يتیم تا کدام سن “یتیم” گفته می شود؟

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته!
البته پیامبر بزرگ اسلام میفرماید! کسیکه یتیم را نوازش یا بر سری او دست بکشد من و ان شخص در جنت مانند دو انگشت دست نزدیک میباشیم.
سوال من اینست که:
1- یک شخص تا کدام سن میتواند یتیم گفته شود یعنی مورد شفقت و ترحم قرارگیرد؟
2 – اگر مادر یتیم دارائی وظیفه باشد و کسانیکه با خانواده یتیم روابط فامیلی دارند اگر از نان و یا خوراک او استفاده میکنند حکم چیست؟
با احترام
احمد احمدی

جواب:

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
تا وقتیکه پسر یا دختری جوان نه شده باشد، تا انوقت یتیم گفته می شود، و جوانی عبارت از احتلام است، رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: “لا يُتْمَ بعد احتلام” رواه أبو داود، وصححه الألباني. (یعنی یتیم بودن بعد از احتلام نیست).

الله متعال می فرماید : «وَابْتَلُواْ الْیتَامَی حَتَّی إِذَا بَلَغُواْ النِّکَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُواْ إِلَیهِمْ أَمْوَالَهُمْ» (نساء 6). یعنی : « و یتیمان را چون به حد بلوغ برسند، بیازمایید! اگر در آنها رشد (کافی) یافتید، اموالشان را به آنها بدهید». و هرگاه یتیم به بلوغ (جسمی) رسید دیگر یتیمی او به انتهاء می رسد (دیگر به او یتیم گفته نمی شود)، و بلوغ بوسیله بعضی امور مشخص می شود، مانند : روئیدن موی خشن بر روی ظهار (اطراف آلت تناسلی)، یا رسیدن به پانزده سالگی کامل، و یا انزال منی در خواب باشد یا بیداری، و زن نیز مانند مرد است بجز اینکه دو مورد دیگر یعنی حیض و بارداری هم افزون بر موارد دیگر دارند. مؤلف کتاب «المقنع» (2/139) گفته : «بلوغ بوسیله احتلام یا پانزده سالگی کامل یا روئیدن موی خشن در اطراف آلت تناسلی حاصل می شود که دختر علاوه بر این موارد بوسیله حامله شدن و حیض هم حاصل می شود، که حامله شدن دلیل بر انزال اوست»».
خوردن خوراک ونان در خانه یتیم بشکل مهمانی وغیره جایز ومباح است، وکدام گناهی نه دارد.
والله اعلم

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب