گذشته را فراموش وبه فکر آینده باش

امروز روز اول سال 1397 هجری شمسی است از الله متعال خواهانیم که یک سال پر از خیر وبرکت فراوان، باامنیت، صلح وثبات، بدون خون ریزی وکشتار ومملو از سعادت برای مردم رنجیده وعزیز ما افغانستان باشد.
خوب است که خویشتن را محاسبه نمائید واز خود بپرسید درسالیکه گذشت چی دستآوردهای داشتید وچی نواقصی، مؤفق به چی کارهای شدید وچی کارهای بود که توانستن انجام آنهارا داشتید اما انجام ندادید، چی کارهای خیرونیک انجام دادید، باید انجام میدادم و نشد را رها کن از این باید و شایدها زیاد است.
خوشا به حال کسانیکه حداکثر استفاده را از سال که گذشت نمودند، پلان وبرنامه ریزی که از قبل داشتند مؤفق به اجرای آن شدند اما تو ای برادر وخواهر! اگر نتوانستی در طول یک سال کارنیک وخوبی انجام بدهید واگر نتوانستید به وجه احسن عبادت کنید ودر سال که گذشت روزه نفلی ونماز شب نداشتید بدان که هنوز دیر نشده و خداوند مهربان وبخشنده وبی نیاز از همه چیز است پس فرصت را غنیمت شمار، اولاً شکرگذاری کن از الله وبعد ازهمین حالا پلان وبرنامه ریزی کن برای سال آینده.
اگر خداناخواسته دچار گناه ومعصیت شدید بدان که دروازه توبه باز است وشتابان برو وتوبه کن مگر نمی دانید که الله متعال چنین میفرماید:
أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿۱۰۴﴾
آيا ندانسته‏ اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى ‏پذيرد و صدقات را مى‏ گيرد و خداست كه خود توبه‏ پذير مهربان است (۱۰۴)
آیا تابه حالا به این فکر کرده اید که چگونه عمرتان سپری میشود ومیگذرد ببینید چطور یک سال گذشت عمر گران میگذرد خواهی نه خواهی اما چی بهتر که از هر لحضه عمر خویش حداکثر استفاده را بکنیم و وقت گرانبهای خویش را که عبارت از حیات ماست هدر ندهیم.
نزد فرد مسلمان ومؤمن وخصوصاً شخص دعوت گر باارزش تر از زمان و وقت آن چیزی دیگری نیست وقتی اینقدر وقت ارزش دارد باید برای آن بهترین پلان وبرنامه ریزی را طرح واجرانمائیم.
پلان وتنظیم وقت:
پلان عبارت ازهمان برنامه ریزی قبلی است که فرد به اساس وقت وآماده گی که نسبت به همان کار دارد را طرح میکند و در آینده آنرا انجام میدهد.
تنظیم وقت یعنی تقسیم اوقات کاری وبرنامه روزانه که فرد به اساس آن کارهای روزانه خویش را تنظیم واجراء میکند.
24 ساعت خویش را تقسیم بندی نمائید تقسیم اوقات کاری برای خود درست کنید روی یک ورق وآن را به دیوار اتاق خویش نصب نمائید وهر کاری که انجام میدهید را تیک بزنید.
تمام اوقات خویش را درج جدولی نمائید وقت غذا،استراحت، فراغت،تفریح وسرگرمی، مطالعه ودرس خواندن، نمازهای پنج گانه،تلاوت، سفر، عیادت مریض، زیارت قبور، دیدن دوستان ونزدیکان وبرای همه اینها وقت بگذارید وطبق پلان وبرنامه هر کدام آنرا به اسرع وقت انجام بدهید اینجاست که میتوانید از وقت خویش به خوبی استفاده نمائید.
سخن آخر
دراخیر از الله متعال استدعا داریم تا درسال که پیشرو داریم مارا توفیق دهد تا بتوانیم حد اکثر استفاده را از وقت وزمان خویش داشته باشیم ومسؤلیتی که در قبال دین، خانواده وجامعه ای خویش داریم را اداء نمائیم.
نکات ارزشمند در این مورد
❖ وقت طلا نه بلکه حیات است
❖ کار امروز را به فردا مگذار
❖ پیشیمانی سودی ندارد
❖ کارهای نیک انجام بدهید واز کارهای بد دوری نمائید
❖ صدقه بدهید گرچه اندک باشد
❖ باکودکان مهربان باشید
❖ به بزرگان احترام بگذارید

نویسنده: سیدامیر « قریشی »

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب