلۀ انتقال ارزشها و خوبیها در جامعه سهم فعال و ارزنده داشته باشیم ، یعنی با انجام مسئولیتهای مان در زندگی به صورت احسن ساحه ومنطقه را معطر و دلکش ساخته و سرانجام منحیث یک انسان مفید و سودمند و مسلمان هدفمند شخصیت خویش را در میان همنوع خویش تبارزدهیم .

ازهمین سبب شاعری خوب گفته است که :
سخن را سنجیده گو تادوست را دشمن نگردانی
زحرف بی مروت آشنا بیگانه میگردد
——————————————-
ونیزاین مقوله هم قابل غور و تعمق میباشد که :
( عاقل کی کند کاری که بارآرد پشیمانی )
————————————-

ومن الله التوفیق
بندۀ حقیروفقیر
ابوشبیر؛ سعادت ؛
مورخ ۲۴ / ۲ / ۱۳۹۸ ه ش

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب