یک جوان در تغذیه چه چیز ها را در نظر ګیرد ؟

سن جوانی دوره است که در آن حد اكثر فعالیت فكری و جسمی وجود دارد لهذا کوشش صورت ګیرد تا از مواد غذایی كه شامل ویتامین ها ، پروتئین ها، كربوهیدرات ها،  و چربی ها است دربصورت منظم استفاده شود که البته میزان این مواد با توجه به شرایط جسمی و كاری این افراد متفاوتر میباشد . بنابراین توصیه می شود در این دوره ازغذا هاو نوشابه های کیماوی تولید شده مانند ګوشت های قوتی شده، و نوشابه های انرزی دار خودداری صورت ګیرد چرا كه ممكن عوارض جانبی چنین غذا ها بیشتر در وجود ظاهر شود و یا چنین غذا ها نیازمندی های جسمی را بر آورده نتواند و آسیب های جبران ناپذیری را به صورت درازمدت یا كوتاه مدت ایجاد كند. بس اولین توصیه برای استفاده از انواع مختلف مواد غذایی صورت ګیرد، و همچنان مواد غذایی مصرف شده متناسب با فعالیت های روزمره یک شخص باشد به عباره دیگر نوع و مقدار غذا یك شخص از نظر محتوای چربی، پروتئین و كربوهیدرات با یك شخص دیګر بسیار متفاوت است و عدم توجه به این نكته ممكن است سبب به هم خوردن تعادل بین دریافت انرژی و مصرف آن شود.
در قسمت تغذیه جوانان  چنین توصیه میشود که مصرف مواد غذایی ما نند میوه جات، سبزیجات، و حبوبات را همیشه مدنظر داشته باشند. و در مصرف چربی های اشباع كه در گوشت و روغن های حیوانی  وجود دارد و كلسترول مضر را بیشتر افزایش می دهند محتاط باشند.

قابل ذکر است که  در دوران جوانی تمایل به مصرف خوراک های مانند چیپس، چاکلیت، بابر و نوشابه های شیرین و گازدار بیشتر است اما با توجه به اینكه ارزش غذایی این مواد نمی تواند ضروریات روزمره این افراد را برآورده كند توصیه نمی شود.

ورزش جزء مهم زندگی یك جوان بشمار میرود چرا كه انجام دادن ورزش به شکل منظم برای افزایش قوه جسمی بسیار موثر است.

برای استفاده منظم مواد غذایی جوانان باید بخش های ذیل را در نظر ګیرند:

۱ – نان و حبوبات

این بخش شامل ، نان، گندم، جو، برنج،و حبوبات میباشد میزان ضرورت روزانه به این گروه ۱۱-۶ واحد است و منظور از یك واحد از این گروه شامل یك. برش نان به اندازه ۳۰ گرم یا حدود چهار كف دست بدون انگشتان یا نصف ګیلاس برنج و یا یك چهارم ګیلاس از حبوبات میباشد.

۲ – میوه جات

این بخش شامل انواع میوه ها میباشد كه میزان ضرورت روزانه ۴-۲ واحد است یك واحد میوه برابر با یك عدد سیب متوسط یا ناک، یا کینو، و یا یک خوشه انګور مباشد.

۳ – سبزیجات

این بخش شامل انواع سبزیجات با برگ سبز تیره،متر  ګلبی سبزی بالک، ، زردک، متر، کچالو و بانجان رومی میباشد میزان ضرورت روزانه به این گروه ۵-۳ واحد است. هر واحد سبزیجات شامل یك سبزیجات خام برگ دار مثل سبزی و كاهو، یا نصف سبزیجات پخته یا نصف متر، ، ګلبی سبز، میباشد

۴ – شیر و لبنیات

این بخش شامل شیر، ماست، پنیر  مسکه میباشد که میزان ضرورت آن ۳-۲ واحد در روز است هر واحد از این گروه شامل یك ګیلاس شیر، ماست كم چرب، ۴۵ گرم پنیر میباشد.

۵ – گوشت و پروتئین ها

این بخش شامل انواع گوشت ها اند مانند ګوشت ماهی،ګوشت ګاو،ګوسفند،بز،ګوساله و تخم مرغ میباشد میزان ضرورت به این گروه ۳-۲ واحد در روز است. هر واحد از این گروه شامل ۹۰ -۶۰ گرام از انواع گوشت ها میباشد.

۶ – شحمیات

این بخش شامل انواع روغن های مصرفی است و باید توجه داشته باشیم كه ۲۰ الی ۳۰ درصد منبع انرژی از این گروه دریافت شود به طور مثال برای یك رژیم ۲۸۰۰ كیلو كالری حدود ۹۰ الی ۱۰۰ گرام میزان ضرورت چربی است.

خبيب ابراهيمي

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب