همدیگر را خوبتر بشناسید باز اقدام به نکاح کنید!

برای داشتن روابط زناشویی پایدار و سالم تهداب روابط باید به اساس شرع بنا نهاده شده و تصامیم سنجیده گرفته شود. نظر به تحقیق خبرنگاران بی بی سی در شش ماه سال گذشته ۱۷۰۰~ مورد طلاق ثبت دادگاه عالی افغانستان گردیده است و این معیار نسبت به سال های قبل به مراتب بیشتر میباشد.

اگرچه دلیل تعدادی از موارد طلاق، ظلم و خشونت به ثبت رسیده است ولی مسئله انکار ناپذیر اینست که در عقب اکثریت روابط ناپایدار چه ازدواج یا نامزدی اساس غیر شرعی و تصامیم ناسنجیده موجود میباشد. در اکثریت خانواده های افغان، خصوصا دختر/پسر و والدین در مسله ازدواج معیارات اصلی را هنگام خواستگاری مد نظر نمیگیرند و بی خبر از احکام شرعی، فرهنگ مزخرف غیر اسلامی را جزو دین دانسته و رشته حساس ازدواج را میبندند.

در قدم اول، موجودیت پسر را در هنگام خواستگاری عیب میدانند، خانواده دختر به پسر اجازه نمیدهند تا داخل خانه شان شود مگر در روز مراسم نامزدی/نکاح. خواستگاری از جانب خانواده پسر یا خبر رسان شرعا مشکلی ندارد ولی نیکوتر است تا خود پسر در این جریان شامل باشد، تا هم خود او و هم خانواده دختر بدون غلط فهمی از همدیگر شناخت پیدا کنند.

در قدم دوم به پسر و دختر اجازه نمیدهند تا حتی در حضور محارم نیز همدیگر را از نزدیک بیبینند و نگرانی های شان را در مورد همدیگر برطرف کنند. حالانکه دیدن ظاهر و فهمیدن نکات حیاتی در مورد همسر، از جمله حقوق بارز خواستگار بوده و در پایداری رابطه رول بس مهمی را ایفا میکند.

مغیره ‌بن شعبه نزد پیامبر صل الله علیه وسلم آمد تا به ایشان خبر بدهد که یک زن را خواستگار نموده است، پیامبر صل الله علیه وسلم فرمود: «به او نگاه کن، زیرا نگاه کردن به او زمینه موافقت و سازگاری را در بین شما فراهم می‌کند». یعنی اُنس و اُلفت و معاشرت میان شما دو نفر بدین شیوه گرمتر و شیرین‌تر خواهد شد. ‏ترمذی (۱۰۸۷) وابن ماجه (۱۸۶۵)

your ads

نظر به حدیث ذیل حتی قبل از خواستگاری دیدن خواستگار جایز میباشد و اجازه خواستگار در این مورد شرط نیست: محمد بن مسلمه گفت: از زنی خواستگاری کردم و می‌خواستم مخفیانه او را نگاه کنم تا اینکه او را در باغ خرمایش دیدم، به من گفته شد آیا در حالی که یار و همراه پیامبر صل الله علیه وسلم هستی این کار را انجام می‌دهی؟

او گفت: از پیامبر صل الله علیه وسلم شنیده‌ام که می‌فرمود: «اگر الله خواستگاری زنی را به قلب کسی القا کرد، باکی نیست که به او نگاه کند». ابن ماجه (۱۸۶۴)

این مرحله شناخت تا قبل از نکاح باید در چهارچوب اسلامی قرار داشته باشد؛ خانواده ها در تعیین قیودات نه افراط کنند تا دختر و پسر از حقوق شرعی شان محروم شوند و نه تفریط کنند تا به سببش گناهکار شوند.

در قدم سوم، اختیار رد و قبول خواستگار به دختر/پسر داده نمیشود. درحالیکه رضایت دختر از جمله شروط صحت نکاح است. رسول الله صلی الله علیه وسلم در این فرمودند: “بیوه تا از او دستور نگرفتند ازدواج داده نشود، و دوشیزه هم تا از او اجازه گرفته نشود، به ازدواج کسی داده نشود. گفتند: ای رسول الله، اجازه (رضایت) بکر چگونه است؟ فرمود: این است که ساکت بماند.” (مسلم/۸۶۹). از خنساء بنت خدام أنصاری روایت است که: “او بیوه بود و پدرش بدون رضایت او، او را به عقد کسی درآورد، نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم رفت و نکاحش را باطل کرد.” (مسلم/۸۸۶)

و همچنان از ابن عباس رضی الله عنه روایت است: “دختری (بکر) نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و به او گفت که: پدرش بدون رضایتش، او را به عقد کسی درآورده است، پیامبر صلی الله علیه وسلم او را (در فسخ عقد) اختیار داد.” (مسلم/۸۶۶). نظر به احادیث فوق الذکر، ولی زن/دختر حق ندارد او را بدون اجازه اش در عقد نکاح مردی در بیاورد، اگر چنین خطایی صورت گرفت امکان وقوع طلاق موجود میباشد.

در قدم چهارم، تمام مراحل خواستگاری به رهبری خانم ها پیش میرود و اقایان به شمول داماد تا روز نامزدی حق اشتراک در خواستگاری را ندارند. این نیز معضل بزرگیست، خانم ها بنابر فطرت و سرشت شان بیشتر عاطفی برخورد میکنند و نزد خانواده دختر از پسر شان تعریفات غیر واقعی میکنند. بدون مشوره با پسر قضاوت نهایی را از روی ظاهر دختر/خانواده کرده، نکات حیاتی را نادیده گرفته یا اصلا توجهی به آشکار شدن آن نمیکنند و نهاینا، بدون نیاز به زمان خواستگاری طول میبخشند.

در قدم پنجم، هنگام خواستگاری (یا نامزدی) نگرانی ها در مورد مهر و سایر موضوعاتی که به هر دو خانواده دختر و پسر مهم میباشد واضح ساخته نمیشود. مبهم گذاشتن این موضوع تا روز نکاح، خانواده ها را مجبور میکند تا عجولانه تصمیم بگیرند و از لحاظ روانی و اقتصادی ضربه بیبینند. این معضل شاید هنگام وقوعش به توافق جانبین حل شود ولی در آینده بالای زندگی زوجین تأثیرات منفی آن قابل ملاحظه خواهد بود.

در قدم ششم، هنگام نامزدی وقتی طرفین بنابر دلایل موجه ی خواستار فسخ بودند، از جانب والدین یا شرم از مردم رابطه را فسخ نمیکنند. باوجود فهمیدن نکات ناپسند و غیر قابل قبول، نامزدی را به مرحله زناشویی بردن فیصدی وقوع طلاق را بلند خواهد برد. وقایه بهتر از تداوی است!

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: “تخت ابلیس بر دریا قرار می دهد، سپس سربازانش را گسیل می دارد تا مردم را از راه بدر کنند. یکی از آنان می آید و می گوید: چنین و چنان کرده ام. (ابلیس) می گوید: کاری نکرده ای! سپس دیگری می آید و می گوید: او را رها نساختم تا میان وی و زنش جدایی انداختم. (ابلیس) او را نزد خود می خواند و می گوید: آری، تو! تو!” (مسلم).

در دنیا اعمال زیادی وجود دارد که از جانب الله سبحان حرام تعیین شده است و انجام دادن آنها جایز نمیباشد، ولی نظر به حدیث فوق، عملی کردن هیچ یک آن اعمال شیطان را به وجد نیاورد مگر طلاق، آن هم عملی که از طرف الله سبحان در شرایط خاصی حلال قرار داده شده است. پس بر مسلمانان است که تعصب فرهنگی و خرافات را دور مانده، به قرآن و سنت چنگ بزنند و نگذارند تا شیطان به آرزوی بزرگش دست یابد.

بر مسلمانان است تا با عملی کردن احکام دینی، وقوع طلاق را کاهش بدهند.

حسینه عبدالله

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب