چگونه پیری سالمی داشته باشیم؟

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که بخش عمده مشکلات حرکتی در سالمندان و افراد میانسال مانند پای درد و کمردرد، کاهش توانایی راه رفتن و تحرک برای امور روزانه و زندگی مستقل، ناشی از رژیم غذایی نامناسب است.

کاهش توانایی‌های حرکتی به مرور زمان و با افزایش سن، امری طبیعی است و به عوامل متعددی از قبیل ژنتیک، سابقه بیماری و عوامل محیطی وابسته است؛ ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد بخش بزرگ این ناتوانی به رژیم غذایی نادرست و شیوه زندگی غلط مربوط می شود.

مشاهده افرادی که با وجود سن بالا به راحتی راه می روند و علاه بر انجام تمام فعالیت‌های روزانه به فرزندان نیز کمک می‌کنند، انگیزه بالایی برای انتخاب رژیم غذایی صحیح است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد تغذیه و سلامت جسمی رابطه مستقیمی دارند.

رژیم غذایی سالم علاوه بر سلامت روان، از مشکلاتی مانند شکر، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، چاقی و انواع سرطان پیشگیری می کند.

your ads

رژیم غذایی ناسالم و حاوی شکر، روغن، گوشت سرخ و غذاهای آماده، فرآیند پیری را تسریع می کند و توانایی فرد برای رسیدگی به امور روزانه و راه رفتن نسبت به هم سن و سالان کاهش چشمگیرتری دارد و همین امر زمینه را برای بروز افسردگی فراهم می کند.

این مطالعه با بررسی تغذیه و شیوه زندگی ۵۴هزار و ۷۶۲زن به مدت ۲۸سال نشان می دهد رژیم غذایی سالم به منزله کاهش اختلالات فیزیکی است.

این مطالعه نشان می دهد پیری سالم فقط ناشی از مصرف میوه و سبزی زیاد و فعالیت بدنی و اجتناب از مصرف الکل، سیگار، نوشیدنی های شیرین، چربی ها است.

اختلالات فیزیکی ناشی از عضلات و استخوان های ضعیف است؛ بنابراین برای جلوگیری از ناتوانی ناشی از افزایش سن، باید به تقویت عضلات و استخوان ها پرداخت.

بنابراین اگر نیازمند استقلال و توانایی در پیری هستید؛ رژیم غذایی حاوی سبزی هایی با پهن برگ، میوه های رنگارنگ، ماهی، میوه خشک، حبوبات، غلات سبوس دار و پروتیین های بدون چربی داشته باشید.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nutrition منتشر شده است.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب