چاه كن در چاه است

در آغاز يك داستان واقعى را ذكر مى نمايم. زرگرى از مواصفات خجسته امانتداري، عفت و پاكدامنى آراسته بود و بدين ويژگى ها شهره آفاق گرديده بود. آب رسانى هميشه به خانه اين شخص آب مى رساند، روزى نگاه اين آب رسان به چهره زيباى همسر زرگر دوخته شد و زيبايى آن زن او را فريفت و به شگفتى درانداخت كه ناگه دست او را به دست گرفت و نزديك بود كه ازش بوسه گيرد كه دراين حال، ترس از الله متعال و عذاب اوتعالى سراپايش را درنورديد و ازعمل و تصميم خود روگردانيد.

شب هنگام كه زرگر به خانه خود بر مى گرديد همسرش اين رويداد  را برايش بازگو نمود، اندوه و پريشانى براو يورش آورد و اورا آزرمند گردانيد  و براى همسرش سرگذشت همسانى را از خود به تذكار گرفت و گفت: امروز زنى زيباى نزدم آمده بود و خواستار ريخت وساخت دستبندى شده بود و هنگامى كه دست خود را به منظور تشخيص اندازه بند دست او پيش كردم و او نيز دست خود را برهنه كرد، به زيبايى و جمال او در شگفتى رفته و شيفته اش شدم و نزديك بود كه او را بوسه زنم، ولى از الله متعال ترسيدم و نفس خود را سرزنش دادم و از آن عمل منصرف شدم.

زرگر سخنان خود را ادامه ميد هد و مى فرمايد: اگر از همان پيمانه جلوتر تجاوز مى كردم، آب رسان نيز بر همسرم بيشتر دست مى برد و تجاوز مى كرد. چون جزا به مقدار عمل است.
به همين گونه و از اين بدتر واقعات دلخراش در مورد تجاوزات جنسى و روابط نامشروع وجود دارد كه همواره رسانه هاى ديداري، شنيدارى و خواندنى آن را بازتاب مى دهند. راه علاج و راهكار بيرون رفت ازاين بحران زشت و بنياد برافگن اخلاقى چيست؟ و چه بايد كرد كه جامعه بشرى از سموم اين اژدها نجات يابد؟ در اين مقال پيرامون اين پرسش اندكى تأمل و مكثى بر ريشه يابى عوامل و انگيزه هاى زايش و گسترش جرايم و مفاسد اخلاقى مى نماييم.

راه ها و گونه هاي انحراف اخلاقي  و تجاوز جنسي:
راه ها و زمينه هاى كه انحرافات اخلاقى و در فرجام تجاوزات جنسى را موجب مى شود گونه گون و مختلف است كه از آن جمله مى توان به  امور زيرين اشاره نمود:
چشم چرانى و نگاه هاى گرم بر دختران جوان، و دست بازى و دست بردن دختران و پسران جوان به همديگر، سرايش اشعار عشقى و داستان هاى عاشقانه به يكديگر، اختلاط و آميختگى هاى اين دو قشر، گشت زنى هاى دختران جوان در بازارها با لباس هاى نازك و بدن نما  و تنگ كه اندام هاى شان را برجسته تبارز مى دهد، و با آرايش غليظ و قلب ربا، رفتارهاى خرامانى و نازپردازآنان، كه بى ترديد توجه پسران جوان را به خود جلب مى نمايد، سوارشدن دختران جوان بى محرم در تكسى ها, كه اين همه ابزارى براى تنيده شدن رشته دوستى مخفيانه قرار مى گيرد كه در فرجام منجر به تجاوز جنسى و مفاسد اخلاقى  مى گردد.

چگونه از اين بحران اخلاقي رهايي يافت؟
دين مقدس اسلام به منظور جلوگيرى از پيش آمد بحران اخلاقى و انسداد راه هاى ورودى تجاوزات جنسي، پيش زمينه هاى را ارشاد فرموده است و انسان مسلمان را به تعميل و تطبيق آن مامور گردانيده است تا با كار گرفت ازان راهبردها و فاكتورها، انحرافات جنسى و مفاسد اخلاقى به جامعه انسانى راه نيابد و بشريت ازان همواره در امان و مصؤون قرار گيرند،

مهم ترين و اساسى ترين آن پيش زمينه ها و رهكارها امور ذيل اند:
1_ فروهشتن چشم:
خداوند متعال مردان و زنان را دستور مى دهد كه در حين رو به رو شدن با غير محارم چشم خود را فرو اندازند و به همديگر خويش نگاه نكنند چنانكه مى فرمايد: قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكى لهم ان الله خبير بما يصنعون. (سوره نورآيه)3
ترجمه: اى رسول خدا براى مردان مسلمان بگو كه چشم هاى خود را فرواندازند(به نامحارم خود ننگرند) و شرمگاه هاى خود را حفاظت و پاسدارى نمايند. اين كاركردشان، بهترين وسيله پاكى و نظافت براى شان است(بعدا الله متعال با اين جمله ايشان را هشدار ميدهد ، اگر چشم و شرمگاه خود را كنترول نكردند) خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است( شما را به جزاى اعمال تان مى رساند)
و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن.
ترجمه: براى زنان مسلمان بگو كه چشمان خود را پايين گيرند و شرمگاه هاى خود را حفاظت نمايند.

ه2_ آرايستگي به زيور حجاب اسلامي:
خداوند در سوره احزاب براى رسول خود صلى الله عليه وسلم دستور ميدهد كه همسران , دختران خود , زنان مسلمان را به رعايت حجاب فرمان دهد و آنان را متوجه به تطبيق اين حكم الله متعال نمايد. خداوند مى فرمايد: اى پيغمبر به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو كه چادرهاى خود را جمع و جور بر خويش فروافكنند تا اين كه( زنان بى بند وبار و خانمهاى آلوده) دست كم بازشناخته شوند و در نتيجه مورد اذيت و آزار(اوباشان) قرار نگيرند. (سوره احزاب آيه 59)
در سوره نور چنين دستور مى دهد:  اى رسول خدا براى مردان مسلمان بگو كه چشم هاى خود را فرواندازند(به نامحارم خود ننگرند) و شرمگاه هاى خود را حفاظت و پاسدارى نمايند.
و براى زنان مسلمان بگو كه چشمان خود را پايين گيرند و شرمگاه هاى خود را حفاظت نمايند.

ه3_ تسهيل همسرگزيني و همسرگيري:
بسا خانواده ها در گرفتن مهر به جانب افراط مى روند و چنان بارسنگين عليه خواستكاران ارجمندان شان مى گذارند كه آنها از زيربار آن بدر شده نمى توانند و بسيارى از دختران جوان شرايط و قيودى را عليه خواستكاران خود وضع مى نمايند كه موجب گريز و انصراف آنان را از عقد ازدواج مى شود.
در برخى مناطق چنان رسوم و عنعنات زشتى وجود دارد كه باعث تأخير همسرگيرى جوانان قرار مى گيرد. اين جاست كه اين امور و موضوعات جوانان را به صوب بدعملى و فحشا و ارتكاب كارهاى زشت اخلاقى وا مى دارد و راه مفاسد اخلاقى را باز مى سازد.

ه4_ خود را از ارتكاب اسباب  شهوت انگيز، جهش آور و تحريك كننده غرايزجنسي نگاه داشتن:
اجتناب و گريز از دست بردن به ابزارهاى تحريك كننده غرايزجنسى و پرهيز از سهم گيرى در محافل حرارت بخش شهوات، راهى است براى كنترول شهوت و غريزه جنسي. ابوجعفر منصور در لابه لاى حرف هاى اندرز بخش و نصايح سودمندش مى فرمايد:
زنان و همسران تان را از شنيدن موسيقى هاى مزخرف و سهم گيرى در مجالسى كه موسيقى نواخته مى شود بازداريد، زيرا شنيدن موسيقى و گوش فرا دادن به سرود ه هاى عاشقانه محافل رقص، ابزارى اساسى براى مبتلاشدن به زناست و فراخوانى است براى رو بردن به مفاسد اخلاقي، زيرا موسيقى و آواز خوانى و سرايش اشعار عاشقانه غريزه جنسى را در وجود انسان بيدار ساخته به حركت مى آورد و اين حالت، مردان و زنان ضعيف الايمان را به ارتكاب زنا واميدارد.

ه5_ عدم حضور در اماكن و جاهاي كه شهوت را برمي شوراند:
اين هم گونه ى ديگر از راهكارهاى رهيدن ازدام شهوت و گيرآمدن بدام غريزه  جنسى است مانند گريز از خلوت با نامحرم در مراكز  وكانونهاى تعليمى و آموزشي، بسان مكاتب، مدارس، و پوهنتون ها و… و اجتناب از نشستن با نامحرم در اتاق و يا در گوشه يى تنهايى و پرهيز از گشت زنى ها در بازار و اماكن مزدحم كه در آنجا زن و مرد مختلط مى باشند و عناصر مفسد و بداخلاق در آنجاها به دام گيرى جانب مقابل در تلاش و جستجو مى باشند.

ه6_جديت و شدت عمل نيروهاي امنيتي:
تلاش و شدت عمل قواى امنيتى و پوليس در جلوگيرى ازراه يابى مفاسد اخلاقى در جامعه  شكنجه و سرزنش عناصر فتنه افگن و فحشا پيشه، و به پنچه قانون سپردن مجرمين و شرپيشگان نيز راهى براى فروكش كردن شعله هاى فساد اخلاقى در جامعه است.
ه7_ اداره و كنترول خانواده:
ابزارديگرى از ابزارهاى بازگيرنده سيلاب توفنده فساد اخلاقى همانا تلاش در جهت كنترول و اداره فاميل است كه هركس به پيمانه توانش همسرو فرزندان خود را اداره درست نمايد، و نگذارد كه از منزل تنها بيرون شوند، اگر نيازى براى خروج از منزل داشته باشند بايستى با ايشان يا محرمش و يا دسته يى از زنان مؤمن و پاكدامن  توأم باشند، تا از گزند درندگان بازارى درامان قرار گيرند.

ه8_ برخود نگريستن:
يعنى كسانى كه چشم به ناموس ديگران مى دوزند و آرزوى ارتكاب زنا را مى كنند، آينه خود، مادر، خواهر، دختر و همسر خود را قرار دهند كه آيا مى خواهد كه كسانى ديگربا ناموسش عمل نامشروع را انجام دهد؟ هرگز… بناء نبايد كه وى چنين آرزو و خواستى را از ناموس ديگران داشته باشد.
در حديثى آمده است كه جوانى از رسول الله اجازه زنا را مطالبه كرد، رسول الله همين اسلوب را به منظور علاج اين مرض جوان برگزيد و برايش گفت: آيا تو راضى هستى كه جوانى با مادرت چنين عملى را انجام دهد؟ جوان گفت: هرگز… و به سان همين، ديگرمحارمش را نام گرفت و جوان ازآن اظهار نارضايتى مى كرد، پس ازاين رسول الله جوان را متوجه كرد كه به همين گونه هيچ كس نمى خواهد كه با ناموسش اين گونه عمل زشت صورت بگيرد، جوان را از تصميمش منصرف گردانيد. و ازوى خواست كه عفت خود را نگهدارد. اين مرد جوان دعوت و نصيحت رسول الله را پذيرفت و بعد ازاين تحولى در شخصيت وى بروزكرد و از نيك مردان قرار گرفت.
اين عملكرد رسول الله براى دعوتگران و مصلحان امت بزرگ ترين الگو ونمونه درراه اصلاحگرى است كه باتأسى ازاين منهج و شيوه فراخوان، به اصلاح مردم بپردازند.

ه9_نگهداشت عفت خود وسيله مصؤونيت عفت زنان شما قرارمي گيرد:
در حاكم آمده است كه حضرت ابوهريره از رسول الله روايت مى كند رسول الله در خطاب به مردان فرموده اند: خود را از دست بردن به زنان ديگران بازداريد كه عفت زنان تان مصوون قرار ميگيرد وبه پدران تان نيكى نماييد كه فرزندان به شما نيك نمايند.
در اين مورد اشعارى نيز سروده شده كه به نقل گزيده ترجمه آن بسنده مى كنم:
امام شافعى (رح) مى فرمايد: عفت خود را نگهداريد كه اين باعث پاسداشت عفت زنان تان قرار مى گيرد و همواره از آنچه كه درخورشأن و مقام يك مسلمان نيست از آن دورى گزينيد، وزنا بسان قرض گرفتن است كه بازپرداختش همانا از جانب محارم صورت ميگيرد و آگاه باشيد كه براى هيچ مسلمانى نمى سزد كه به ديگران هتك حرمت نمايد و با رويكرد زشت به روابط نيك ميان مسلمانى را بدرد وزينهار! آنكه به ناموس وعزت ديگران بتازد, به ناموس وعزتش تاخته ميشود.
شاعرى ديگرچنين مى سرايد: اى انسان نبايد در پى جستن و كشف عيوب و كاستى هاى شخصى ديگر باشي، مى شود خداوند كاستى ها و نبايدهاى تورا براى ديگران فاش و عريان سازد كه بدين وسيله، عزتت با خاگسترهمنشين شود و آنگاه كه نامى از برادرت در حضورت ذكر مى گردد به جاى انگشت گذاشتن برنواقص و عيوبش, اعمال و اخلاقى شايسته او را به ياد آورى بگير.

امام ابن مفلح مى فرمايد: دوستى گفت: من به سوى زنى نامحرم نگريستم كه ناگاه همسرم نيز به مردى نگاه كرد كه من هيچگاه نمى خواستم.
داستانى واقعى در اين زمينه وجود دارد كه برگزيده آن اين گونه است: دو جوانى را وسوسه شيطانى درباتلاق انحراف فروانداخته بود و همواره آنان را به ارتكاب منكرات و بدى ها واميداشت و هردو آن همسردار و متأهل بودند روزى يكى آن زنى را بدام عشق خود گير آورد و روابط نامشروع را بتنيد و با آن وعده گذاشت كه شبى را باهم يكجا سپرى مى كنند، به همين منظور، اين جوان همسر خود را به خانه پدرش گسيل نمود و معشوقه خودرا به خانه خود آورد تا شبى را يك جا سپرى نمايند و اين زن را در خانه خود تنها گذاشت و خودش روانه هوتل به منظور آوردن طعام شب شد، بناگاه به جرم عدم رعايت قوانين ترافيكى به چنگ ترافيك افتاد و به مركز ترافيك رهسپارشد، در مركز ترافيك همان دوست عياش و بدعمل او پيداشد، و ازوى خواست كه كليد موتر را گرفته طعام را براى همان زن معشوقه اش انتقال دهد و به عوض اين، با آن زن فحشاپيشه، به برآوردن اميال حيوانيش به پردازد، هنگامى كه اين شخص به خانه دوست خود مى رسد، و جهانى از آرمان و آرزوى نكوهيده  در مخيله اش در گردش بود, بناگاه مى بيند كه همان زن بيراه, زن خود اين شخص مى باشد كه با دوستش روابط بد را بر قرار كرده است، فورا در همان لحظه او را طلاق ميدهد. ببينيد، وقتى اين شخص همواره در پى گيرآوردن ناموس ديگران بود، ديگران نيز در پى شكار همسرش بودند، كه عمل زشت آن، باعث بد عملى اهلش قرار گرفته بود، اين در واقع شرحى از اين دو مثل مشهوراست: عفت شما باعث عفت همسران تان است.  و آنگونه ستم ورزى ستم مى بيني.

نويسنده:سمير يونس
ترجمه:نقيپ الله حميد

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب