چرا جوانان ما به استمنا روی میاورند؟

چرا جوانان ما به استمنا (جلق) روی میاورند؟ مقصر کیست؟ راه علاج چیست؟

باوجودیکه مسئولین صفحه محترم اصلاح آنلاین و براردان دانشمند، آگاه بردین و دلسوز جامعه برای رفع این معضله اندوخته های ماثر، نظریات مفید و نصایح حکیمانه بجوانان عزیز عرضه نمودند پروردگار زحمات محترمین را در حسنات شان حساب کند انشاءالله. بنده بشکل بسیار مختصر میخواهم بعد دیگر این موضوع را بشکافم و از دید دیگر چرایی مضوع و به علاج اش بپردازم.

در این جای شک نیست آفت استمنا بزرگترین و عزیز ترین قشر جامعه را یعنی جوانان که در واقع سرمایه اصلی ملت و جامعه می باشند تهدید میکند. انسان به عمق آسیب و آفت زمانی پی می برد که متوجه میشود این تیر آتشین وجود جوانان ما را می سوزاند، در بهترین فصل و ایام زندگی مانع رشد خلاقیت ها، توانمندی ها، برازندگی های جوانان میشود و آنان را از درون میکاود، خشک، پوده و پوچ می سازد. از سوی دیگر زمینه مساعد میشود تا جوانان شکار ده ها امراض مهلک تر جسمی و روحی شوند غبار افسردگی همیشه معتادان را خورد  وخمیر می سازد. و جامعه عزیز ترین افراد خود را که در واقع امید همه به آنها بسته است از دست میدهد.

یکی از مشکلات عمده جامعه آغاز نمودن از نصف راه می باشد. ملت در مقابل مکتب کمونیسم و تجاوزی شوری بی مثال مقاومت اخلاقی نمود در قرن بیست ما مانند مقاومت و مبارزه اخلاقی ملت مومن و مسلمان افغان نمونه دیگر نداریم. در قرن نوزده و بیست ملت مسلمان افغان بحیث معلم اخلاق در جهان عرض اندام نمود و برای جهانیان آزاد زیستن که والا ترین ارزش اخلاقی می باشد آموخت. امروز نیز وجدان جمعی به این نتیجه رسیده اند که افغانستان اشغال شده است و در مقابل همه مشاهده داریم مجهز ترین ممالک با سلاح و تکنالوژی عصر برای سر کوب نمودن فقیر ترین و ستم دیده ترین ملت ها  خارج شده و میخواهند همت بلند این ملت مومن را سرکوب کنند در نتیجه همه شاهده اند که در ظلمت کده ما ماتم برپا است. اما تا به امروز ما از خود سوال نکرده ایم که چرا در جامعه محافظه کار مانند افغانستان کتله طوغیانگر، سر کش و خائین به ارزشهای اخلاقی، باور و عقاید جامعه سر بلند نمودند؟  چرا امروز کشور عزیز ما در معراق آتش سفاک امپریالیسم جهانی می سوزد؟ چرا ما صاحب جامعه مستقل و نعمت امن نیستیم؟  ده ها چرایی دیگر ……

به همین شکل در موضوع استمنا و آغوشته شدن جوانان به فساد اخلاقی اکثر ما به بیرون رفت از معضله می پردازیم تا اینکه به چرایی و علت یابی بپردازیم. اگر ده کانالیکه به حوض آب میریزد تنها یک کانال آن آب خت باشد ما هرگز به آب پاک نخواهیم رسید الی مسدود نمودن کانال آب خت. بنا ما باید در جستجوی این شویم کدام در باز است که آسیب وارد خانه شده و جوانان ما را نشانه رفته، مجرای آسیب باید راه یابی شود و به مسدود نمودن راه های آسیب باید ما بپردازیم.

یکی از مشکلات عمده امپریالیسم احترام نگذاشتن به مقدسات، ارزشها، باور و عقاید، اخلاق و فرهنگ جامعه می باشد. هدف از امپریالیسم عوض نمود جامعه به بازار و تبدیل کردن افراد جامعه به ماشین مصرف می باشد. طبیعی است برای هالیوود لجام گسیخته غرب مشکل است تا بالای ممالک آسایی مانند افغانستان سرمایه گذاری نماید چون بقول معروف از درد اش کرده پندیده گی بیشتر میشود ( سرمایه ای را که آنها صرف تبلیغات و بسط بخشیدن بازار هالیوود میکنند ده چند شاید زیاد تر باشد نسبت به درآمد شان در جامعه سنتی مانند افغانستان) بنا جامعه ما را اژدهای که از سرزمین هند سر بلند نموده بلعید. بالیوود لجام گسیخته هند که از هر لحاظ در ضدیت و تقابل هویت دینی و اجتماعی ما قرار دارد و همه روزه مشاهده داریم که در آتش بالیوود ارزشهای اخلاقی جامعه، ایمان افراد، اقتصاد ناچیز ما همه دارند می سوزد. ساده تر بگویم جامعه به بازار فلم های مبتذل هندی مبدل گشته و انسان افغان به ماشین مصرف این فلم های گندیده و مبتذل تغییر نموده است.  فلم هایکه زینت جامعه را از بین می برد، ما همه مشاهده داریم که فلم های مبتذل هندی حیاء، اخلاق، ایمان، اسلامیت و ناموس داری را از ما صلب میدارد. مصرف مشروبات الکولی به بی سابقه ترین شکل اش رسیده است، در تاریخ افغانستان تجاوز بر محرمات و تجاوز جنسی بشکل گروهی بالای دخترکان کم سن و سال برای اولین بار ثبت تاریخ میشود.

انگیزه دوم رسم و رواج های فاسد، گندیده، طاقتفرسا، کمر خم کن و منافی هدایات دینی می باشد. با کمال احترام که بنده به والدین محترم دارم در این عرصه آنها را مقصر می دانم. زمانیکه اطفال رشد میکنند و به سن بلوغ میرسند این مسئولیت والدین محترم است تا آنها را همکاری کنند، پل شوند برای اولاد های شان و آنها را تعین سرنوشت کنند. اسلام عزیز مخالف اشباع غریزه جنسی نیست بلکه اصلاحات را در آن میاورد و بند های اخلاقی بر روابط جنسی وضع میکند. اما متاسفانه آنچه ما میکنیم عروسی و ازدواج را برای جوانان ناممکن و مهال می سازیم این کار غلط و احمقانه ما سبب میشود تا جوانان بطرف فساد اخلاقی رو بیاورند.

علاج رو آوردن جوانان به استمنا نزد بنده دو چیز می باشد. اول اینکه جوانان خود باید مانع و سد داخل شدن فلم های مبتذل هندی به بازار ها شوند، مانع پخش موسیقی و برنامه های غیر اخلاقی و تحریک کننده غرایز جنسی از طریق کانال های بصری شوند. البته ما مخالف مطبوعات نیستیم بلکه دوستدار مطبوعات خلاق و رشد دهنده می باشیم اما نباید تحت عنوان آزادی مطبوعات به پخش موسیقی مبتذل، و برنامه های غیر اخلاقی و تحریک کننده اجازه داده شود. در این راستا جوانان از تمام اقشار باید کمک بگیرند تا بتوانند آینده نا معلوم و نا امید کننده خود را بطرف آینده روشن و تابناک جهت بدهند.

دوم اجازه بدهید تا با والدین بالخصوص پدران با سخن عریان صحبت کنیم. من از تمام والدین سوال میکنم آیا شما دوست دارید که دست اولاد و عزیز دلتان را تسلیم کسی کنید که آغوشته به عمل استمنا باشد؟ کسی که از کار رفته و فردا اولاد تان بار دوش جامعه شود. اگر جواب نی است پس والدین باید جرئت اخلاقی داشته باشید و قدم رحمانی بر گلون رسم و رواج های شیطانی بگذارید و شرایط ازدواج را سهل و آسان برای جوانان بسازید تا آنها بدون سالها کار شاقه و کمر خم کن و سالها انتظار بتوانند ازدواج کنند و عنصر مفید و سالم جامعه باشند.

یک حقیقت را  نباید پت و پنهان کنیم که در جامعه مرد و خسر سالار ما مولوی صاحبان و روحانیون ما نیز در سایه عمل پایک هایشان در لرزه آمده است. آنها  دیگران را توصیه به ازدواج اسلامی میکنند اما حاضر نیستند بشکل ساده واسلام پسند اولاد شان ازدواج کند.  اما به یقین فلاح و رستگار در عمل به هدایات و اوامر حضرت حق است هر کس به آن تن داد وی رستگار و کامگار می گردد.

احمد طارق فیض

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب